Milí zákazníci, chceli by sme Vás informovať, že evidujeme nárazové navýšenie objednávok prepravy, čo sa môže aktuálne prejaviť na predĺžení doby doručenia zásielok.

Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Autopilot od Tesly je jedným z najlepších asistenčných systémov, má to však jeden háčik

Niet pochýb o tom, že autonómne riadenie raz zásadne zmení celý automobilový svet. Otázkou je však kedy a ako. S vývojom autonómnych vozidiel je najviac spájaná americká spoločnosť Tesla, ktorá si stojí za tým, že jej vozidlá sú tie najbezpečnejšie na svete. Je to ale naozaj pravda?

Žena sediaca v autonómnom vozidle

Funkciu autonómneho riadenia firmy neustále vyvíjajú. Aktuálne verzie autopilota však majú pomôcť s vedením vozidla, nie úplne zastúpiť vodiča. 

Čo je to vlastne Autopilot?

Názov Autopilot si tak trošku privlastnila americká značka Tesla, ktorá sa tak nezdráhala pomenovať svoj súbor pokročilých funkcií asistenčného systému pre vodičov, ktorý zvyšuje bezpečnosť a pohodlie za volantom. Takéto funkcie umožňujú automatické riadenie vozidla, vrátane zrýchľovania a brzdenia. Autopilot tak získava jedinečnú schopnosť predchádzať nehodám, ktorých riziko nemá vodič šancu včas rozpoznať. Názov je to však zavádzajúci, lebo aj keď sú tieto funkcie navrhnuté tak, aby boli autá v budúcnosti schopné dôjsť až do cieľa bez akéhokoľvek zásahu vodiča, aktuálne povolené funkcie nerobia vozidlo plne autonómne, ako sa na prvý pohľad môže zdať.

Autopilot riadi za mňa. Alebo nie?

Práve zavádzajúci názov priviedol spoločnosť Tesla do značných problémov. Tesla síce svojich zákazníkov upozorňuje, že funkcia Autopilota má vodičovi s riadením iba pomôcť, nie za neho riadiť, a je určená na použitie len s celkom pozorným vodičom. Niektorí používatelia si pletú systém s autopilotom lietadla a úplne sa nevenujú riadeniu. Nepozornosť vodičov však nie je jediný problém. Hoci si spoločnosť Tesla stojí za tým, že vozidlá vybavené týmto systémom patria medzi automobily, ktoré ponúkajú najbezpečnejšie spôsoby osobnej prepravy, podľa majiteľov vozidiel vykazuje vozidlo v určitých situáciách závažné nedostatky. Z tohto dôvodu napríklad Nemecko zakázalo používať názov Autopilot.

Čo hovoria fakty

Plná automatizácia vozidiel sa zdá na prvý pohľad ako skvelý nápad, najmä keď vezmeme do úvahy, že deväťdesiat percent dopravných nehôd zavinila ľudská chyba. Preto výrobcovia pevne veria, že vďaka automatizácii riadenia ubudne nehôd. Presadzuje to už spomínaná Tesla, ktorá nedávno zverejnila výsledky reportu, ktorý sa týka bezpečnosti vozidiel značky a s tým aj súvisiacich systémov. Podľa neho sa vozidlá využívajúce systém Autopilot pripletú k dopravnej nehode sedemkrát menej často ako iné automobily. Na druhú stranu Európska organizácia Euro NCAP, ktorá sa zaoberá pasívnou aj aktívnou bezpečnosťou nových áut, označila asistenčný systém cenovo najdostupnejšieho elektromobilu Model 3 za podpriemerný. A to hlavne preto, že je príliš autoritatívny.

Autonómne vozidlá Tesla majú stále cely rad nedostatkov

Spoločnosť Tesla si kladie veľké ciele, a to aj napriek tomu, že jej systém autonómneho riadenia má problémy. Len za posledných pár týždňov došlo hneď k trom nehodám vozidiel spoločnosti Tesla. K poslednej havárii došlo v Michigane, keď vodič Modelu Y narazil do policajného auta. Nebolo to však prvýkrát, čo sa vozidlo so zapnutou funkciou Autopilota zrazilo so stojacim objektom. Frekvencia nehôd môže byť spôsobená tým, že Tesla nedávno rozšírila počet osôb, kto majú prístup k beta verzii Autopilota s názvom „Full Self Driving“. Práve tá vyvoláva u mnohých používateľov mylný dojem, že automobily Tesla sú autonómne a nevyžadujú, aby vodiči venovali pozornosť situácii na ceste.

Ktorá automobilka má najlepší autonómny systém riadenia? Tesla to prekvapivo nie je

Tesla však zďaleka nie je jedinou automobilkou, ktorá ponúka autonómne systémy riadenia. Najčastejšie ide o rôzne formy asistentov udržiavania v jazdnom pruhu alebo adaptívneho tempomatu. Práve takéto poloautonómne systémy od 17 automobilových výrobcov otestovala americká spotrebiteľská organizácia Consumer Reports a výsledok bol prekvapivý. Na prvom mieste sa totiž neumiestnila Tesla, ale Cadillac CT 6 a jeho systém Super Cruise, ktorý bol v podobnom teste už v minulosti vyhodnotený ako najlepší. Tesla so svojím systémom Autopilot, ktorý bol najlepší v disciplínach schopnosť/výkon a jednoduchosť ovládania, skončila ako druhá. Tretie miesto obsadil Ford a jeho Co-Pilot 360.

Prekážkou nasadenia autonómnych vozidiel je hlavne legislatíva

Hoci testy prinášajú predovšetkým pozitívne výsledky, zdá sa, že ešte nie sme tak ďaleko, aby sme sa počas jazdy mohli stopercentne spoľahnúť na autonómny systém. Aj keď je to zaujímavá a v niektorých prípadoch dobre využiteľná funkcia, je to stále stroj, ktorý sa priebežne zdokonaľuje a mení. Dokonca nie vždy k lepšiemu. Okrem technologických nárokov je však stále veľkou prekážkou aj legislatíva a paradigmy cestujúcich. Najväčšou otázkou je zodpovednosť. Zatiaľ nie je jasné, kto bude zodpovedný za prípadnú nehodu autonómneho vozidla, či samotná automobilka, či majiteľ auta, ktorý veril, že vozidlo ho dovezie do cieľa bez nehody.

Nemusíte mať práve luxusný automobil, aby ste si mohli dopriať prémiové pneumatiky. Pozrite sa na našu ponuku kvalitných letných pneumatík.

 

Vybrať kvalitné pneumatiky

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Nahoru