Minimálna hĺbka dezénu pneumatík je stanovená zákonom, ale jej hodnota nie je rovnaká pre všetky situácie. Líši sa podľa druhu vozidla a podľa toho, či ide o letné alebo zimné obdobie. Každý vodič by si mal z času na čas skontrolovať, ako na tom jeho dezén je. Jazda na ojazdených pneumatikách totiž predstavuje niekoľko rizík. Aké to sú, alebo kde sa meria hĺbka dezénu, sa dočítate v tomto článku.
Nové letné pneumatiky majú hĺbku dezénu 7 až 8 mm, zimné pneumatiky 9 až 10 mm.
Vyhláška Ministerstva dopravy č. 134/2018 Z. z., ktorou sa upravujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, stanovuje, že hĺbka dezénu letných pneumatík musí byť minimálne 1,6 mm. Platí to pre všetky osobné a nákladné vozidlá, autobusy a motocykle. Výnimku majú skútre a mopedy do 50 cm3, ktoré majú povolenú hranicu 1,0 mm.
V prípade zimných pneumatík sa minimálna hĺbka dezénu líši podľa tonáže vozidla.
Zákon však de facto nepozná pojem „letné pneumatiky“, preto je rozhodujúce obdobie, v ktorom pneumatiky používate. Ak by ste chceli používať zimné pneumatiky v lete, čo vzhľadom na riziká skôr neodporúčame, stačila by vám hĺbka dezénu menšia ako 3 mm, minimálne však 1,6 mm. Rovnaký princíp platí aj pre celoročné pneumatiky, ktoré musia mať v letnom období hĺbku aspoň 1,6 mm, v prípade, že vozidlo má povinnosť mať zimné pneumatiky, 3 mm. Zimné pneumatiky nie sú povinné pre motocykle.
Plánujete sa v zime vydať autom na hory do zahraničia? Ak už zákony danej európskej krajiny vyžadujú zimné pneumatiky, je dobré skontrolovať minimálnu hĺbku dezénu. Napríklad v Slovinsku platia, rovnako ako u nás, 3 mm. Ako je to však v iných krajinách?
Vzorka letných pneumatík musí mať vo všetkých európskych krajinách hĺbku minimálne 1,6 mm.
Meraním hĺbky dezénu zistíte, či môžete pneumatiky ešte používať, alebo je čas zaobstarať si nové. Nestačí však skontrolovať jednu pneumatiku, musíte skontrolovať všetky štyri. Jedným zo spôsobov, ako získať presné hodnoty, je použiť hĺbkomer alebo kombinovaný merač tlaku a dezénu. Miestom, kde sa meria hĺbka dezénu, je drážka pre odvod vody asi 4 cm od boku pneumatiky. Do nej umiestnite hrot merača, zarovnáte jeho hranu s behúňom a odčítate hodnotu.
Ďalším spôsobom, ako zistiť, či sú pneumatiky ojazdené, sú indikátory opotrebenia umiestnené v drážkach. Nie vždy ich nájdete na prvý pohľad, ale môže vám pomôcť skratka TWI. Toto označenie je na bočnici pneumatiky a ukazuje na miesto, kde sa indikátory nachádzajú. Ich výška je rovnaká ako minimálna povolená hĺbka dezénu, takže ľahko zistíte, či nie je čas na výmenu pneumatík.
V drážkach behúňa sú umiestnené indikátory opotrebenia, vďaka ktorým poznáte, ako veľmi je pneumatika ojazdená.
Obľúbeným spôsobom merania hĺbky dezénu je použitie mince v hodnote dvoch eur. Ak ju vložíte do drážky kolmo na povrch pneumatiky a strieborný okraj (merajúci 4 mm) nevyčnieva, dezén vašich pneumatík je stále dostatočný. Ak je strieborný okraj vidieť, je to signál na výmenu pneumatík. Pomôcť vám môže aj päťcentová minca, na ktorej časť medzi jej okrajom a vrcholom Kriváňa meria 3 mm.
Minimálnu povolenú hĺbku dezénu neurčuje zákon len tak z plezíru, ale kvôli bezpečnosti cestnej premávky. Čím viac sú pneumatiky opotrebované, tým horšie sú ich jazdné vlastnosti.
Jedným z rizík ojazdených pneumatík je zhoršená priľnavosť, najmä počas daždivých dní. Akvaplaning totiž hrozí aj pri nižších rýchlostiach. Okrem toho sa so zvyšujúcou sa rýchlosťou zmenšuje kontaktná plocha s vozovkou, takže z nej ľahko môžete „vyletieť“. Pre predstavu, pri rýchlosti 90 km/h a hĺbke dezénu 1,6 mm sa behúň prakticky nedotýka vozovky. Problém môže nastať aj pri brzdení na mokrom povrchu, keď sa brzdná dráha predlžuje úmerne k ojazdenému dezénu.
Príkladom môže byť jazda rýchlosťou 80 km/h:
Preto vám neodporúčame, aby ste pneumatiky ojazdili na povolené minimum. Radšej ich s predstihom vymeňte a aj pri letných sa v ideálnom prípade riaďte hodnotou 3 až 4 mm. Nezabudnite skontrolovať aj vek pneumatík.
Jazdou na ojazdených pneumatikách ohrozujete bezpečnosť cestujúcich vo vozidle a ostatných účastníkov cestnej premávky. Ak vás zastaví polícia, môže vám tiež hroziť pokuta až do výšky 60 eur. S výrazne opotrebovanými pneumatikami neprejdete ani na STK a riskujete, že vám po nehode poisťovňa nevyplatí poistné plnenie.
Existuje viac než dosť dôvodov, prečo nepokúšať osud s ojazdenými pneumatikami. Preto si pre istotu ešte dnes zmerajte hĺbku dezénu, a ak sa blíži povolenému minimu, neváhajte a kúpte si nové pneumatiky. Z našej ponuky si určite vyberiete.
Zdroj fotografií: Depositphotos