Tak ako chodíme k lekárovi na preventívne prehliadky, aj každé auto by sa malo podrobiť pravidelnej kontrole. Majitelia nových vozidiel sa obracajú na autorizovaný servis, pretože s ním je spojená záruka. V prípade ojazdených vozidiel je však situácia iná, čo môže viesť k skráteniu životnosti jednotlivých súčiastok a k nákladným opravám.
Pravidelný servis by malo absolvovať každé auto, nové aj ojazdené.
Prevádzka auta je sama o sebe nákladná. Len si spočítajte, koľko vás ročne stoja pohonné hmoty, výmena pneumatík, výmena oleja a poistenie, nehovoriac o STK a potrebe kúpiť si raz za čas novú súpravu pneumatík. Keď sa k tomu pridá porucha niektorého z komponentov, vzniknú tým ďalšie náklady. Možno im však predísť pravidelnými návštevami autoservisu, v ktorom dokážu odhaliť začínajúci problém. Čo všetko by ste si mali nechať na aute skontrolovať?
Funkčná pohonná jednotka je nevyhnutným predpokladom na to, aby ste vaše vozidlo vôbec uviedli do chodu. Ak chcete čo najviac predĺžiť životnosť motora, nezabúdajte na pravidelnú výmenu oleja, olejového filtra, ale aj vzduchového filtra v daných intervaloch.
Olej sa odporúča meniť po každých 15 000 km, pri maloobjemových motoroch a veľmi zaťažovaných vozidlách pokojne aj po 10 000 km, alebo raz ročne v prípade, že máte najazdený nižší počet kilometrov. Vzduchový filter by sa mal vymeniť alebo vyčistiť po maximálne 20 000 km.
Olej v motore ale nie je jediným, ktorý by sa mal kontrolovať a meniť. Sú to aj ďalšie olejové náplne, ako
Odporúčané intervaly výmeny týchto olejov závisia od modelu vozidla, jeho veku a štýlu jazdy. Z ďalších prevádzkových kvapalín by nemala uniknúť vašej pozornosti pravidelná výmena chladiacej kvapaliny a brzdovej kvapaliny. Tá by sa mala meniť každé dva roky alebo pri výmene bŕzd.
Aby bola prevádzka auta bezpečná, je dôležitý funkčný brzdový systém, ktorý by mal byť vždy skontrolovaný v autoservise v rámci pravidelnej prehliadky. Opotrebovanie brzdových doštičiek a kotúčov zistíte aj sami, napríklad vtedy, ak pri brzdení počujete pískanie alebo ak cítite vibrácie. Opotrebované doštičky identifikujete aj pohľadom – nemali by byť tenšie ako 2 mm. Kotúče by mali byť relatívne hladké a bez výraznejších hrán na okraji.
Ak spozorujete niektorý z týchto prejavov, čo najskôr navštívte autoservis, aj keď to bude mimo termín pravidelnej prehliadky vozidla. Opotrebované doštičky môžu poškodiť kotúč, alebo naopak, poškodený kotúč môže urýchliť opotrebovanie doštičiek. Včasnou výmenou týchto komponentov tak zabránite zníženiu účinnosti bŕzd a tým aj nebezpečným situáciám v premávke.
Životnosť brzdových doštičiek a kotúčov nie je večná. Ak je poškodená jedna alebo druhá časť, vymeňte obidve.
Nerovnomerné alebo nadmerné opotrebenie pneumatík, zvýšená spotreba paliva alebo vibrácie vo volante. Tieto príznaky, ktoré majú vplyv na komfort jazdy, sú dôsledkom:
Kontrolu tlaku zvládnete aspoň raz za mesiac sami. Kolesá by vám mali správne vyvážiť v pneuservise pri každej výmene pneumatík. Na meranie a prípadné nastavenie geometrie, ktorú môžete narušiť aj jazdou cez výtlky, si pravidelne vyhraďte jeden deň v roku.
V súčasnosti je už väčšina automobilov vybavená riadiacimi jednotkami, ktoré ovládajú motor, brzdový systém, klimatizáciu a ďalšie časti vozidla. Každá z nich má svoju pamäť a údaje z nej je možné prečítať pomocou autodiagnostiky. Či však skutočne ide o poruchu, musí odborne posúdiť sám mechanik.
Svietiaca oranžová kontrolka motora tak nemusí byť nevyhnutne predzvesťou katastrofického scenára, ale môže jednoducho znamenať problém niektorého zo snímačov. V každom prípade je dobré nechať vozidlo diagnostikovať v rámci pravidelného servisu, aby sa prípadné poruchy odhalili hneď na začiatku.
Nie každý vodič venuje pozornosť údržbe klimatizácie. Klimatizácia je pritom domovom mnohých vírusov a baktérií, ktoré posádka vozidla vdychuje pri jej používaní. Na jar a na jeseň by ste si preto mali nechat klimatizáciu vyčistiť pomocou vyvíjača ozónu a skontrolovať, prípadne vymeniť, kabínový filter. Každé dva roky si nechajte urobiť kompletný servis klimatizácie spojený s tlakovou skúškou a doplnením chladiva.
Aby vaše vozidlo dlho a spoľahlivo slúžilo, musíte sa oň starať. Správna starostlivosť však zahŕňa mnoho úkonov, ktoré je ideálne spojiť do jednej servisnej prehliadky. V našom autoservise sa postaráme o kompletnú prehliadku vášho vozidla, ktorá nezaberie viac ako hodinu.
V rámci kompletného servisu skontrolujeme všetko, čo sa zo zákona kontroluje na STK. To znamená:
Ak sa na aute objaví nejaký problém a je potrebné objednať náhradný diel, termín opravy sa dohodne individuálne, rovnako ako pri výmene oleja, filtrov alebo čistení klimatizácie. Tieto úkony nie sú štandardnou súčasťou servisnej prehliadky a je potrebné si ich objednať osobitne. Čakacie lehoty sa u nás pohybujú v rozpätí jedného až dvoch týždňov.
Skontrolujeme na aute podvozok, opravíme výfukový systém a vymeníme tlmiče.
Ponúkame tiež:
Máme primárne jedného dodávateľa náhradných dielov, ktorý má denne až štyri rozvozy. Dodacie lehoty sú teda v priebehu niekoľkých hodín. Samozrejme, existujú výnimky, kedy sa musí čakať deň alebo dva, ale je ich minimum. Ak by ste si chceli priniesť svoj vlastný náhradný diel alebo motorový olej na výmenu, nebudeme vám v tom brániť ani vám účtovať príplatok, ale tento typ opravy nepreferujeme. Za funkčnosť takýchto dielov nenesieme žiadnu zodpovednosť.
Hráme fér, takže pri preberaní vozidla vždy so zákazníkom spíšeme zákazkový list. Okrem identifikačných údajov doň zaznamenáme informácie o stave vozidla pred prevzatím, problém, s ktorým zákazník prišiel, a aké riešenie mu navrhujeme. Vopred je dohodnutá aj cena servisu a termín prevzatia vozidla zákazníkom. Po dokončení opravy ho okamžite telefonicky kontaktujeme. Zvyčajne je to v ten istý alebo nasledujúci deň.
Môže nastať situácia, keď je potrebné auto najprv rozobrať, aby sme zistili presnú príčinu problému. V takomto prípade sa so zákazníkom dohodneme na hĺbkovej kontrole a povieme mu, čo je potrebné opraviť a ako dlho to bude trvať. Rovnakým spôsobom komunikujeme aj práce navyše – zavoláme, aby sme zákazníka informovali, že oprava bude trvať dlhšie, a odsúhlasíme si konkrétny postup.
Po každom servise vozidla preberieme so zákazníkom všetky vykonané úkony a zaznamenáme ich do servisnej knižky. V závislosti od typu opravy je potom potrebné všetko opatrne „preskúmať“ – vyskúšať brzdy, či auto niekam neťahá alebo či sa neobjavujú vibrácie. Spokojní zákazníci sú však dôkazom šikovnosti našich mechanikov a kvality technológií, ktoré používame.
Nečakajte, kým v aute začne niečo klepať. Pravidelné servisné prehliadky sú účinnou prevenciou pred zbytočnými a často aj nákladnými opravami. Objednajte sa ešte dnes do nášho bratislavského autoservisu, kde vaše vozidlo radi skontrolujeme.
Zdroj fotografií: Depositphotos, AZ pneu SK