Ani skúsený vodič sa nemôže spoliehať na to, že v kritickej situácii dokáže včas zabrzdiť z plnej rýchlosti. Dôverovať moderným jazdným asistentom tiež nie je namieste. Dĺžku brzdnej dráhy totiž ovplyvňuje niekoľko faktorov. Ktoré to sú a ako dlho trvá zastavenie na rôznych typoch povrchov? Nielen to si môžete prečítať na nasledujúcich riadkoch.
Kým stlačíte brzdu, nejakú sekundu to zaberie. Preto dodržujte bezpečnú vzdialenosť, aby ste v kritickej situácii mali viac času na manévrovanie.
Asi netreba zdôrazňovať, že auto sa pri brzdení nezastaví okamžite. Je však dôležité spomenúť, že veľkú úlohu zohráva reakčný čas pri začatí brzdenia. Kým si uvedomíte závažnosť situácie a stlačíte brzdový pedál, trvá to približne jednu až dve sekundy. Tento čas sa potom môže predĺžiť v závislosti od kondície vodiča (choroba, alkohol v krvi) alebo jeho nedostatočných skúseností s vedením vozidla. Ku karambolu už potom veľa nechýba.
Aby ste sa teda vyhli nehode, musíte brať do úvahy vyššie uvedený reakčný čas, reálnu dĺžku brzdnej dráhy, ale aj určité oneskorenie samotných bŕzd. Výsledkom je potom tzv. dráha zastavenia vozidla – od spracovania kritickej situácie a stlačenia brzdy až po úplné zastavenie.
Aj keď sa kolesá už neotáčajú, vozidlo prejde ešte niekoľko metrov. Koľko? To záleží od viacerých premenných.
Dbajte na to, aby ste na cesty nevyrážali s opotrebovanými pneumatikami, a dodržujte minimálnu hĺbku dezénu s ohľadom na ročné obdobie. Nezabudnite tiež, že systém ABS nemusí zablokovať kolesá auta alebo motorky tak, ako by ste očakávali. Preto sa naň radšej 100 % nespoliehajte.
S letnými pneumatikami a pri rýchlosti 30 km/h by ste na zľadovatenej ceste zastavili až po takmer 70 metroch, čo už je kritické číslo.
V ideálnych podmienkach, keď je cesta suchá a máte nové pneumatiky, je včasné zabrzdenie najjednoduchšie. Na mokrej vozovke alebo pri jazde na snehu či poľadovici je však situácia trochu iná. Preto si na konkrétnych príkladoch ukážeme orientačnú dĺžku brzdnej dráhy.
50 km/h |
80 – 90 km/h |
130 km/h |
|
SUCHÝ POVRCH |
13 m |
31 m |
93 m |
MOKRÝ POVRCH |
19 m |
47 m |
130 m |
SNEH |
35 m |
167 m |
443 m |
POĽADOVICA |
64 m |
200 m |
652 m |
Samozrejme, na dĺžku brzdnej dráhy má vplyv aj hĺbka dezénu alebo to, či máte letné alebo zimné pneumatiky.
50 km/h na snehu |
30 km/h na poľadovici |
|
LETNÉ PNEU |
43 m |
68 m |
ZIMNÉ PNEU |
35 m |
57 m |
Ak riešite výmenu letných pneumatík za zimné na poslednú chvíľu alebo, nedajbože, nemeníte ich vôbec, môžete sa rýchlo dostať do maléru. Len čo totiž teplota klesne pod 7 °C, letné pneumatiky strácajú svoju pružnosť a priľnavosť, takže sa dĺžka brzdnej dráhy pomyselne predlžuje, na zľadovatených cestách až štvornásobne. Riziku nehody však treba aktívne predchádzať aj počas samotnej jazdy. Ako? Vždy prispôsobte rýchlosť jazdy daným podmienkam a nezabudnite dodržiavať bezpečnú vzdialenosť.
Vozidlo pred vami by malo ísť s odstupom 2 sekúnd, v hmle, daždi alebo fujavici aspoň 5 sekúnd. Vyberte si napríklad strom pri krajnici alebo prerušovanú deliacu čiaru na ceste a vypočítajte, koľko sekúnd vám bude trvať, kým tento bod miniete. Ak budete príliš blízko, uberte plyn a počítajte znova. Na niektorých úsekoch ciest a diaľnic vám môžu pomôcť vodorovné dopravné značky v tvare šípky alebo bieleho polmesiaca.
Váš dezén už nevyhovuje predpisom? Vyberte si nové kvalitné pneumatiky, s ktorými bezpečne dôjdete za každého počasia. Ak ste z Bratislavy a okolia, radi vám pneumatiky prezujeme v našom pneuservise.
Vybrať si pneumatiky s kvalitným dezénom
Zdroj fotografií: Depositphotos