Ak vám nie je ľahostajná bezpečnosť jazdy na motorke, mali by ste venovať veľkú pozornosť výberu oblečenia na motorku. Samozrejme sa v ňom musíte cítiť pohodlne a tiež by vám malo pristať, hlavne vás ale musí ochrániť v prípade nepekného karambolu. Ako sa ale vyznať vo veľkom množstve noriem, čísel a skratiek, ktoré sa na oblečení pre motocyklistov objavujú?
Na výbere oblečenia na motorku si dajte naozaj záležať. Venujte pozornosť predovšetkým označeniu certifikácie, ktoré vám prezradí, akú úroveň ochrany vám oblečenie zaistí.
Od apríla roku 2018 patrí podľa nariadenia EÚ oblečenie na motorku do kategórie osobných ochranných prostriedkov (OOP). To znamená, že rukavice, bundy, obuv či chrániče musia byť náležite označené, spĺňať prísne normy a chrániť používateľa pred zranením v prípade pádu.
Mohli by ste predpokladať, že všetko označené značkou CE (Comunidad Europea) vám pri korzovaní na mašine zaistí adekvátnu úroveň bezpečnosti. Lenže chyba lávky – výrobcovia stále hľadajú rôzne kľučky, ktorými sa snažia obchádzať prísne normy. Značka CE sa môže napríklad týkať len niektorej časti odevu, v prípade bundy teda chráničov.
Oblečenie na motorku sa potom z hľadiska certifikácie delí ešte na dve kategórie. Výrobky zaradené do I. kategórie slúžia iba na ochranu pred poveternostnými vplyvmi, ochranu pred nárazom alebo odrením musia zaistiť až výrobky v II. kategórii. Poďme sa preto podrobnejšie zamerať na certifikáciu CE a jej označenie na jednotlivých prvkoch motorkárskej výbavy.
Motorkárske rukavice musia mať na všitom štítku piktogram motocyklistu a číslo platnej európskej normy, a to EN 13594. Takéto rukavice patria buď do kategórie I, alebo II. V prípade pádu vám väčšiu ochranu zaistia výrobky zaradené do druhej kategórie. Ak sa navyše na visačke nachádza aj skratka KP, znamená to, že motorkárske rukavice majú aj chrániče kĺbov.
V prípade oblečenia na motorku, ktoré slúži na ochranu tela, je problematika certifikácie CE o niečo zložitejšia. Výrobcovia sa totiž môžu riadiť buď normou pre profesionálne použitie EN 13595-1, prípadne môžu výrobky testovať podľa novo pripravovanej normy EN 17092. Ak narazíte na bundy, nohavice či kombinézy certifikované podľa prvej spomenutej normy, sledujte aj číslo za spojovníkom. Uvedená jednotka znamená, že atestáciou prešiel celý odev. Pokiaľ však bude za pomlčkou napísaná dvojka, trojka, alebo štvorka, potom odev prešiel iba čiastkovým testom (napríklad proti roztrhnutiu vo švíku alebo proti prerezaniu).
Nezabúdajte aj na správny výber bundy, rukavíc, chráničov a prilby. Kvalitné oblečenie a ďalšie doplnky vám zaistia väčšiu ochranu pri prípadnom páde.
Podľa pôvodnej normy sa oblečenie na motorku testuje v štyroch samostatných zónach a každá z nich sa potom zaradí do kategórie 1, alebo 2. Aj v tomto prípade platí, že dvojka znamená väčšiu odolnosť a mieru ochrany.
V prípade odevov certifikovaných podľa novo pripravovanej normy je označenie prehľadnejšie. Oblečenie sa delí do troch zón a piatich úrovní odolnosti od najvyššej po najnižšiu: AAA, AA, A, B, C.
Obuv určená na jazdu na motorke musí mať na visačke piktogram motocyklistu. Testuje sa v troch oblastiach, každá z nich je potom podľa realizovaného testu označená číslom 1, 2, alebo 3. Jednotka znamená, že daná oblasť obuvi bola otestovaná na predratie vrchnej časti, dvojka, že bola testovaná na odolnosť proti prerezaniu alebo prerazeniu. Číslo tri znamená, že obuv prešla aj testom na priečnu tuhosť podošvy.
Na motocyklovej obuvi môžete naraziť aj na doplňujúce skratky:
– IPS – ochrana holene
– WR – dodatočný test na vodovzdornosť
– B – priedušnosť obuvi
– FO – odolnosť proti pôsobeniu olejov
– IPA – ochrana členkov
Obuv pre motocyklistov sa testuje v troch kategóriách podľa toho, proti akému poškodeniu je odolná.
Asi najzložitejší systém označenia certifikácie je práve pri chráničoch. Zatiaľ čo chrbtový chránič musí spĺňať normu EN 1621-2, chrániče ramien, lakťov, kolien a ďalších častí tela rieši norma EN 1621-1. Samostatnou normou EN 1621-4 sa riadia airbagové ochranné prvky (vesty či bundy) a bokom stoja aj ochranné prvky určené pre motokros, ktoré musia byť certifikované podľa normy EN 14021.
Podobne ako na inom oblečení na motocykel, aj na chráničoch nájdete číslo 1, alebo 2, ktoré označuje zaradenie do triedy odolnosti. Na niektorých chráničoch môžete objaviť aj skratku T+ alebo T-. V takomto prípade prešiel ochranný prvok testom pri teplote 40 °C alebo -10 °C. Pri chráničoch s týmto označením budete mať istotu, že vás ochránia v teple aj v mraze.
A ako to je s certifikáciou CE v prípade prílb na motorku? Na rozdiel od obuvi, rukavíc či chráničov nepatria medzi OOP, a tak nemusia vyhovovať žiadnej norme z tejto kategórie. Prilby sa totiž v EÚ riadia vlastnou homologizáciou ECE 22.05. Veľkým oblúkom sa vyhnite prilbám, ktoré spĺňajú americkú normu SNELL. Aj keď je prísnejšia, podľa európskej legislatívy s ňou na území EÚ jazdiť nesmiete. Našťastie je väčšina kvalitných prílb na motorku homologizovaná podľa obidvoch noriem, a tak s nimi môžete pokojne vyraziť na mašine ako u nás, tak aj za oceánom.
Keď budete riešiť, v čom v lete vyraziť na motorke, zamerajte sa podrobnejšie na certifikáciu oblečenia na motocykel. Novú motorkársku sezónu potom odštartujte nielen s bezpečným odevom a chráničmi, ale aj s novými motocyklovými pneumatikami, ktoré vás podržia v každej situácii.
Vybrať kvalitné pneumatiky na motorku
Zdroj fotografií: Depositphotos.com