Patríte k tým, ktorých tlak v pneumatikách netrápi a kontrolujete ho na svojom aute raz za uhorský rok? Potom robíte veľkú chybu. V tomto článku sa dozviete, aký je optimálny tlak vzduchu v pneumatikách pre vaše auto, aby bola vaša jazda vždy bezpečná a úsporná.
Nesprávne nahustená pneumatika má až o 50 % kratšiu životnosť.
Ideálny tlak v pneumatikách je predpokladom bezpečnej, pohodlnej a ekologickej jazdy. Tlak sa udáva v baroch alebo v jednotkách PSI (približne 0,069 baru). Nesprávnym nahustením skrátite životnosť pneumatiky až o 50 %, čo bude mať nepríjemný vplyv na stav vašej peňaženky. Preto by ste mali kontrolovať tlak v pneumatikách v ideálnom prípade každé 3 až 4 týždne.
Podhustené pneumatiky sa nerovnomerne opotrebovávajú, najmä na okrajoch. Ďalším dôsledkom nižšieho tlaku v pneumatikách je až o 4 m dlhšia brzdná dráha, horšie otáčanie volantom v dôsledku vyššieho valivého odporu a vyššia hlučnosť pneumatík. A k tomu všetkému ešte pridajte skutočnosť, že nesprávný tlak vedie k vyššej spotrebe paliva.
Ani prehustené pneumatiky však vozidlám neprospievajú. Ak je tlak v pneumatikách vysoký, ľahšie ich poškodíte, ak narazíte na obrubník alebo inú tvrdú prekážku. V dôsledku menšej kontaktnej plochy s vozovkou sa vozidlo horšie ovláda a prehustené pneumatiky vás môžu zradiť.
Prečítajte si tiež: Aký vplyv majú pneumatiky na spotrebu? >>
Štítok s optimálnymi hodnotami tlaku pre vaše vozidlo nájdete zvyčajne na stĺpiku dverí pri vodičovi alebo za dvierkami od palivovej nádrže. Mal by obsahovať hodnotu správneho tlaku pri bežnom zaťažení vozidla (približne 2,3 baru) a tiež hodnoty pri vyššom zaťažení. Návod na nastavenie tlaku v pneumatikách nájdete aj v manuáli k vozidlu. Ak si nie ste istí, navštívte s vozidlom pneuservis a nechajte si poradit od profesionálov, ktorí vám zároveň poradia aj s výberom kvalitnej značky pneumatík.
Prenosný kompresor so zabudovaným manometrom vám môže vytrhnúť tŕň z päty na cestách ďaleko od civilizácie.
Kontrolu tlaku v pneumatikách a prípadné dohustenie by ste mali vykonávať za studena, t.j. vozidlo by predtým malo aspoň tri hodiny stáť a z miesta parkovania ku kompresoru by ste nemali prejsť trasu dlhšiu ako 1,6 km. V prípade pneumatík zahriatych prevádzkou pridajte k odporúčanému tlaku približne 0,3 baru. Ako teda postupovať pri meraní tlaku?
Moderné kompresory na benzínkach majú dnes už všetky zabudovaný tlakomer, takže pri hustení pneumatík môžete vidieť, k akej hodnote sa blížite. Na niektorých kompresoroch môžete priamo nastaviť požadovanú hodnotu a kompresor sám prestane hustiť, keď ju dosiahne.
Na hustenie pneumatík môžete, samozrejme, použiť aj ručnú pumpu, ale berte ju len ako núdzovú alternatívu, pretože pri ručnom pumpovaní sa poriadne zapotíte. Užitočnou investíciou je však určite prenosný kompresor do auta so zabudovaným manometrom, ktorý vám môže dobre poslúžiť najmä na cestách ďaleko od civilizácie, rovnako ako napríklad súprava na opravu v prípade defektu.
Vďaka senzorom tlaku vás vozidlo upozorní na pokles tlaku v pneumatikách prostredníctvom hlásenia na prístrojovej doske.
Ak máte novšie auto, je pravdepodobné, že jeho kolesá sú vybavené senzormi tlaku. V takom prípade máte prácu o niečo jednoduchšiu, pretože centrálna jednotka vozidla vás sama upozorní na výraznejší pokles tlaku v pneumatikách. Ďalším pomocníkom môžu byť dojazdové, čiže run-flat pneumatiky, ktoré vám pri defekte alebo úniku vzduchu umožnia núdzový dojazd do pneuservisu bez toho, aby ste museli dofukovať alebo vymeniť koleso.
Správne nahustené pneumatiky sú základným predpokladom bezpečnej jazdy. Pre bezpečnosť vás a vašich blízkych je však rovnako dôležitý aj dostatočne hlboký dezén. Ak je váš dezén už opotrebovaný, neriskujte a kúpte si nové pneumatiky, aby ste vždy spoľahlivo dorazili do cieľa.
Zdroj fotografií: Depositphotos