Prežila obidve svetové vojny, presunula výrobu z Británie do Indie a medzi motorkármi je aj dnes veľmi obľúbená. Reč je samozrejme o značke Royal Enfield, ktorá tohto roku oslavuje úctyhodných 120 rokov od svojho vzniku. Royal Enfield je vôbec najstarším existujúcim výrobcom motocyklov, ktorý od svojho založenia urazil naozajstný kus cesty. Zoznámte sa s významnými míľnikmi histórie tejto kultovej značky a pozrite sa, akým vývojom si prešla počas svojej existencie.
Royal Enfield je vôbec najstarším existujúcim výrobcom motocyklov a tohto roku oslavuje úctyhodných 120 rokov od vyrobenia prvej motorky.
Prvý motocykel Royal Enfiled s dvojstovkovým motorom Minerva nad predným kolesom uzrel svetlo sveta v roku 1901. História výrobcu však siaha ešte ďalej do minulosti. V polovici 19. storočia sa najprv orientoval na konštrukciu dielov pre šijacie stroje, neskôr zahájil výrobu komponentov pre bicykle.
Továreň sa v roku 1890 preorientovala na výrobu dielov pre zbrojársky priemysel a až o pár rokov neskôr zahájila vývoj vlastných motocyklov. Koniec koncov, Royal Enfield nie je jediným výrobcom motoriek, ktorý sa pôvodne zaoberal výrobou zbraní – podobným smerom sa vydala aj česká zbrojovka ČZ. Bohaté skúsenosti z oblasti strojárstva a kovoobrábačstva sa osvedčili aj v tomto prípade.
V prvej polovici minulého storočia patrila značka Royal Enfield k veľkým priekopníkom, ktorí udávali správny smer ďalším výrobcom a inšpirovali ich. Už v roku 1914 predstavila vidlicový dvojvalec, ktorý mal pod sedlom umiestnenú sklenenú olejovú nádrž a v kľukovej skrini vratné čerpadlo. Tak vznikol jeden z prvých motocyklov, ktorý mal motor s cirkuláciou oleja.
V priebehu štyridsiatich rokov vzniklo veľké množstvo motoriek rôznych kubatúr, či už išlo o modely štvortaktných jednovalcov, alebo o dvojvalcové dvanásťstovkové mašiny. Od roku 1914 navyše Royal Enfield využíval motory vlastnej výroby, a tak ich mohol modernizovať a upravovať podľa potreby. V prvej polovici 20. storočia vznikli legendárne modely ako JF 500 Bullet alebo model KX s V-Twin motorom a „stranovým“ rozvodom Side Valve (SV).
V Indii, ktorá bola od roku 1947 kolóniou Spojeného kráľovstva, bol veľký hlad po kvalitných motocykloch. Výroba motoriek tu neexistovala, jedinou možnosťou tak bol import. Royal Enfield využil zahraničnopolitické väzby a začal svoje modely dovážať do Indie. Mašiny s objemom 350 ccm vtedy používala aj indická polícia a armáda.
Čoskoro sa však import z Británie kvôli vysokému clu ukázal ako nákladný. Výrobca preto najprv dovážal len jednotlivé diely a motocykle kompletizoval až v Indii, neskôr tam presunul celú výrobu (pod značkou Enfield India). Posledná motorka spomínaného výrobcu v Británii vznikla v roku 1967, celá ďalšia výroba až do súčasnosti prebieha v Indii. V 80. rokoch vznikli napríklad modely Fury 175 alebo Mini Bullet s motormi výrobcu Zündapp.
Motocykle z produkcie Enfield India boli určené primárne pre tamojší trh. Zmena nastala na začiatku 90. rokov, keď sa vďaka spoločnosti Eicher, ktorá vo firme získala veľký podiel, vrátili mašiny k prapôvodnému názvu Royal Enfield. Indické závody boli vybavené novou technikou a spoločnosť sa pustila do návrhu nových modelových radov, ktoré vyhovovali prísnym normám. Žiadané boli predovšetkým cruisery Thunderbird či Bullet Machismo. Práve druhý spomínaný bol určený primárne na export a patril k najpredávanejším cruiserom nielen v Británii, ale aj v ďalších krajinách sveta.
Nové motocykle Royal Enfield sa vďaka priaznivej cene a solídnej konštrukcii stali obľúbeným základom pre vytváranie nových prestavieb od Café Racerov po Scramblerov. V spolupráci s tuzemským distribútorom mašín Royal Enfield sa u nás organizujú aj obľúbené súťaže prestavieb motocyklov. Na konci júla 2021 sa potom v Beach Parku Mlékojedy uskutoční prvý Medzinárodný zraz motocyklov Royal Enfield v ČR.
V súčasnosti sú na európskom trhu dostupné modely Interceptor 650 Twin, Continental GT 650 Twin, Himalayan či Meteor 350. Týmto mašinám pristanú talianske motocyklové pneumatiky Pirelli, na ktoré stavia aj samotný výrobca. Konkrétne na modeloch Incerceptor a Continental nájdete už v základnej verzii solídne predné a zadné pneumatiky Pirelli Phantom SportComp.
Neviete si rady s výberom nových gúm pre plánovanú prestavbu alebo pre pôvodného enfielda? Ozvite sa, radi vám s výberom pomôžeme. Ak však už máte jasné preferencie a predstavu, pozrite sa na našu širokú ponuku motocyklových pneumatík, ktoré máme na sklade.
Vyberte si z motocyklových pneumatík overených značiek
Zdroj fotografií: Az pneu; Vander Films, Unsplash