Každého vodiča už aspoň raz čakala v aute vybitá batéria. Po otočení kľúča v zapaľovaní nedochádza k žiadnej reakcii, len k jemnému cvakaniu štartéra alebo v lepšom prípade k lenivým pokusom o naštartovanie motora, ktoré sa nakoniec končia len známym „klepaním“. Aby ste sa takejto situácii vyhli, musíte akumulátor v aute kontrolovať v priebehu celého roka. Ako sa oň starať?
Zlý stav autobatérie spoznáte podľa zníženej intenzity svetiel alebo občasného vypnutia autorádia.
Možno žijete v domnienke, že batéria sa vybíja, hneď ako prídu nízke teploty. Prekvapujúce je, že za neschopnosť naštartovať na prvé otočenie kľúčom v týchto podmienkach môžu často horúce letné mesiace, ktoré batériám nesvedčia rovnako ako treskúce mrazy.
Keď sa v lete teploty začnú šplhať k tridsiatke, batéria sa samovoľne vybíja a dochádza k postupnej sulfatácii elektród (usadzujú sa kryštáliky síranu olovnatého, ktoré poškodzujú elektródy). Preto je dôležité vykonávať pravidelnú údržbu a dodržiavať preventívne opatrenia, ktoré predĺžia životnosť autobatérie. Zlý stav totiž môže v konečnom dôsledku znamenať nielen výmenu samotnej batérie, ale napríklad aj alternátora, pričom náklady môžu byť o niekoľko rádov vyššie.
Autobatéria je zdrojom elektrického prúdu vo vozidle a pozostáva zo šiestich článkov, elektród na báze olova a elektrolytu, ktorým je kyselina sírová. Napätie sa vytvára chemickou reakciou medzi dvoma elektródami.
Hlavnou úlohou štartovacej batérie je naštartovať motor. O rozvod prúdu sa už za chodu motora stará alternátor a batéria sa dobíja. Je jednou z najviac namáhaných častí vozidla, pretože bez nabitej batérie by ste si nemohli posvietiť na cestu, zakúriť, zapnúť rádio, klimatizáciu alebo používať funkciu vyhrievania sedačiek a zrkadiel.
V ideálnom prípade by ste mali navštíviť autoservis, kde vám skontrolujú napätie batérie, ale ak to zvládnete, môžete si napätie skontrolovať aj sami pomocou voltmetra. Ak sa nameraná hodnota pohybuje medzi 12,4 až 12,7 V, je všetko v poriadku, nižšie hodnoty znamenajú, že akumulátor je potrebné dobiť. Na druhej strane, hodnoty 12,9 V a viac sú signálom, že v batérii je prepätie, ktoré pravdepodobne spôsobuje prebíjanie alternátorom. V takom prípade zapnite diaľkové svetlá, čím sa prepätie vybije.
Vlastníte staršie vozidlo s údržbovým akumulátorom? Odskrutkujte uzávery batérie a skontrolujte hladinu elektrolytu. Ak ho bude málo, dolejte čistú destilovanú vodu po rysku.
Pri moderných bezúdržbových batériách táto starosť odpadá, ale rovnako ako pri údržbových batériách je potrebné skontrolovať znečistenie kontaktov, ktoré kladie odpor a zhoršuje tak štartovanie. Ak sú kontakty znečistené, vyčistite ich pomocou špeciálneho spreja.
Kontrolu napätia akumulátora je dôležité urobiť najmä pred zimou, ale môže sa vykonávať aj počas zimy, prípadne v priebehu celého roka.
Najlepšia vec, ktorú môžete pre svoju autobatériu urobiť, je, že budete často jazdiť. Ale pozor! Krátke trasy, jazdy do mesta alebo do najbližšej dediny jej neprospejú, práve naopak. Pri jazde na krátku vzdialenosť, ktorá ešte ku všetkému nie je konštantná, nestihne alternátor batériu dobiť.
Ak sú takéto cesty vašou každodennou rutinou, absolvujte dlhšiu jazdu aspoň dvakrát do mesiaca, ale najlepšie raz týždenne, v zime aj v lete. Pol hodiny alebo 50 km je orientačná hranica, kedy by batéria mala byť úplne dobitá.
Na druhej strane, najhoršie, čo sa môže autobatérii stať, je dlhodobé státie v mrazoch. Ak viete, že sa dlhší čas nikam nechystáte, odpojte batériu a uložte ju na suchom a tmavom mieste, ideálne pri teplote okolo 20 °C. Prípadne môžete použiť udržiavaciu nabíjačku, ktorá autobatériu striedavo nabíja a vybíja, a tak ju udržuje v optimálnom stave.
Samozrejme, že áno. Mrazivé dni a noci na ulici ani ostré slnečné žiarenie v lete jej neprospievajú.
V lete sa snažte parkovať v tieni, a ak idete autom na dovolenku k moru, nenechávajte ho celý čas zaparkované pri ubytovacom zariadení, radšej si urobte niekoľko výletov do okolia.
Chcete vedieť, čo môže vybíjať autobatériu alebo ako dobiť autobatériu nabíjačkou, prípadne pomocou štartovacích káblov? Ďalšie tipy a rady nájdete v tomto článku:
Pri autobatériách záleží na tom, koľko toho už majú za sebou. Priemerná životnosť autobatérie je približne 4–6 rokov, ale je veľký rozdiel, či sa o ňu dobre staráte, alebo nie. Pri modernejších typoch je životnosť kratšia aj v závislosti od toho, či je auto vybavené systémom štart–stop, ktorý batériu veľmi namáha.
Bez prevádzky a zapojená v aute vydrží nabitá batéria asi mesiac, ale jej postupným vybíjaním dochádza k sulfatácii, ktorá ju ničí. Na zaistenie jej dlhej životnosti je preto dobré dodržiavať pokyny výrobcu a pravidelne ju dobíjať, najlepšie každý štvrťrok.
Ako nabiť autobatériu, ktorej „došla šťava“? Okrem kvalitnej nabíjačky by vám nemali chýbať ani štartovacie káble. Tie vám najmä na zimných cestách do neznáma môžu vytrhnúť tŕň z päty.