Pri výbere motorového oleja sa mnohí vodiči pozerajú na značku alebo cenu s tým, že čím lepší a drahší olej, tým lepšie bude motor fungovať. Vo väčšine prípadov však tento predpoklad neplatí. Čo je teda dôležité brať do úvahy pri výbere oleja? Aké typy olejov existujú a ako sa od seba líšia? Môže sa naliať rovnaký typ oleja do benzínového aj dieselového motora? Odpovede nájdete v tomto článku.
Nedostatok alebo únik oleja vás môže zastihnúť aj na cestách, preto majte so sebou aspoň 1 liter oleja v rezerve.
Hoci výrobcovia automobilov môžu odporúčať určitú značku ako ten najlepší automobilový olej, vedzte, že ide len o marketing. Dôležitejšie ako značka sú špecifikácie a normy pre konkrétny typ vozidla, ktoré určujú výkonnostnú triedu, a rovnako dôležitá je aj viskozita oleja. Pokiaľ sa tieto údaje na obale zhodujú s požiadavkami výrobcu motora, môžete ho bez obáv používať. Aké skratky však treba hľadať?
Výkonnostné triedy sú normy, ktoré určujú, či je olej vhodný pre benzínové motory, naftové motory, pre motory s priamym vstrekovaním alebo udávajú, ako staré motory ich môžu používať. V prípade API ide o americkú normu, na obale sa zvyčajne uvádza napríklad skratka API CF, kde C znamená naftový motor a F stupeň výkonnosti, alebo API SL, kde S znamená benzínový motor a L opäť stupeň výkonnosti. Stupne výkonnosti sa riadia abecedou – čím ďalej od písmena A, tým je olej výkonnejší. ACEA je skratka pre európsku normu a označenie, ktoré má podobu písmen a číslic, môže vyzerať takto:
A1/B1 | olej s nízkou viskozitou a trením pre štandardné intervaly výmeny |
A3/B3 | olej s vysokou rezervou výkonu |
A4/B4 | olej s vysokou rezervou výkonu a naftové motory s priamym vstrekovaním |
A5/B5 | olej s nízkou viskozitou a trením, vysokým výkonom a dlhším intervalom výmeny |
Písmeno A označuje benzínové motory, písmeno B dieselové motory, a to ako osobných, tak aj ľahkých úžitkových vozidiel. Môžete sa stretnúť aj s písmenami C (C1-C3), čo je olej pre zážihové a ľahké vznetové motory s filtrom pevných častíc, a E (E1-E7), čo je olej pre vznetové motory ťažkých nákladných áut.
Nakoniec sa dostávame k označeniu, ktoré bežný motorista vidí na obale oleja a môže byť zmätený, čo tie čísla znamenajú. 5W-30, 5W-40, 10W-40 a iné označujú viskozitu (hustotu) oleja pri nízkych a vysokých teplotách. Je to miera vnútorného trenia kvapaliny v závislosti od teploty. Jednoducho povedané, čím je viskozita vyššia, tým je olej hustejší a tečie pomalšie, čo môže mať horší účinok napríklad pri studených štartoch v silných mrazoch, keď motor musí pracovať oveľa viac, aby rozviedol olej všade tam, kde má byť.
Na základe toho sa oleje delia do viskozitných tried, ktoré určujú ich použiteľnosť v rôznych klimatických podmienkach. Prvé číslo označuje zimnú viskozitu (napríklad 5W), druhé číslo letnú viskozitu (napríklad 40). Čím je číslo zimnej viskozity nižšie, tým je olej redší. Pre naše mierne pásmo je plne postačujúci olej 5W-40 s čerpateľnosťou od -30°C do +35°C.
Pri výmene oleja je potrebné vymeniť aj olejový filter.
V priebehu jazdy sa mení viskozita oleja, a teda aj jeho kvalita. Môže za to vzduch, kondenzácia vody, ale aj znečistenie oleja palivom, sadzami a malými kovovými časticami, ktoré sa uvoľňujú pri trení plôch, keď motor beží. Všetok tento „prebytok“ je z veľkej časti zachytený olejovým filtrom, ale ani ten nie je všemocný, a preto je potrebná pravidelná výmena oleja. Jej interval je kratší v závislosti od toho, či často štartujete „za studena“, jazdíte na krátke vzdialenosti alebo napríklad v horách. V ideálnom stave je potrebné vymeniť olej po najazdení približne 10 000 kilometrov. Pri nových vozidlách je tento interval o niečo benevolentnejší, ale aj v tomto prípade je skoršia výmena istejšia.
V poslednom čase sa dostávajú do popredia oleje s nízkou viskozitou (0W-20), ktoré majú menší odpor za studena, takže motor sa menej namáha, čím sa znižuje spotreba paliva a emisie, čo je hlavným dôvodom uvedenia týchto olejov na trh. Nie každý motor ich však vo svojej nádržke znesie, najmä pre motory staršieho dátumu výroby sú nevhodné. Aj preto je potrebné dodržiavať špecifikácie a normy výrobcu vášho vozidla, resp. motora.
Iné oleje sú vhodné pre klasické osobné automobily, iné pre športové automobily, pri ktorých sa odporúča čo najväčší teplotný rozsah a predovšetkým meniť olej častejšie, zhruba po najazdení 5-6 tisíc kilometrov, rovnako ako pri výmene oleja v motocykli. Otázkou tiež je, či si vybrať polosyntetický alebo plne syntetický olej. Polosyntetické oleje sú v súčasnosti skôr na ústupe a vyhovujú starším motorom, zatiaľ čo požiadavky nových, moderných motorov dokážu splniť viac-menej iba plne syntetické oleje.
Ak chcete rýchlo a jednoducho zistiť, aký olej použiť do vášho motora, vyhľadajte mazací plán výrobcu oleja, do ktorého zadáte značku, model, rok výroby auta, prípadne motorizáciu, a ihneď sa načíta ponuka vhodných možností. S bezstarostnou výmenou oleja vám však radi pomôžeme v našom bratislavskom autoservise!
Zdroj fotografií: Depositphotos