Automatická prevodovka má, rovnako ako manuálna, svoje výhody a nevýhody. Zarytí fanúšikovia manuálu by si automat nikdy nekúpili, už len preto, že majú radi jazdu pod vlastnou kontrolou a nevedia si ju predstaviť bez radenia. Ak však zvažujete kúpu auta s automatickou prevodovkou a nemáte s ňou skúsenosti, privítate niekoľko základných faktov, bez ktorých sa pri šoférovaní automatu neobídete. Ako jazdiť s automatickou prevodovkou?
Jazda s automatickou prevodovkou môže byť pohodlnejšia na dlhých cestách, ale najmä v dopravných zápchach a kolónach.
Automaty sú tradične používané a obľúbené v zahraničí, najmä v zámorí, ale v posledných rokoch rastie ich obľuba aj na európskom, a teda aj českom trhu. Aj keď sú ich obstarávacie náklady rádovo vyššie ako pri aute s manuálnou prevodovkou, automat sa vám odvďačí ničím nerušenou jazdou alebo nižšou spotrebou. Jeho ovládanie má však určité špecifiká.
Technické záležitosti nechajme na inokedy, začiatočníkovi stačí vedieť, že v porovnaní s manuálom je rozdiel v ovládaní riadiacej páky a v počte pedálov. Ak vymeníte auto s manuálnou prevodovkou za automat, budete sa musieť odnaučiť používať pri šoférovaní ľavú nohu, pretože v aute nenájdete spojkový pedál, ale len brzdu a plynový pedál. Zošliapnutie brzdy ľavou nohou je veľmi častý problém, ale pri pravidelnom jazdení si na túto skutočnosť rýchlo zvyknete, len budete musieť byť spočiatku ostražití.
Riadiaca páka, nazývaná aj volič, nemá číselné označenie rýchlostných stupňov, ale nájdete na nej písmená pre štyri základné prevodové stupne a až tri možné „nadstavbové“. Čo znamenajú jednotlivé písmená?
P=park, do tejto polohy nastavíte volič po skončení jazdy a úplnom zastavení kolies. Ak parkujete na rovine, už nemusíte použiť ručnú brzdu, „péčko“ funguje v tomto prípade na princípe klasickej jednotky, ktorú po zaparkovaní bežne zaradíte pri použití manuálnej prevodovky. Pri parkovaní v kopci sa však odporúča použiť ručnú brzdu, aby sa predišlo opotrebovaniu prevodovky.
R=reverse, túto polohu použijete pri cúvaní, ako aj pri parkovaní až po úplnom zastavení.
N=neutral, v praxi sa táto poloha príliš nevyužíva. Hoci funguje podobne ako klasický neutrál, automatická prevodovka nie je konštruovaná na časté radenie, preto pri státí na križovatke alebo pri jazde z kopca nechajte volič v polohe D.
D=drive, táto poloha je určená pre rozjazd a samotnú jazdu. Z polohy N do polohy D nepreraďujte ani aby ste ušetrili palivo pri jazde z kopca, radšej použite brzdenie motorom. Automatická prevodovka tak bude uchránená pred zbytočnou záťažou a opotrebovaním a efekt sa dostaví aj pri samotnej spotrebe paliva. Stačí zložiť nohu z plynu a prívod paliva do motora sa sám zastaví bez toho, aby sa vozidlo zastavilo. Samozrejme, závisí to od veku a typu vozidla alebo kopca, ale na súčasných modeloch tento mechanizmus funguje.
Medzi ďalšie varianty prevodových stupňov, ktoré môže automat mať, patrí poloha S=sport, ktorú nájdete hlavne na nových modeloch a je určená pre športovú jazdu, pri ktorej drží vyššie otáčky motora.
Potom je tu M=manual, keď si vodič sám volí rýchlosť pomocou páčky pod volantom alebo voliča smerom vpred/vzad, a F=first. Táto poloha je označovaná aj ako L alebo 1 a je to náhrada klasického rýchlostného stupňa 1. Využijete ju napríklad pri jazde z kopca alebo v zime pre lepší záber na snehu, je ale určená len na pomalú jazdu.
Neviete, či si vybrať automat alebo mať svoju jazdu manuálne pod kontrolou? Náš článok s možnými výhodami a nevýhodami vám napovie!
button: prečítať Manuál vs. automat
Bezstarostnú jazdu s automatom ocenia najmä tí, ktorí sa ešte len učia šoférovať. Vedenie auta je totiž multitasking, pri ktorom musíte sledovať premávku a dopravné značky, ale aj sústrediť sa na radenie rýchlostných stupňov, čo neplatí v prípade automatu. Ak sa ako záujemca o vodičské oprávnenie chcete vyhnúť manuálu, máte možnosť absolvovať skúšky skupiny B-automat. Ale pozor, s týmto oprávnením si nemôžete sadnúť za volant vozidla s manuálnou prevodovkou. Ak si svoje rozhodnutie v budúcnosti rozmyslíte, budete musieť zložiť skúšky pre skupinu B.
Ak to všetko zhrnieme, hlavné rozdiely medzi jazdou s automatom a manuálom sú v radení a používaní pedálov. Pri prechode z manuálu musí vodič „zabudnúť“ na svoju ľavú nohu, aby omylom nestlačil brzdu namiesto chýbajúcej spojky. Počas jazdy sa nemusí starať o radenie, volič ovláda iba pri štartovaní a po ukončení jazdy. Preto je jazda s automatickou prevodovkou oveľa pohodlnejšia a príjemnejšia najmä na dlhých cestách. Nespornou výhodou je aj pri jazde v dopravných zápchach alebo pri jazde po meste, keď je v manuáli spojka a riadiaca páka v takmer nepretržitej permanencii.
Bez ohľadu na to, či patríte do fanklubu automatických alebo manuálnych prevodoviek, nezabudnite svojho dvojstopového spoločníka bezpečne obuť na zimné cesty!
Vybrať na zimu kvalitné pneumatiky