Chystáte sa kúpiť si novú mašinu? Nech už sa rozhodnete pre akúkoľvek značku, počítajte s tým, že prvých pár kilometrov v sedle si žiadnu spanilú jazdu neužijete. Aby ste v budúcnosti mohli z motorky vyťažiť maximum, najprv ju musíte dobre zabehnúť. V našom článku vám krok za krokom poradíme, ako zabehnúť novú motorku a kedy vás neminie prvý servis.
Na životnosť motora má zásadný vplyv jeho správne zabehnutie.
Pred prvou jazdou na novej motorke si preštudujte návod na obsluhu a všetku dokumentáciu, ktorú ste dostali pri kúpe motorky. Zistíte:
Keď všetkému podstatnému prídete na kĺb, môžete vyraziť na cestu.
Prečo je potrebné motorku zabehnúť? Je to podobné ako pri aute. Všetky komponenty si spolu musia sadnúť a vytvoriť prevádzkové vôle, ktoré nový stroj nemá. Počas prvých kilometrov buďte preto k motorke šetrní a v žiadnom prípade ju nežeňte do plných otáčok.
Jednou z najdôležitejších vecí pri zábehu motorky je zahriatie motora. Po naštartovaní nechajte motor chvíľu bežať a potom vyrazte. Je lepšie dostať motor na prevádzkovú teplotu pomalou a plynulou jazdou, ako na voľnobeh. Pri jazde totiž vznikajú tlaky, ktoré rozoženú olej tam, kde má byť.
Každý výrobca má iný kilometrový limit, do ktorého by ste mali motorku ušetriť preťažovania, ale za bernú mincu považujte 1 000 km. Nový motor je naplnený špeciálnym zábehovým olejom, ktorý sa po najazdení tohto počtu kilometrov mení za bežný olej.
V počiatočnom „zahrievacom“ intervale:
Skôr než sa vydáte na ostrú jazdu a užijete si trochu zábavy so svojou novou krásavicou, bude to trochu utrpenie. Ak si myslíte, že ju párkrát preženiete po diaľnici, aby ste mali prvých tisíc kilometrov čo najskôr za sebou, neradujte sa. Vašej motorke jazda po diaľnici neprospeje. Radšej ju vytiahnite na okresné a miestne komunikácie, na ktorých si vyskúšate všetky jazdné režimy, samovoľné spomaľovanie a kombináciu záťaže. Je to to najlepšie, čo môžete pre motor urobiť.
Motorky sú dimenzované na benzín s oktánovým číslom 95. Tankovať benzín s oktánovým číslom 98 je zbytočné, ale nič s ním nepokazíte. V každom prípade sa riaďte odporúčaním výrobcu.
Počas zábehových 1 000 km vás neminie údržba motorky. Minimálne dvakrát preto:
Najlepšie je robiť všetko na rovine, preto pri kúpe motorky hneď premýšľajte o výbere vhodného stojana. Nezabudnite tiež na pravidelnú kontrolu tlaku v pneumatikách.
Aj keď sa v motorkách vyznáte a dokážete si hocičo opraviť sami, v záruke sa radšej nepúšťajte do väčšej údržby ani opráv. O záruku by ste prišli.
S prvou tisíckou kilometrov sa objednajte do autorizovaného servisu, kde vám prepláchnu motor, vymenia olej s filtrom a skontrolujú opotrebenie. Potom v predpísaných intervaloch absolvujte garančné autorizované prehliadky. Teda aspoň dovtedy, kým vám nevyprší záručná lehota na vašu motorku.
Po určitom čase vás na motorke čaká aj výmena pneumatík, ktorú zvládnete aj sami. Ak sa na to necítite, nechajte výmenu na odborníkov v pneuservise. V každom prípade ale myslite na kvalitné pneumatiky, ktoré umocnia váš pôžitok z jazdy a podržia vás za každého počasia.
Vybrať si motocyklové pneumatiky