Opotrebované pneumatiky ovplyvňujú bezpečnosť jazdy, to platí pre cestné motorky aj pre motorky do terénu. Opotrebenie môžete zvýšiť, keď sa o pneumatiky zle staráte. Pozrime sa preto na najčastejšie chyby, ktorých sa môžete dopustiť, keď o pneumatiky pečujete. Zlá starostlivosť sa totiž prejaví na zhoršených jazdných vlastnostiach pneu a narastie aj počet možných bezpečnostných problémov.
Nepochybne viete, že vďaka dobre zvoleným pneumatikám každá motorka plno využije svoj potenciál. Vyberajte preto kvalitné pneumatiky s ohľadom na príslušný model motorky a nezabúdajte na bezpečnosť na ceste, ktorá by mala byť na prvom mieste.
Stáva sa, že sa do predaja dostanú pneumatiky profesionálnych jazdcov z okruhu s tým, že sa iba testovali a ich stav je stále ešte slušný. Pri nákupe okruhových pneumatík však myslite na to, že pneumatiky pri jazde na okruhu podstúpili maximálnu záťaž. Na pohľad nemusia vyzerať poškodeno, aj tak môžu mať malé prasklinky, kvôli ktorým pneumatiku budete musieť vymeniť skôr.
Ak nakupujete nové pneumatiky, zaujímajte sa, kedy boli vyrobené. Aj u renomovaných výrobcov, ako je napríklad Dunlop, Continental, či Michelin, je dobré si vek pneumatík skontrolovať. Budete tak mať istotu, že kupujete skutočne nové pneu.
Správny tlak v pneumatike má obrovský vplyv na jej životnosť aj jazdné vlastnosti. Obzvlášť u motocyklov, pretože podhustenie či prehustenie motopneu so sebou nesie väčšie riziko než u auta. Ako a kedy tlak v motopneu kontrolovať:
• Tlak v pneumatikách je dobré kontrolovať pred každou jazdou.
• Tlak merajte pomocou manometra. Iba pohľad alebo stisk nestačí.
• Tlak vždy upravujte podľa pokynov výrobcu.
Nezabudnite rovnako aj pravidelne kontrolovať plášť, najlepšie pred každou jazdou. Nebezpečné praskliny či iné poškodenia je lepšie zistiť skôr, než sa z vás stane účastník dopravnej nehody a vy budete musieť riešiť, čo v danej situácii robiť.
Opotrebeniu pneumatík sa nevyhnete, ale rýchlosť opotrebenia môžete ovplyvniť. Veľký vplyv má to, akým spôsobom a ako rýchlo na motorke jazdíte. Pri rýchlosti 120 km/h je priebeh kolies až o 30 % vyšší než pri rýchlosti 100 km/h, a pneu sa preto opotrebováva mnohom viac. Rolu hrá aj váha nákladu – čím viac zaťažujete pneumatiky, tým je opotrebenie rýchlejšie.
Nezabúdajte, že pneumatiky sa delia aj podľa typu povrchu, na ktorý sú určené. Nie je dobré používať pneumatiky vyrábané na asfalt v teréne a naopak.
Extrémna záťaž vášho dvojstopého vozidla sa prejaví na rýchlejšom opotrebení pneumatík.
Pre zachovanie jazdných vlastností je dôležité skladovať pneumatiky správnym spôsobom. Ideálne je uskladniť ich na suchom, tmavom a dobre odvetranom mieste so stabilnou teplotou nad bodom mrazu. Pneumatikám totiž škodí UV žiarenie a na životnosti im nepridávajú benzínové, ani iné výpary.
Ak motorku postavíte na stojan, pneumatiky toľko nezaťažíte.
Pneumatiky by sa pri skladovaní nemali zaťažovať. Behom zimy je preto dobré pneumatiky dať dolu, prípadne motorku postaviť na stojan. Ak nemáte tieto možnosti, v priebehu zimy niekoľkokrát pootočte s kolesami, aby nestáli len na jednej časti. Pri správnom skladovaní pneumatiky vydržia približne päť rokov, potom ich pravdepodobne budete musieť meniť za nové.
Zdroje foto: Pixabay.com, Flickr.com