Další značení:
TL, TUBELESS | Bezdušová pneumatika |
TT | Dušová pneumatika |
RF | Reinforced= zosílená kostra |
M+S | Mud + Snow (blato a sneh). Pneu určená pre zimnú prevádzku |
FR | Ochrana alu ráfikov pred poškodením pri náraze na obrubník |
DOT | Prvé dvojčíslie označuje týždeň a druhé rok výroby pneumatiky |
Indexy rýchlosti (SI)
SI | Max. rýchlosť [km/hod] |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
ZR | >240 |
255/ 40 ZR 18 |
Štandardné ZR pneu (bez ďalšieho popisu použitia), ktorá je preferovaná niektorými tuningovými firmami, môže byť dokonca používaná pre rýchlosti presahujúce 300 km/h pri 100% využití jej nosnosti. Poznámka: Ak rýchlosti presahujú 240 km/h je u týchto pneu potrebná konzultácia a schválenie od výrobcu pneumatiky. |
235/45 R 17 94 W” |
Zaťaženie a maximálna rýchlosť pneu “W” je určená ich popisom. Nosnosť pri rýchlostiach do 240 km/h je 100% a pri rýchlosti 270 km/h je nosnosť len 85%. |
245/40 R 18 97 |
Zaťaženie a max. rýchlosť je definovaná ich popisom. Nosnosť pri rýchlostiach do 270 km/h je 100% a pri rýchlosti 300 km/h je iba 85%. |
275/40 ZR 18 99 Y |
Pneu označená “ZR – Y” spĺňa požiadavky rýchlosti a nosnosti pre Y – pneu (podľa popisu vyššie). Označenie nemá žiadny vplyv na kapacitu nosnosti/rýchlosti. |
255/40 ZR 18 XL (99Y) |
V poslednej dobe je zavádzané značenie “ZR – Y” preferované niektorými výrobcami vozidiel, dokonca tieto pneu nespĺňajú len “Y podmienky” ale sú vyrábané pre rýchlosť cez 300 km/h. Pri týchto rýchlostiach je však nutné zaťažovať pneu do 85% ich nosnosti.Poznámka: U týchto pneu je potrebné schválenie od výrobcu pneu, ak rýchlosti presahujú rýchlosť 300 km/h Označenie XL znamená “extra load” a to znamená, že pneumatiky majú vyššiu nosnosť ako sú štandardné pneumatiky. |
Najčastejšie otázky::
Smie byť pneu rovnakého rozmeru ale rozdielných indexov rýchlosti (W, Y alebo ZR) namontované na jednom aute?
Nie je žiadne legislatívne obmedzenie proti montovanie pneu s rozličnými indexmi rýchlosti (W,Y alebo ZR). Musí však byť splnená podmienka, že sa bude jednať o pneu ktoré majú vyšší index rýchlosti, ako je povolená maximálna rýchlosť vozidla. Napriek tomu sa odporúča preštudovať miestne zákony, ktoré sa môžu líšiť podľa jednotlivých krajín a zariadiť sa podľa nich.
Continental odporúča:
Montujte pneu s rovnakým symbolom na jednu os. Pneumatiky s vyšším indexom rýchlosti by mali byť montované na zadnej osi.
LI | Hmotnosť / 1 kolo |
Hmotnosť vozidla |
50 | 190 kg | 634 kg |
51 | 195 kg | 650 kg |
52 | 200 kg | 667 kg |
53 | 206 kg | 687 kg |
54 | 212 kg | 707 kg |
55 | 218 kg | 727 kg |
56 | 224 kg | 747 kg |
57 | 230 kg | 767 kg |
58 | 236 kg | 787 kg |
59 | 243 kg | 810 kg |
60 | 250 kg | 834 kg |
61 | 257 kg | 857 kg |
62 | 265 kg | 884 kg |
63 | 272 kg | 907 kg |
64 | 280 kg | 934 kg |
65 | 290 kg | 967 kg |
66 | 300 kg | 1000 kg |
67 | 307 kg | 1024 kg |
68 | 315 kg | 1050 kg |
69 | 325 kg | 1084 kg |
70 | 335 kg | 1117 kg |
71 | 345 kg | 1150 kg |
72 | 355 kg | 1184 kg |
73 | 365 kg | 1217 kg |
74 | 375 kg | 1250 kg |
75 | 387 kg | 1290 kg |
76 | 400 kg | 1334 kg |
77 | 412 kg | 1374 kg |
78 | 423 kg | 1417 kg |
79 | 437 kg | 1457 kg |
LI | Hmotnosť / 1 kolo |
Hmotnosť vozidla |
80 | 450 kg | 1500 kg |
81 | 462 kg | 1540 kg |
82 | 475 kg | 1584 kg |
83 | 487 kg | 1624 kg |
84 | 500 kg | 1667 kg |
85 | 515 kg | 1717 kg |
86 | 530 kg | 1767 kg |
87 | 545 kg | 1817 kg |
88 | 560 kg | 1867 kg |
89 | 580 kg | 1934 kg |
90 | 600 kg | 2000 kg |
91 | 615 kg | 2050 kg |
92 | 630 kg | 2100 kg |
93 | 650 kg | 2167 kg |
94 | 670 kg | 2234 kg |
95 | 690 kg | 2300 kg |
96 | 710 kg | 2367 kg |
97 | 730 kg | 2434 kg |
98 | 750 kg | 2500 kg |
99 | 775 kg | 2584 kg |
100 | 800 kg | 2667 kg |
101 | 825 kg | 2750 kg |
102 | 850 kg | 2834 kg |
103 | 875 kg | 2917 kg |
104 | 900 kg | 3000 kg |
105 | 925 kg | 3084 kg |
106 | 950 kg | 3167 kg |
107 | 975 kg | 3250 kg |
108 | 1000 kg | 3334 kg |
109 | 1030 kg | 3434 kg |
LI | Hmotnosť / 1 kolo |
Hmotnosť vozidla |
110 | 1060 kg | 3534 kg |
111 | 1090 kg | 3634 kg |
112 | 1120 kg | 3734 kg |
113 | 1150 kg | 3834 kg |
114 | 1180 kg | 3934 kg |
115 | 1215 kg | 4050 kg |
116 | 1250 kg | 4167 kg |
117 | 1285 kg | 4284 kg |
118 | 1320 kg | 4400 kg |
119 | 1360 kg | 4534 kg |
120 | 1400 kg | 4667 kg |
121 | 1450 kg | 4834 kg |
122 | 1500 kg | 5000 kg |
123 | 1550 kg | 5167 kg |
124 | 1600 kg | 5334 kg |
125 | 1650 kg | 5500 kg |
126 | 1700 kg | 5667 kg |
127 | 1750 kg | 5834 kg |
128 | 1800 kg | 6000 kg |
129 | 1850 kg | 6167 kg |
130 | 1900 kg | 6334 kg |
131 | 1950 kg | 6500 kg |
132 | 2000 kg | 6667 kg |
133 | 2060 kg | 6867 kg |
134 | 2120 kg | 7067 kg |
135 | 2180 kg | 7267 kg |
136 | 2240 kg | 7467 kg |
137 | 2300 kg | 7667 kg |
138 | 2360 kg | 7867 kg |
139 | 2430 kg | 8100 kg |
Aby pneumatiky na vozidle správne fungovali a dlho vydržali je nutné dodržiavať správne hustenie na predpísaný tlak. Pneumatiky na rovnakej náprave musia mať vždy rovnaký tlak. Tlak meriate vždy za studena, najlepšie pred jazdou, kedy pneumatiky ešte nie sú zahriate. Úbytok tlaku je pre vaše pneumatiky horšie ako prehustenie. Pri strate tlaku o 10% dochádza k zvýšeniu spotreby a zníženiu životnosti pneumatiky až o 10%. Tlak nižší o 30% môže spôsobiť zníženie životnosti pneumatiky až o polovicu!
Tu nájdete tabuľky doporučených tlakov pre jednotlivé značky áut.
Najprv vyberte značku auta. Zobrazí sa vám tabuľka jednotlivých modelov a prevedení áut s doporučenými rozmermi pneumatík a tlaky pre hustenie. V poslednom stĺpci sú doporučené tlaky pri plnom zaťažení vozidla.(Zdroj Michelin, Barum)
Vyberte výrobcu : | |||||
Alfa Romeo | Audi | Bmw | |||
Citroen | Daewoo | Ferrari | |||
Fiat | Ford | Honda | |||
Hyundai | Chrysler | Jaguar | |||
Lancia | Mazda | Mercedes | |||
Mitsubishi | Nissan | Opel | |||
Peugeot | Porsche | Renault | |||
Rover | Saab | Seat | |||
Škoda | Subaru | Suzuki | |||
Toyota | Volkswagen | Volvo |
Pri zmene rozmeru pneu na vašom automobile je potreba dodržať hlavnú podmienku a to výber pneu s približne rovnakým obvodom. V tom vám pomôžu následujúce tabuľky.
V jednotlivých riadkoch sa vám zobrazia rozmery (alebo skupiny rozmerov), ich obvod je rovnaký alebo sa nachádza v tolerancii. Obvod (v mm) je vyznačený vpravo vedľa rozmeru pneu, ďalšie údaje potom doporučujú predpísaný rozmer disku pre danú pneumatiku. Pre výber alternatívneho rozmeru je najlepšie vychádzať zo základného rozmeru pre vaše auto (napr. 165/70/13) – nájdete ich v stĺpci “série 70” a potom pokračovať v rovnakom riadku smerom doprava k nižším profilom.
tabuľka 1 (12″ – 15″) |
tabuľka 2 (15″ – 16″) |
Musíme upozorniť, že konkrétne použitie je treba konzultovať s odborníkom alebo výrobcom automobilu.
Keď sa na jar začnú teploty pohybovať dlhodobo nad 7 st. Celzia je ten správny čas prezuť na letné pneumatiky. Zmes letných pneumatík je tvrdšia a prispôsobená prevádzke za vysokých teplôt. Zimné zmesi sa na suchých a teplých povrchoch viac opotrebovávajú, zhoršujú jazdné vlastnosti automobilu, ako je brzdná dráha a ovládanie vozidla a tiež zvyšujú spotrebu pohonných hmôt.
Aby sme mohli bez problémov použiť zimné pneumatiky tiež budúcu zimu je dobré pri uskladnení dodržať niekoľko zásad:
Minimálna hĺbka dezénu je daná zákonom SR pre letné pneumatiky 1,6 mm a pre zimné pneumatiky 3,0mm. Prevádzka na viac ojazdených pneumatikách sa stáva veľmi nebezpečnou, hlavne pri jazde na mokrom povrchu. Vzor pneumatiky nedokáže spoľahlivo odvádzať vodu a častejšie dochádza k šmykom a aquaplaningu.
Pre zimnú prevádzku platí zákonom stanovená hĺbka 3 mm.
Poprední výrobcovia pneumatík vybavujú modely systémom pre núdzový dojazd. Jedná sa o najnovší spôsob stavby pneumatiky, ktorý vám zaistí mobilitu aj v prípade defektu pneumatiky počas jazdy. Tajomstvo systému spočíva v tom, že pneumatiky vyrobené s využitím tejto novej technológie majú zosílenú bočnicu, ktorá udrží auto aj v prípade, že dôjde k strate pneumatiky následkom defektu. Je tak zabezpečené, že splasknutá pneumatika nie je drvená medzi ráfikom kolesa a vozovkou.
Výhody systému pre núdzový dojazd:
Nevýhody systému pre núdzový dojazd:
Označenie skratky systému núdzového dojazdu u niektorých výrobcov:
defektné pneu bez technológie SSR | defektné pneu s technológiou SSR |
Symetrický – pneu je možné na vozidle akokoľvek meniť a otáčať (pneumatiky Barum Brillantis) | |
Smerový – pri montáži je nutné dodržiavať smer otáčania, je vyznačení šípkou na bočnici pneumatiky (pneumatiky BFGoodrich G-Force Profiler) | |
Asymetrický – pri montáži je nutné dodržiavať správne umiestnenie vonkajšej a vnútornej strany, označené na bočnici pneumatiky ako “outside” a “inside” (Continental ContiPremiumContact) |
Uvádzame možné závady pneumatík, pri nesprávnom dodržiavaní tlakov hustenia, alebo pri závadách na podvozku.
Vodivá behúňova zmes | |
El. vodivý pás Base Pen | |
Vrchný behúň s materiálom silika | |
Nekonečný bezšvový nylonový pás – JLB | |
Kostra pneu tvorená pomocou PSP Beta Teorie | |
1. oceľový nárazník | |
2. oceľový nárazník | |
Aramidový výstužný pás | |
Výplň patky – Apex | |
MFS Ochrana ráfikov z ľahkých zliatin |
Šírka disku v palcoch.1 palec = 25,4 mm. Disky sú dodávané napríklad v týchto šírkach: 5,5 x14; 6×14; 7×15 atď. |
Priemer disku v palcoch.1 palec = 25,4 mm. Priemer musí byť zhodný s priemerom pneumatiky. Odporúčame používať hodnoty predpísané v technickom preukaze vozidla. Disky sú dodávané napr v týchto priemeroch: 5,5 x14; 6×14; 7×15 atď. |
ET zális disku.ET je vzdálenost mezi rovinou procházející středem disku a rovinou dosedací plochy disku (na brzd. kotouč př. buben). ET je udáváno v milimetrech. Čím je ET větší, tím je kolo více schováno v podběhu (zapuštěné dovnitř). Čím je ET menší, tím kolo více vystupuje ven z podběhu (vystupuje z blatníků). ET se může lišit od hodnot v technickém průkazu, ale jen v jisté toleranci, pro každé vozidlo je to různé. Existují ovšem automobily, kde není možná odchylka žádná. Kola s jinou hodnotou ET než je uváděno v technickém průkazu, je možno zapsat do tech. průkazu za pomocí Typového listu, který vám rovněž můžeme dodat.ET je vzdialenosť medzi rovinou prechádzajúcou stredom disku a rovinou dosadacej plochy disku (na bŕzd. Kotúč pr bubon). ET je udávané v milimetroch. Čím je ET väčšie, tým je koleso viac schované v podbehu (zapustené dovnútra). Čím je ET menšie, tým koleso viac vystupuje von z podbehu (vystupuje z blatníkov). ET sa môže líšiť od hodnôt v technickom preukaze, ale len v istej tolerancii, pre každé vozidlo je to rôzne. Existujú však automobily, kde nie je možná žiadna odchylka. Kolesá s inou hodnotou ET ako je uvádzané v technickom preukaze, je možné zapísať do tech. preukazu za pomoci typového listu, ktorý vám tiež môžeme dodať. |
Rozteč skrutiekPočet dier x priemer roztečnej kružnice v mm. Každý disk má niekoľko upevňovacích otvorov, ktorými je disk upevnený k náboju auta. K dotiahnutie disku používame skrutky, alebo matice (podľa značky automobilu). Upevňovacích otvorov na disku je 3, 4, 5 alebo 6 (podľa značky). Rozteč sa uvádza v milimetroch. Tento údaj nie je uvádzaný v technickom preukaze vozidla. Stredový (strediace) otvorUdáva sa v milimetroch a každý výrobca používa inú veľkosť. V prípade rôzneho priemeru na automobile a disku sa používajú strediaci krúžky. Bez nich by koleso nebolo správne vycentrované a pri jazde by dochádzalo k vibráciám. Niekedy majú hliníkove disky stredový otvor zhodný s automobilom, krúžky teda nie sú potrebné. Tento údaj nie je uvádzaný v technickom preukaze. |
Skrutky a matice sú dodávané ku každým kolesám, okrem kolies označených ako PCZ (ktoré sa nasadzujú na originálne skrutky), dodávateľ dodá presné skrutky podľa parametrov automobilu.
Automobiloví výrobcovia používajú na dotiahnutie disku k náboju matice, alebo skrutky, ktoré majú dve dosadacej plochy. Skrutky (matice) na sériové disky majú dosadaciu plochu “guľu”. Skrutky (matice) na aftermarketové disky majú dosadaciu plochu “kužeľ”.
Našim zákazníkom odporúčame zakúpiť ku každým kolesám bezpečnostný systém, čo sú špeciálne matice alebo skrutky, ktoré veľmi komplikujú demontáž a prípadné odcudzeniu alu kolies. Predáva sa sada po štyroch kusoch, do každého kola sa montuje jeden kus.
Skrutky sa dodávajú v týchto rozmeroch: M12 x 1,25 x 28 M12 x 1,5 x 28 M12 x 1,75 x 28 M14 x 1,5 x 28 M16 x 1,5 x 33 |
Matice sa dodávajú v týchto rozmeroch: M12 x 1,25 M12 x 1,5 M14 x 1,5 M14 x 2,0 M16 x 1,5 |