Dokážete medzi všetkými tými číslami a symbolmi na pneumatike nájsť DOT? A viete, čo presne znamená a ako ho prečítať? Myslíte si, že dátum výroby pneumatiky je pri kúpe zásadný, alebo sú dôležitejšie iné vlastnosti? A kedy skutočne začína byť pneumatika stará a zrelá na výmenu? Ak nepoznáte presnú odpoveď, alebo vás zaujíma, čo si o tom všetkom myslia odborníci, prečítajte si náš článok.
DOT je štvormiestne číslo, podľa ktorého určíme na týždeň presne, kedy pneumatika zišla z výrobnej linky.
Hľadali by ste číslo DOT na bočnici pneumatiky? Potom by ste hľadali správne! A ako ho medzi ostatnými kódmi a symbolmi poznáte? Je to štvormiestne číslo, ktoré nás informuje o dátume výroby pneumatiky. Prvé dve čísla označujú týždeň, druhé dve rok výroby. Ak teda vidíme na pneumatike napr. číslo 4020, vieme, že bola vyrobená v 40. týždni roku 2020.
Aby ste sa v problematike DOT zorientovali v priebehu niekoľkých minút, natočili sme video s naším mechanikom Martinom.
Pri výbere pneumatík sa veľa vodičov díva práve na údaje v DOT a vyžaduje od predajcu, aby bola pneumatika vyrobená v aktuálnom roku. Sú to však zbytočné obavy. Vyšší vek pneumatiky rozhodne neznamená tovar horšej kvality, a ak kúpite od overeného predajcu dva roky staré pneumatiky, budú mať rovnako dobré jazdné vlastnosti ako pneumatiky vyrobené pred niekoľkými týždňami. Pri správnom uskladnení pneumatík totiž pneumatika nestarne a u serióznych predajcov si môžete byť istí, že majú pneumatiky uskladnené na profesionálnej úrovni, inak by boli sami proti sebe.
Keď sa teda obzeráte po nových pneumatikách, nehľaďte na DOT, ale zaujímajte sa skôr o iné vlastnosti a parametre, ako je:
A ak chcete naozajstných šampiónov, sú tu pre vás testy pneumatík pod taktovkou prestížnych automobilových klubov, v ktorých prehľadne uvidíte, aké výsledky dosiahla konkrétna pneumatika v jednotlivých disciplínach.
DOT teda nehrá takmer žiadnu rolu v kvalite pneumatík. Ak je pneumatika uskladnená v suchu, pri teplote do 15 °C, mimo dosahu svetla, mimo dosahu chemických látok a zdrojov ozónu, starne veľmi pomaly. Odborníci sa zhodujú na tom, že v prípade kvalitného profesionálneho uskladnenia môžu byť automobilové pneumatiky predávané ako nové do 5 rokov od výroby bez toho, aby ste museli mať obavy o ich kvalitu.
Rozdiel vo vlastnostiach nových a 5 rokov starých pneumatík je naozaj taký zanedbateľný, že ho nepoznajú ani profesionálni testovací jazdci. Zmesi, z ktorých sú súčasné dezény vyrábané, totiž obsahujú činidlá, ktoré sa postupne uvoľňujú a chránia tak pneumatiky pred stratou kvality.
A kedy sú teda pneumatiky skutočne staré? Hranica životnosti pneumatík je 10 rokov. V tomto veku už strácajú svoje jazdné vlastnosti a mali by ste ich vymeniť za nové kvalitné pneumatiky, a to bez ohľadu na stav dezénu.
Pravidelne kontrolujte tlak v pneumatikách. Zabránite tak rýchlejšiemu opotrebovaniu behúňa.
Prečo teda údaj DOT na pneumatike vôbec figuruje? Nie preto, aby mal kupujúci istotu, že dostáva „čerstvý tovar“. Pneumatiky nie sú potraviny, aby na nich musel byť uvedený dátum spotreby. Číslo DOT je užitočné predovšetkým pre výrobcov. Ľahko z neho zistia, aké zmesi boli použité na výrobu pneumatiky a ktorí pracovníci sa na výrobe podieľali.
V označení DOT je okrem dátumu výroby zakódovaná aj krajina, v ktorej boli pneumatiky vyrobené. Tento údaj nájdete aj pri nápise „Made In …“. Nezohráva však žiadnu úlohu. Každý poctivý výrobca musí totiž spĺňať prísne normy kvality a normy homologizácie pneumatík. Bez ohľadu na to, na akom kontinente sa továreň nachádza, samotná výroba je vždy pod prísnym dohľadom materskej pobočky.
Dôležitejšie skôr je, pre aký trh boli pneumatiky určené, pretože na juhu Ameriky panujú iné poveternostné podmienky ako u nás. Preto pri kúpe nových pneumatík nehľaďte príliš na DOT, ale skôr dajte pozor na to, aby boli certifikované na používanie v EÚ na Slovensku.
A ako teda dosiahnuť, aby pneumatiky vydržali čo najdlhšie? Najspoľahlivejším receptom je:
Najdôležitejší je ale hlavne správny tlak v pneumatikách. Ukazuje sa, že až 80 % vodičov nemá správne nahustené pneumatiky, čo má potom vplyv na ich rýchlejšie opotrebovanie.
Ďalšou bolesťou mnohých vozidiel je zle nastavená geometria. To spôsobuje nerovnomerné opotrebovanie pneumatík a skracuje sa ich životnosť. Ak teda pri jazde cítite, že auto ťahá do strany alebo máte volant vytočený do strany aj pri jazde po rovine, čo najskôr sa objednajte na nastavenie geometrie kolies.
Majú vaše pneumatiky napriek všetkej starostlivosti a údržbe už najlepšie roky za sebou? Potom neriskujte a vyberte si nové a kvalitné pneumatiky, na ktoré sa budete môcť spoľahnúť a ktoré skrátia vašu brzdnú dráhu na minimum.
Zdroj fotografií: Depositphotos.com