Možno si kladiete otázku, čo sa robí s tou hromadou pneumatík, ktoré každý rok doslúžia svojmu účelu a ich majitelia ich vyhodia. Poďme sa teda spoločne pozrieť, aká je ich ďalšia cesta a ako sa dajú staré pneumatiky ešte využiť.
Jedným zo spôsobov, ako predĺžiť životnosť pneumatík, je protektorovanie. Je to jedna z foriem recyklácie pneumatík, pri ktorej je stará opotrebovaná časť pneumatiky odstránená a nahradená novou vrstvou gumenej zmesi so vzorkou, ktorá sa nanáša na pôvodnú kostru pneumatiky. O tom, či sa vyplatí zaobstarať si protektory namiesto nových pneumatík, si prečítajte v jednom z našich starších článkov.
Aj keď je to ekologické riešenie, nemožno tento proces donekonečna opakovať. Bohužiaľ sa týmto spôsobom vracia do obehu len malé percento použitých pneumatík, pretože musia spĺňať určité kritériá – musia byť nepoškodené, rovnomerne opotrebované apod. Protektorované pneumatiky často využívajú napríklad dopravné podniky alebo špedičné firmy, predovšetkým z ekonomických dôvodov.
Pneumatiky, ktoré už nemožno protektorovať, sa ďalej recyklujú. V drtičkách sú rozdrvené na menšie kusy, ktoré sa zbavia textilných a kovových zvyškov. Kovové časti kostry sú zaslané späť do železiarní, vyčistený granulát sa roztriedi a je odoslaný na ďalšie spracovanie.
Časť sa využije opäť v automobilovom priemysle na výrobu nových pneumatík. Gumová drvina sa používa aj ako prímes do asfaltu pre zníženie hlučnosti (tzv. gumoasfalt). Vyrábajú sa z nej napríklad aj gumové koberčeky do áut, protihlukové steny, gumené obrubníky, prahy na prejazdoch alebo rôzne tesnenia.
Vďaka svojim vlastnostiam nachádza uplatnenie aj ako povrch detských ihrísk či športovísk. Gumové rohože sú oproti betónovým, štrkovým či pieskovým povrchom bezpečnejšie, tlmia nárazy, eliminujú prašnosť. Sú trvanlivé, netoxické a veľmi odolné.
Staré pneumatiky možno krásne využiť ako herné prvky na detskom ihrisku.
Časť odovzdaných pneumatík sa využíva aj ako alternatívne palivo, najmä pri výrobe cementu. Pneumatiky sa celé spaľujú v cementárňach, výhrevnosťou sú porovnateľné s čiernym uhlím, hlavne kvôli vysokému obsahu sadzí. Pri ich spaľovaní vzniká široká škála nebezpečných splodín, ktoré musia byť zachytávané a redukované, preto sa nesmú pneumatiky spaľovať doma.
Aj keď pneumatiky zo zákona podliehajú spätnému odberu, napriek tomu mnoho z nich končí na skládkach, prípadne ešte horšie, pohodené niekde v lese. Preto pred výberom nových pneumatík nezabudnite na ekologickú likvidáciu tých starých.
Zdroj foto: Flickr.com