Takisto ako sa vám pri prechádzkach opotrebováva podrážka na topánkach, opotrebovávajú sa pri každej jazde vaše pneumatiky. Opotrebovaná pneumatika vám môže spôsobiť kopu komplikácií a navyše jazda na nej nie je bezpečná. Stav pneumatiky vám skontrolujú pri pravidelných prehliadkach v servise, ale existuje aj pár tipov, vďaka ktorým môžete potenciálne nebezpečenstvo odhaliť sami.
Priebežne kontrolujte stav pneumatík. Vypukliny, praskliny alebo pľuzgieriky môžu spôsobiť explóziu, ktorá je najmä počas jazdy mimoriadne nebezpečná.
V dôsledku nedostatočnej hĺbky dezénu pneumatika stráca priľnavosť a môže dôjsť k akvaplaningu. Pravdepodobne sa s tým stretol už každý vodič, ale nezaškodí si pripomenúť, čo sa pri akvaplaningu deje. Je to stav, pri ktorom sa medzi pneumatikou a povrchom vozovky hromadí vrstva vody. Opotrebovaná pneumatika nedokáže odvádzať vodu dostatočne rýchlo, takže plášť v podstate pláva nad povrchom vozovky. Strácate tak kontrolu nad trakciou, riadením aj brzdením.
Preto pravidelne sledujte indikátory opotrebovania, ktoré sú umiestnené v drážkach. Ak ich nemôžete hneď nájsť, pomôže vám označenie TWI na bočnici – ukazuje na miesto, kde sú indikátory „skryté“. Na nových pneumatikách sú totiž takmer neviditeľné. Tieto gumové plôšky sú rovnako vysoké ako minimálna hĺbka dezénu a čím viac je pneumatika opotrebovaná, tým sú indikátory viditeľnejšie.
Len čo sa dezén dostane na úroveň indikátorov, je čas na výmenu pneumatík. Na presné zmeranie hĺbky dezénu môžete použiť aj hĺbkomer, alebo si ju môžete nechať skontrolovať v pneuservise.
Problémy sa neobjavujú len na behúni, ale aj na bočniciach. Preto ich dobre prezerajte, defekt môžete odhaliť len pohľadom. Ak na bočnici objavíte náznaky rezov a prasklín, môže sa jednať o nekvalitné utesnenie. Hrozí, že sa pneumatika vyfúkne. Pre prípad, že by ste mali na cestách komplikácie, je dobré mať poruke sadu na opravu defektov, s ktorou opravíte prepichnutú pneumatiku za niekoľko minút a nebudete musieť čakať na odťahovú službu. Po zastavení pri krajnici určite využijete aj povinnú výbavu.
K vydutiu dochádza poškodením nosnej výstuže vo vnútri pneumatiky.
Ďalším problémem sú pľuzgieriky a bubliny, ktoré sa objavujú v dôsledku poškodenia nosného kordu vo vnútri konštrukcie pneumatiky. Na vine je často napríklad jazda cez nerovnosti alebo nesprávne parkovanie s časťou kolesa na obrubníku. Ak včas nezasiahnete, vydutie se bude ďalej rozširovať a následne dôjde k náhlemu úniku vzduchu. Najnebezpečnejšou situáciou je potom explózia pneumatiky počas jazdy. Bubliny majú aj samy osebe negatívny vplyv na jazdné vlastnosti vozidla a životnosť pneumatík.
Ak máte obutú pneumatiku, ktorá nemá dostatočný tlak, budete sa potýkať s horšou stabilitou vozidla. Okrem toho nedostatočne nahustené pneumatiky:
Navyše môže dôjsť k poškodeniu pneumatiky aj samotného disku. To je nebezpečné ako pre vás a vašich spolucestujúcich, tak aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Preto pravidelne kontrolujte tlak v pneumatikách a dodržujte hodnoty stanovené výrobcom.
Neodporúčame ani jazdu na príliš starých pneumatikách. Môžu začať vysychať, guma celkovo degraduje a počas rýchlej jazdy sa môže stať, že se behúň odlúpne a vy stratíte kontrolu nad svojím autom. Ak teda máte pneumatiky, ktoré sa používajú 6 a viac rokov, na nič nečakajte a kúpte si nové. S výberom vám rád pomôže náš tím špecialistov.
Zdroj fotografií: Depositphotos