Časopis Motocykl nedávno uskutočnil komplexné testovanie šiestich motocyklových pneumatík s rozmerom 120/70 R1, ktorých jazdné vlastnosti preveril ako pri bežnom používaní pri nižších rýchlostiach, tak aj na suchom a mokrom okruhu. Podmienkou bola homologizovaná pneumatika určená na bežné používanie, ktorá je ale zároveň stavaná aj na hobby jazdu na okruhu. Kritériom záverečného hodnotenia bol mix všetkých troch častí testu dohromady. Zaujíma vás, ktoré modely sa umiestnili na popredných priečkach a ktoré naopak sklamali?
Zistite, ako jednotlivé motocyklové pneumatiky obstáli v teste časopisu Motocykl.
V teste celkom s prehľadom zvíťazila pneumatika Bridgestone S 22 a obhájila tak svoje prvenstvo z posledného testu, ktorý sa konal pred dvoma rokmi. Bridgestone skrátka dokazuje, že na trhu nemá konkurenciu. A niet sa čo čudovať, spoločnosť investuje do vývoja veľa peňazí, preto S 22 sľubuje maximálny výkon na ceste, skvelú spätnú väzbu a excelentnú presnosť riadenia. Pneumatika bola spoľahlivá aj v studenom stave, a keď sa zahriala, bola to neskutočná jazda. Hoci pneumatika Bridgestone S 22 nedosahovala na mokrom povrchu takú mieru gripu ako pneumatiky Metzeler či Michelin, zaostávala za nimi len minimálne. Vzhľadom na jej vynikajúce výkony na suchom povrchu to možno považovať za veľmi slušný výsledok.
Víťazné pneumatiky Bridgestone S 22 opäť dokázali, že na trhu nemajú konkurenciu.
Na druhom až treťom mieste sa umiestnila všestranná pneumatika Metzeler Sportec M9 RR, ktorá poskytuje skvelý výkon a perfektnú stabilitu v každom počasí. Porota ocenila aj neutrálne riadenie nezávislé od štýlu jazdy. Pokiaľ ide o celkovú agilitu stroja, R1 bola na pneumatikách Bridgestone alebo Michelin pocitovo obratnejšia ako na pneumatikách Metzeler, ktoré ale vynikali agresívnymi výjazdmi z rýchlych a dlhých zákrut, kde zadná pneumatika držala na povrchu ako pribitá.
S pneumatikami Metzeler Sportec M9 RR si vychutnajte perfektnú stabilitu v každom počasí.
Druhé až tretie miesto obsadili aj pneumatiky Michelin Power 5, ktoré ponúkajú perfektnú spätnú väzbu už v studenom stave, takže veľmi dobre poznáte, ako sa grip zvyšuje s rýchlo rastúcou teplotou. Na mokrej vozovke boli síce o niečo slabšie, na suchom povrchu však prekvapili mimoriadnou priľnavosťou. Mali tiež dobrú trakciu a upokojujúce brzdné vlastnosti. Pneumatiky Michelin Power 5 sú určené predovšetkým pre používateľov športových motocyklov, ktorí preferujú jazdu na ceste a hľadajú univerzálne pneumatiky vhodné do každého počasia. Vedia sa však predať aj pri príležitostnej jazde na trati.
Ak hľadáte ideálne pneumatiky na suchú vozovku, Power 5 patria k tým najlepším.
Štvrté miesto obsadili pneumatiky Pirelli Diablo Rosso Corsa II, ktoré sú vôbec prvými pneumatikami výrobcu Pirelli, ktorých behúň je zložený v prípade predných pneumatík z dvoch rôznych zmesí, vďaka čomu ponúkajú excelentné jazdné vlastnosti na ceste aj pri návšteve niektorého pretekárskeho okruhu. Pri testovaní však ukázali, že čím nižšia je teplota asfaltu, tým dlhšie sa zahrievajú. Len čo sa však zahrejú, potešia vysokou stabilitou v náklone a predovšetkým skvelým gripom pri vysokých rýchlostiach. A to aj na ceste a pri nízkych teplotách, kde poskytujú veľmi slušný výkon aj v daždi.
Vďaka dvom zmesiam ponúkajú pneumatiky Corsa II vynikajúce vlastnosti.
Vďaka jedinečnej technológii Traction Skin držali pneumatiky Cotinental ContiSportAttack 4 skvele na vozovke a ich plášť sa najrýchlejšie zahrieval. Práve technológia Traction Skin zabezpečuje extrémne rýchle využitie výkonu motocykla ihneď po obutí novej pneumatiky, takže nie je potrebné ju zabehávať. Maximálne záberové vlastnosti, presné riadenie a ľahké ovládanie zabezpečuje zmes BlackChili Performance. Výborný výsledok na ceste však znamenal len podpriemerný výsledok na mokrom povrchu, kde pneumatiky výrazne zaostávali za konkurenciou. Na okruh sa tak hodia skôr výnimočne.
S pneumatikami Continental ContiSportAttack 4 sa nemusíte obávať žiadnej cesty.
Pneumatiky Dunlop SportSmart TT sú veľmi citlivé na správnu teplotu. Testovanie ukázalo, že v chladnom prostredí a pri pomalšej rýchlosti nefungujú optimálne. Zahriate však poskytujú veľmi slušný grip a perfektnú stabilitu pri brzdení vo vysokých rýchlostiach aj pri zatáčaní. Výborne sa im darilo aj v priľnavosti na mokrom povrchu a úspech dosiahli aj v prípade agility stroja. Ani to však pneumatiky Dunlop nezachránilo od posledného miesta, ktoré obsadili pre najmenšiu rezervu gripu, neistotu v hlbších náklonoch a najdlhšiu brzdnú dráhu. V prípade pneumatík Dunlop je vidno, že výrobcovia stavili na nasadenie na okruhu na úkor všestrannosti.
Keď hľadáte istotu na mokrých cestách, vyberte si pneumatiky Dunlop Sportsmart TT.
Pri celkovom hodnotení testu časopisu Motocykel porota vychádzala predovšetkým z predpokladu, že väčšina majiteľov športových motocyklov jazdí skôr na ceste a na okruhu sa chce previezť len príležitostne. Športová pneumatika by preto mala byť skvelá nielen na trati, ale aj v bežnej premávke. Tieto požiadavky najlepšie splnili pneumatiky Bridgestone, oproti ktorým sú pneumatiky Michelin a Metzeler menej športové, ale lepšie si poradia s dažďom. Pneumatikám Pirelli sa dobre darilo na okruhu bez toho, aby to znamenalo výrazné nedostatky pri bežnom používaní. To sa však nedá povedať o pneumatikách Continental a Dunlop.
Zdroj fotografií: Az pneu, Motocykl