Ak sa vám niekedy stane, že vášmu autu dôjde „šťava“, určite oceníte, že máte poruke štartovacie káble. Ako však vybrať tie správne pre vaše auto a na čo si dať pozor pri ich kúpe? V tomto článku vám poradíme, na čo sa zamerať pri výbere štartovacích káblov a ako s nimi naštartovať vozidlo.
Pri štartovaní auta pomocou káblov je z bezpečnostných dôvodov dôležité dodržať správny postup.
Nechali ste cez noc zapnuté svetlá a ráno auto neštartuje? Príčin vybitej autobatérie môže byť viacero, ale štartovacie káble – a, samozrejme, auto vašej drahej polovičky alebo suseda – vás môžu zachrániť. Ak ich nevozíte alebo nemáte, odporúčame vám pridať ich do kufra k vašej povinnej výbave. Nikdy neviete, kedy ich budete potrebovať. A možno raz pomôžu aj niekomu inému.
Prierez určuje, aký prúd znesú štartovacie káble bez prehriatia. Udáva sa v milimetroch štvorcových a čím vyššia je táto hodnota, tým vyšší prúd môžu viesť. Prečo je dôležité sledovať tento parameter? Káble s malým prierezom vám totiž urobia službu len vtedy, ak máte slabšie benzínové „približovadlo“. Silnejšie benzínové a dieselové motory si žiadajú aj silnejší vodič. Vo všeobecnosti platí, že:
Ak si nie ste istí, aký prierez potrebujete, radšej si vyberte vyššiu hodnotu alebo sa poraďte s predajcom. Keby ste použili štartovacie káble s menším prierezom, ako je potrebné, riskujete ich poškodenie alebo skrat.
Ďalším parametrom, na ktorý je dobré sa zamerať, je materiál vodiča štartovacích káblov. Najlepšia je meď, pretože má vysokú vodivosť a dokáže prenášať veľké množstvo prúdu bez vedľajších strát energie. Jej výhodou je aj odolnosť voči korózii. Nevýhodou je cena – medené štartovacie káble sú drahšie ako hliníkové. Hliník má však nižšiu vodivosť. Okrem toho sú káble z tohto materiálu menej odolné a môžu sa ľahko zlomiť.
Svorky sú kliešte, ktoré sa pripájajú k pólom batérií oboch áut. Majú rozdielne farby (červenú a čiernu), takže sa ľahko zorientujete v tom, kam ich zapojiť. Rovnako ako samotné káble by mali byť dobre odizolované. Teda ideálne z pogumovaného plastu, resp. potiahnuté silikónom.
Prístup k nepojazdnému autu nemusí byť vždy úplne ideálny, preto odporúčame vybrať káble dlhé aspoň 3 metre. Majte však na pamäti, že niektoré vozidlá majú baterku umiestnenú vzadu v kufri a bude potrebné ťahať káble po celej dĺžke niektorého z nich. Preto zvážte, či si radšej nekúpiť dlhšie. Bežne sa predávajú aj šesťmetrové.
Pri pokuse o naštartovanie auta pomocou káblov sa autá nesmú dotýkať.
Predtým, ako sa pustíte do „akcie“, je potrebné dodržať niekoľko bezpečnostných pravidiel. Štartovacie káble by nemali byť nijako poškodené alebo skratované, pojazdné auto musí mať zhasnutý motor a póly batérií musia byť suché a čisté. Potom sa môžete pustiť do pripájania.
Potom naštartujte pomocné vozidlo a nechajte ho bežať približne 5 až 10 minút, aby sa aspoň čiastočne dobila batéria nepojazdného auta. To potom naštartujte, a ak „chytí“, máte vyhrané. V opačnom prípade nechajte káble pripojené ešte asi 15 minút a pokus o naštartovanie opakujte. Odpojenie káblov urobte presne v opačnom poradí, ako boli zapojené.
Pre istotu môžete skontrolovať napätie batérie pomocou voltmetru. Ak sa na to necítite, navštívte autoservis, kde vám napätie zmerajú. Skontrolujte si tiež povinnú výbavu a prípadne doplňte, čo vám chýba, aby ste v prípade neočakávanej udalosti neboli nemilo prekvapení.
Doplniť povinnú výbavu do auta
Zdroj fotografií: Depositphotos