Jazda na motocykli je hlavne individuálna disciplína, ale vybrať sa cestu v skupine dvoch a viacerých motocyklistov má tiež svoje kúzlo. Pri jazde v skupine je nutné, okrem rešpektovania obvyklých pravidiel a zákonov, dodržiavať aj bezpečnostné pravidlá. Ich porušením ohrozujete nielen seba, ale aj ďalších účastníkov premávky. V článku sa zameriame predovšetkým na jazdu vo väčších skupinách, ktoré majú päť a viacej jazdcov.
Jazdíte na motocykli v skupine? Máme pre vás prehľad bezpečnostných pravidiel, ktoré je nutné dodržiavať, aby ste neohrozili seba, ani ostatných účastníkov premávky.
Skôr ako sa spoločne vydáte na cestu, ujasnite si v celej skupine cieľ cesty, určite, kde si urobíte prestávky a informujte sa o všetkom, čo môže mať na jazdu v skupine vplyv. Ak má napríklad jeden účastník problém so zlým technickým stavom motocykla, nedostatok sa dá odstrániť zavčasu, bez toho, aby ohrozil ostatných jazdcov. Jazdu na motocykli v skupine môže obmedziť aj málo natankovaná nádrž alebo chýbajúca povinná výbava.
Môžete si dohodnúť signály, ktorými si počas jazdy uľahčíte aspoň základnú komunikáciu – potrebujem zastaviť, potrebujem natankovať, môžeš predchádzať a prekážka na vozovke.
Vedúci jazdec by mal presne poznať trasu a mal by byť informovaný o aktuálnej dopravnej situácii. Prvý článok kolóny pri jazde na motocykli v skupine udáva tempo a mal by brať ohľad na všetkých účastníkov. Rovnako aj ostatní musia rešpektovať vedúceho jazdca a nesmú ho predbiehať. Ak vám nevyhovuje tempo vedúceho jazdca, dohodnite sa na možnom striedaní pred jazdou alebo počas najbližšieho zastavenia.
Úloha vedúceho jazdca týmto nekončí. Má tiež zodpovednosť za správne rozhodnutie o predchádzaní, dáva pozor na cestu pred sebou aj kolónu za sebou, rozhoduje o zmene dohodnutej trasy, keď to vyžaduje dopravná situácia. V prípade potreby určuje poradie jazdcov v skupine.
Aj posledný jazdec v skupine má dôležitú funkciu. Sleduje celú formáciu pred sebou a musí mať dokonalý prehľad o tom, či všetci účastníci dodržujú pravidlá bezpečnej jazdy. Dáva tiež pozor na prípadných agresorov spomedzi ostatných vodičov, ktorí môžu pri predchádzaní ohroziť motocyklistov. Ak pri jazde v skupine dostane niekto defekt pneumatiky alebo má inú poruchu, posledný jazdec musí dotyčnému pomôcť problém vyriešiť a dá signál vedúcemu jazdcovi.
Okrem dodržiavania pravidiel cestnej premávky patrí k najdôležitejším povinnostiam účastníkov kolóny počúvať pokyny vedúceho a posledného jazdca a dodržiavať dopredu dohodnuté inštrukcie. Dobré je zapamätať si dopredu dohodnuté „záchytné body“, keby došlo z akýchkoľvek dôvodov k odtrhnutiu od kolóny. A taktiež je samozrejmé, postarať sa o pravidelné doplňovanie nádrže, aby palivo vydržalo, kým sa dôjde k ďalšej čerpacej stanici.
Na orientačnej rýchlosti sa môžete s ostatnými účastníkmi dohodnúť ešte pred jazdou, ale môže vzniknúť situácia, keď niekomu zo skupiny nebude rýchlosť za daných podmienok vyhovovať. Vždy dávajte pozor na jazdca za sebou a ak sa budete vzďaľovať, zvoľnite tempo. Je to bezpečnejšie, ako nútiť menej skúseného motocyklistu alebo majiteľa slabšieho stroja rýchlejšie jazdiť, pričom môže urobiť chybu.
Dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti je jedným zo základných pravidiel cestnej premávky a pre jazdu na motocykli v skupine platí dvojnásobne. Bez ohľadu na to, ako veľmi veríte svojmu parťákovi, musíte počítať s mnohými faktormi, ktoré môžu ohroziť bezpečnosť. Nespoliehajte sa ani na najkvalitnejšie pneumatiky na motocykel, ale udržujte rozstupy pri pomalšej jazde minimálne vo vzdialenosti 1 sekundy, pri vyššej rýchlosti samozrejme väčšie.
Pri jazde v skupine platí pravidlo, že motocykle sú zoradené striedavo, čiže „zips“. To znamená, že prvý jazdec jazdí čo najbližšie k ľavej strane pruhu, druhý na pravej strane, tretí opäť naľavo, atd. Takto majú motocyklisti nielen lepší prehľad o premávke pred sebou, ale tiež viac priestoru na prípadné manévrovanie alebo brzdenie. Posledný jazdec nemá stanovenú pozíciu, môže teda manévrovať podľa potreby.
Miesto na zastavenie skupiny je dopredu stanovené a v danej chvíli ho tiež signalizuje vedúci jazdec. Pri väčšom počte motocyklov sa parkuje čo najbližšie pri sebe, vždy ale s istotou stability stroja na pevnom povrchu.
Keď sa motocykle zastavia, napr. na červené svetlo na semafore, jazdci sa zaradia do dvojstupu a všetci sledujú signál umožňujúci ďalšiu jazdu. Keď zareagujú neskôr, vznikne riziko, že ostatní účastníci premávky budú rýchlejší a skupina sa rozdelí. V prípade zastavenia kvôli prednosti v jazde sa tomu dá ťažko vyhnúť. Vtedy sa jazda spomalí až do chvíle, keď sa všetci účastníci zaradia naspäť do formácie. Ako jazdiť bezpečne na motocykli si môžete prečítať v našom článku.
Zdroj fotografií: Depositphotos.com