Pretože jediným spojením medzi automobilom a cestou sú pneumatiky, je dôležité ich dobre vybrať. Prinášame krátky prehľad o tom, akých najčastejších chýb sa vodiči dopúšťajú pri výbere nového obutia a poradíme vám, ako sa týchto chýb vyvarovať.
Mnoho vodičov pri výbere pneumatík šetrí. Lenže šetrí na nesprávnom mieste. Rozdiel medzi lacnou pneumatikou nízkej kvality a pochybného pôvodu zo supermarketu a pneumatikou renomovanej svetovej značky síce môže byť pri nákupe aj niekoľko sto korún, ale vzhľadom k tomu, že je to investícia na niekoľko sezón, neoplatí sa za každú cenu šetriť. Spomínané lacné pneumatiky totiž hocikedy na rozdiel od kvalitného obutia nespĺňajú základné požiadavky na bezpečnosť ani na jazdné vlastnosti a taký nákup sa nemusí vôbec oplatiť.
Neriaďte sa pri výbere pneumatík iba cenou.
Na vozidlo patria také pneumatiky, ktoré zodpovedajú rozmerom uvedeným vo veľkom technickom preukaze (TP). Nezabúdajte ani na správny hmotnostný a rýchlostný index. Ten hmotnostný uvádza maximálne zaťaženie jednej pneumatiky a nájdete ho v TP hneď za rozmerom. Vodič by mal používať na vozidle pneumatiky s minimálne rovnakým alebo vyšším indexom. Niektoré vozidlá je nutné vybaviť tzv. zosilnenými pneumatikami, označovanými písmenami XL alebo RF. Použitím obutia s nižším indexom výrazne skracujete jeho životnosť.
Rýchlostný index označuje maximálnu rýchlosť, na ktorú je pneumatika pri danom zaťažení stavaná. Tento údaj môže byť nižší ako v technickom preukaze, v takom prípade však musí byť v zornom poli vodiča viditeľne umiestnená nálepka alebo ceduľka s uvedenou hodnotou. Pozrite sa na prehľadný súhrn informácií na značenie pneumatík, ktorý vám pomôže zorientovať sa v tejto problematike.
Odborníci odporúčajú kontrolovať tlak v pneumatikách minimálne 1x za mesiac a pred každou dlhšou cestou. Z rozsiahlych prieskumov vyplýva, že až 80 % vodičov nemá správny tlak v pneumatikách – asi 60 % vozidiel má nedostatočne nahustené pneumatiky, 20 % automobilov jazdí s prehustenými pneumatikami. Mnoho vodičov tiež zabúda na kontrolu rezervného kolesa. Na zistenie, že je rezerva prázdna, je pri defekte už zvyčajne neskoro. V takom prípade majú jednoznačnú výhodu motoristi, majúci vo svojich vozidlách systém kontroly tlaku v pneumatikách (tzv. TPMS) a používajúci RunFlat pneumatiky, na ktorých je možné prejsť aj s defektom ešte niekoľko desiatok kilometrov.
Správny výber pneumatík nie je žiadna raketová veda. Jednoduchá rada znie: Vyberajte z preverených a známych značiek a nezabúdajte sa o svoje pneumatiky tiež starať. Tým dosiahnete, že vám budú dobre a dlho slúžiť.
Zdroj foto: Maxpixel.freegreatpicture.com