Milí zákazníci, chceli by sme Vás informovať, že evidujeme nárazové navýšenie objednávok prepravy, čo sa môže aktuálne prejaviť na predĺžení doby doručenia zásielok.

Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Čo je AdBlue a ako doplňovať do auta močovinu?

Ak máte novší diesel, pravdepodobne ste už počuli o AdBlue. Je to špeciálna kvapalina, ktorá pomáha znižovať emisie škodlivých oxidov dusíka z výfukových plynov. V tomto článku vám vysvetlíme, ako funguje, kde močovinu kúpiť a ako ju správne doplniť.

Hrdlo nádrže na doplnenie močoviny

Väčšina dieselov má otvor na tankovanie močoviny vedľa hrdla nádrže na naftu. Niektoré staršie vozidlá majú tento otvor v batožinovom priestore.

Ako je dobre známe, výrobcovia automobilov museli v posledných rokoch spĺňať prísne normy, aby pomohli znižovať emisie škodlivých látok do ovzdušia. Jedným z kľúčových prvkov tohto úsilia je AdBlue – kvapalina, po ktorej sa s príchodom normy Euro 6 výrazne zvýšil dopyt.

AdBlue ako prostriedok na zníženie emisií 

AdBlue je obchodný názov pre močovinu, chemicky známu ako urea. Je to roztok destilovanej vody a technickej močoviny, ktorej podiel je 32,5 %. V úžitkových vozidlách alebo autobusoch sa používa už veľa rokov, majitelia osobných automobilov o nej diskutujú od zavedenia emisnej normy Euro 6. Novovyrobené vozidlá so vznetovým motorom, ktoré podliehajú tejto norme, by totiž za normálnych okolností nesplnili stanovené emisné limity. Riešením je práve AdBlue.

Selektívna katalytická redukcia alebo Ako funguje močovina v praxi

Úlohou tejto kvapaliny je znížiť množstvo škodlivých emisií dusíka vo výfukových plynoch. Je súčasťou systému vstrekovania SCR (z anglického Selective Catalytic Reduction), keď sa močovina vstrekuje pred SCR katalyzátor. Tam prebieha chemická reakcia, pri ktorej sa teplom uvoľní amoniak, ktorý reaguje s oxidmi dusíka a premení ich na neškodný plynný dusík a vodnú paru. Potom spaliny putujú cez oxidačno-redukčný katalyzátor, DPF filter pevných častíc a výfukom von. O celom procese nemáte ako vodič ani poňatia, všetko má „pod palcom“ riadiaca jednotka vozidla.

Prečítajte si tiež: Je lepší benzín, alebo diesel? >>

Kedy a kde doplniť AdBlue

Doplňovanie AdBlue nie je také bežné ako tankovanie pohonných hmôt. Nádrž na močovinu má objem približne 12 až 22 litrov a jej spotreba predstavuje asi 3 až 7 % spotreby nafty – oboje samozrejme závisí od typu vášho auta. Za normálnych okolností môžete s jednou nádržou AdBlue prejsť približne 15 000 km.

Na potrebu doplnenia močoviny vás upozorní kontrolka na palubnej doske pri dojazde okolo 2 500 km. Potom je už len na vás, aký spôsob doplnenia si vyberiete:

  • Na internete, v predajni s autodoplnkami alebo na pumpe si môžete kúpiť kanister, ktorý vás bude stáť viac v prepočte na liter močoviny.
  • Na vybraných čerpacích staniciach môžete tankovať priamo z výdajnej pištole. Cena AdBlue sa pohybuje v priemere okolo 15 Kč za liter.
  • Môžete tiež navštíviť autoservis, kde vám močovinu doplnia.

Močovina sa dopĺňa do samostatnej nádrže, ktorá sa nachádza buď vedľa palivovej nádrže pod modrým viečkom, alebo v prípade starších modelov automobilov v batožinovom priestore.

Prečítajte si tiež: Kedy zamrzne benzín a nafta v nádrži auta? >>

Upozornenie na nízku hladinu AdBlue

Keď je močoviny málo, na palubnej doske osobného a nákladného vozidla sa zobrazí výstražné upozornenie.

Chyby, ktorým sa treba vyhnúť pri tankovaní AdBlue

Ako sme už spomenuli, kontrolka na prístrojovej doske vás upozorní, že v nádrži dochádza močovina. Najprv bude svietiť oranžovo, ak prekročíte limit dojazdu 600 km, zmení sa na červenú. V ideálnom prípade nepodceňte už prvé varovanie a doplňte AdBlue čo najskôr. Nesmie vám totiž dôjsť. V opačnom prípade by ste síce dorazili do cieľa, ale po vypnutí motora by ste už nenaštartovali. Systém je takto nastavený už z výroby – auto určené na prevádzku s AdBlue jednoducho nesmie jazdiť bez AdBlue.

Ďalšie nepríjemnosti môžu vzniknúť počas samotného tankovania. Hustota AdBlue je porovnateľná s vodou, takže vám ľahko odkvapne hoci malá kvapôčka. A ako to už býva v prípade zákona schválnosti, dopadne tam, kam nemá. Močovina pri schnutí rýchlo kryštalizuje a môže poškodiť oblečenie, ale aj karosériu auta. Keďže urýchľuje proces korózie, aj malý škrabanec na laku sa môže do týždňa zmeniť na hrdzu na blatníku.

Ak teda tankujete na čerpacej stanici, zastavte pri stojane pre osobné vozidlá. Na rozdiel od výdajných pištolí pre nákladné vozidlá majú tie pre osobné autá lievik proti odkvapkávaniu, takže riziko zničenia topánok a hrdzavejúceho plechu je menšie. Samozrejme, všetko je otázkou šikovnej manipulácie, a to aj v prípade dolievania AdBlue z kanistra, ktorého súčasťou by tiež mal byť špeciálny lievik.

Prečítajte si tiež: Ako udržať podvozok v perfektnom stave, aby korózia nemala šancu? >>

Bez ohľadu na to, či už máte vozidlo s AdBlue alebo bez AdBlue, bez kvalitného dezénu pneumatík sa ďaleko nedostanete. Vyberte si v našom e-shope z desiatok tisíc osvedčených pneumatík a jazdite bezpečne a bez problémov.

 

Vybrať si osvedčené pneumatiky

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru