Moderné technológie sa stali neoddeliteľnou súčasťou našich životov. Za posledné desaťročie bol v tomto smere dosiahnutý veľký pokrok aj v automobilovom priemysle. Vďaka nim je jazda autom komfortnejšia a bezpečnejšia. Vybrali sme preto 10 funkcií, ktoré sú pri jazde užitočné, ale možno sú zatiaľ pre vás veľkou neznámou.
S parkovacím asistentom je parkovanie pohodlnejšie, ale za celú situáciu je vždy zodpovedný vodič.
Bezdrôtové prepojenie auta s mobilným telefónom je dnes už štandardom. Ak vaše auto práve zišlo z výrobnej linky a vyrážate na prvú jazdu, spárujte ho s telefónom najprv manuálne. Pri každej ďalšej jazde sú už systémy prepojené a pracujú pre vás. Len nechajte otočený kľúč v zapaľovaní a zapnite bluetooth na mobile.
Telefonovanie pomocou bluetooth vám dokonca ušetrí nejaké peniaze. Nedostanete zaň pokutu a budete jazdiť oveľa bezpečnejšie. Vďaka prepojeniu si počas jazdy pokojne pustíte aj:
Komunikácia s telefónom a autom pomocou hlasu je na vzostupe. Väčšina vozidiel, ktoré majú túto funkciu, zatiaľ zvládne len:
Popredné automobilky sú však o dva kroky ďalej. Auto sa vás opýta, kam chcete ísť, poviete mu, akú rozhlasovú stanicu má pustiť, alebo vám oznámi, aké počasie je v cieľovej destinácii a podľa toho zapne vyhrievanie sedadiel. Štartovanie aj vyhrievanie vozidla na diaľku a online vyhľadávanie potrebných informácií už tiež nie je žiadne sci-fi. A budúcnosť hlasového ovládania vyzerá ešte sľubnejšie.
Aj pri starších modeloch automobilov sme zvyknutí na hlásenie dopravného spravodajstva v rádiu. Keď si zariadenie nastavíte, preladí sa na daný mód aj keď:
Rádiá sú dokonca také inteligentné, že pri dopravnom hlásení zvýšia hlasitosť. Moderné systémy už majú zabudovanú aplikáciu, ktorá upozorňuje vodiča na hroziace nebezpečenstvo na ceste priamo na palubnom displeji.
Parkovacie senzory pozná už snáď každý. Nájdete ich na zadnom a prednom nárazníku. Fungujú tak, že pípaním upozorňujú na blížiacu sa prekážku. Vďaka ultrazvuku vypočítajú vzdialenosť od prekážky, a čím viac sa približuje, tým je pípanie súvislejšie. Poslednou fázou je nepríjemný zvuk, ktorý signalizuje, že prekážka je vzdialená už len niekoľko centimetrov. Niektoré automobilky sú dokonca také opatrné, že dávajú rezervu desiatok centimetrov.
Vodiči moderných vozidiel sledujú celú situáciu aj na displeji. Na princípe senzorov pracuje aj parkovací asistent, ktorý zmeria vzdialenosť medzi autami a nájde ideálny priestor na zaparkovanie. Sám preberie riadenie a vodič ovláda len pedále. Stále však platí, že zodpovednosť nesie vodič.
Opäť neodporúčame spoliehať sa na moderné technológie za každých okolností. Asistent jazdných pruhov (Lane assist) vám však môže pomôcť dostať sa z ťažkej situácie. Pomôže vám udržať vozidlo v jazdnom pruhu v prípade, že by ste stratili pozornosť a bez znamenia vybočili do iného pruhu. Udržiava auto v jednej trajektórii sledovaním vozidla pred vami alebo sa riadi pomocou stredových a krajnicových pruhov.
Na rovnakom princípe funguje aj senzor, ktorý kontroluje bezpečnú vzdialenosť od vozidla idúceho pred vami. Keď sa táto vzdialenosť skráti, systém vás upozorní a prípadne aj sám dobrzdí.
Moderné systémy dokážu udržať auto v bezpečnej vzdialenosti a v prípade hroziaceho nebezpečenstva aktivujú brzdy.
Ak chcete mať dokonalý prehľad o situácii na ceste, uistite sa, že máte dobrý výhľad na všetky strany. Keď veziete veľký náklad, ktorý siaha až po strop, spätné zrkadlo je vám k ničomu. Pri najnovších modeloch v tomto prípade zapnite snímanie premávky za autom pomocou zadnej kamery. Situáciu za autom potom uvidíte na stredovom displeji.
Každý vodič vidí v tme horšie. Najmä vtedy, keď je na ceste hmla alebo silný dážď. V takýchto podmienkach sú aj svetlomety krátke, preto automobilky inštalujú do nových vozidiel systém nočného videnia, tzv. noktovizor. Ten pomocou prednej kamery deteguje zver, chodcov alebo cyklistov, a včas vás upozorní.
Pomocou obmedzovača rýchlosti si nastavíte maximálnu rýchlosť, ktorou chcete jazdiť. V spolupráci s tempomatom udržuje rýchlosť a zabraňuje prekročeniu limitu. To sa oplatí tak u nás, ako aj v zahraničí, kde platia iné obmedzenia rýchlosti a vysoké pokuty. Počas jazdy ho deaktivujete dlhým stlačením plynového pedála a znovu aktivujete spomalením alebo zabrzdením.
Klasická ručná brzda je pre niektoré vozidlá už minulosťou. Stačí stlačiť tlačidlo a elektronika vám podrží auto na brzdách vždy, keď zastavíte. Celý systém je natoľko sofistikovaný, že sa funkcia po rozjazde zase sama deaktivuje. Meria dokonca aj uhol náklonu vozidla, čo oceníte, ak si nie ste istí pri rozjazde do strmého kopca. V takom prípade stačí zaradiť, pustiť motor do požadovaných otáčok a pohodlne uvediete auto do chodu.
Otváranie kufra nohou je samo osebe pohodlné. Nezašpiníte si ruky nánosmi prachu alebo blata. A oceníte ho aj vtedy, keď máte plné ruky tašiek s nákupom.
Stačí keď nohou „prebudíte“ senzor, ktorý je uprostred pod zadným nárazníkom. Automobilky však myslia aj na bezpečnosť a prevenciu krádeží. Nastavili autám funkciu, ktorá kufor neotvorí, pokiaľ stojíte na brzde. A modernejšie vozidlá sú ešte o krok ďalej. Systém otvárania piatych dverí je neaktívny, kým nevypnete motor. V niektorých prípadoch dokonca musíte nechať otvorené dvere vodiča.
Bez ohľadu na to, či máte starší alebo moderný model auta, v ktorom naplno využívate všetky inteligentné funkcie, nezabudnite skontrolovať, či máte v poriadku trojuholník, vestu, lekárničku a ďalšiu povinnú výbavu.