Milí zákazníci, chceli by sme Vás informovať, že evidujeme nárazové navýšenie objednávok prepravy, čo sa môže aktuálne prejaviť na predĺžení doby doručenia zásielok.

Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Dokážete odhaliť príčinu poruchy brzdového systému?

Brzdový systém je jedným z najdôležitejších bezpečnostných prvkov vozidla. Každý vodič by preto mal vedieť rozpoznať, že brzdy už nie sú v tej najlepšej kondícii. V tomto článku vám napovieme, ktoré javy počas brzdenia by pre vás mali byť zdvihnutým prstom, a ako zaobchádzať s brzdami, aby ste zbytočne neskracovali ich životnosť.

Problém s brzdami

Brzdy na aute potrebujú pravidelný servis. Problémom však môžete predísť aj ich správnym používaním.

Brzdy musia byť v perfektnom stave, aby zabezpečili čo najlepší brzdný účinok a čo najkratšiu brzdnú dráhu. V opačnom prípade sa zvyšuje riziko nejakej nepredvídanej havárie. Ale aj keď jazdíte plynule a nešliapete prudko na brzdový pedál, môže sa vyskytnúť porucha, ktorú je potrebné odstrániť. Pozrite sa, kedy treba byť pri brzdení na pozore. 

Brzdy sú hlučné

Hluk pri brzdení je najčastejším signálom, že s brzdami nie je niečo v poriadku. Hučanie, pískanie a podobné zvuky pri brzdení nemusia nevyhnutne znamenať problém, ktorý by si vyžadoval výmenu niektorého z komponentov. Ak však po zošliapnutí brzdového pedála zaznamenáte nezvyčajný hluk, je najlepšie dať systém čo najskôr skontrolovať

Príčinou hluku môže byť:

  • opotrebovanie brzdových platničiek (trú sa s kotúčom „kov o kov“),
  • poškodená protihluková podložka na nosnej doske brzdovej platničky,
  • zasekávajúci sa strmeň,
  • skorodované kotúče alebo bubny,
  • nečistoty medzi kotúčom a platničkou.

Pri opotrebovaní alebo poškodení brzdového obloženia a kotúčov, prípadne strmeňa, je potrebné tieto komponenty vymeniť. Nečistoty nechajte vyčistiť kompletne v celom systéme. V prípade korózie záleží na jej rozsahu.

Vydretý povrch kotúča

Koróziu brzdových kotúčov môže spôsobiť aj kratšia odstávka vozidla v kombinácii s dažďom, posypovou soľou, prípadne situácia, keď prídete na dovolenku k moru a auto necháte týždeň stáť. Počas tohto obdobia nemusí ani kvapnúť, ale vlhkosť a morská soľ urobia svoje. Pri prvom zošliapnutí brzdy potom počujete zvuk obrusujúcej sa hrdze

Tento jav je úplne prirodzený a nie je potrebné okamžite vyhľadať autoservis. Liekom na ľahkú koróziu je niekoľkokrát mierne zabrzdiť počas prvých sto metrov jazdy. Pri rozsiahlejšej korózii vás však výmena kotúčov a platničiek neminie.

Vibrácie volantu

Pociťujete vibrácie volantu pri brzdení? Je to pravdepodobne spôsobené nerovným povrchom brzdových kotúčov, ktoré sa deformujú v dôsledku opotrebovania alebo prehrievania bŕzd. Aby ste však bezpečne zabrzdili v akejkoľvek situácii, hrúbka kotúčov musí byť rovnaká po celom ich obvode. Ak nie je, bude potrebné vymeniť oba kotúče na náprave, prípadne aj platničky, ktoré môžu byť tiež poškodené.

Vibrácie volantu

Ak volant pri brzdení vibruje, príčinu hľadajte v deformovaných kotúčoch.

Auto pri brzdení ťahá do strany

Ak auto počas jazdy ťahá do strany, môže to byť spôsobené nerovnomerne ojazdenými pneumatikami alebo zle nastavenou geometriou. Ťahanie do strany po zošliapnutí brzdového pedála je však znakom znečistených platničiek alebo poškodeného strmeňa. Môže to byť spôsobené aj použitím brzdového obloženia od rôznych výrobcov, a teda z rôznych materiálov. Ak tento jav spozorujete, nechajte si platničky a strmeň skontrolovať, prípadne vymeniť.

Tvrdý brzdový pedál

Dnes je už takmer každé auto vybavené posilňovačom bŕzd, vďaka ktorému nemusí vodič pri brzdení vyvíjať veľký tlak na pedál. Ak sa teda dostanete do situácie, keď sa dá brzda len ťažko zošliapnuť, s najväčšou pravdepodobnosťou bude chyba práve v posilňovači. Môže to byť len netesnosť alebo uvoľnená podtlaková hadica, ale môže ísť aj o poškodenú membránu posilňovača alebo chybnú vývevu pri diesloch.

Porucha niektorej časti systému posilňovača bŕzd však nemusí byť jedinou príčinou tvrdého pedála. Spôsobiť ho môže:

  • zaseknutý strmeň,
  • znečistené brzdové platničky
  • alebo nalepenie kovových častíc na trecí materiál platničiek v dôsledku prehriatia a rýchleho ochladenia kotúča.

V každom prípade je potrebné prísť problému na kĺb a dať skontrolovať a opraviť, alebo vymeniť, komponenty posilňovača, platničky a strmeň.

Mäkký brzdový pedál

Opačným prejavom je nedostatočná odozva brzdového pedála, keď pri jeho zošliapnutí brzdy reagujú pomaly. Odpor pedála je tzv. „hubovitý“ a na zabrzdenie je potrebný jeho nadmerný zdvih a sila. Tento problém môžu mať na svedomí napučané brzdové hadice alebo ich netesnosť a únik brzdovej kvapaliny. Za týchto okolností ihneď navštívte servis, kde zistia presnú príčinu. Môže ísť aj o netesnosť hlavného brzdového valca a brzdových valcov kolies, v prípade bubnových bŕzd aj o nesprávne nastavenie čeľustí.

Brzdy v perfektnom stave musí mať aj motorka. Poradíme vám, ako sa o ne starať. >>

Brzdový pedál padá

K padaniu brzdového pedála dochádza vtedy, keď je poškodené tesnenie piestu hlavného brzdového valca alebo je uvoľnená matica, ktorá ho upevňuje. Najčastejšie je však na vine zavzdušnenie brzdovej sústavy, ktoré spôsobuje prehrievanie bŕzd.  

Ukážkovým príkladom prehrievania je intenzívne brzdenie z kopca, po ktorom sa hneď na dlhší čas zastaví. Vtedy sa brzdy nestačia ochladiť, teplo sa naakumuluje v brzdovej kvapaline a po následnom rozjazde a prvom zabrzdení sa pedál prepadne. Účinnou prevenciou je správne používanie bŕzd, ktoré zároveň predĺži ich životnosť.

Ako si užiť s brzdami dlhé kilometre?

Ak viete, ako brzdy fungujú a ako s nimi počas jazdy zaobchádzať, odmenou vám bude ich dlhšia životnosť. Čo teda vašim brzdám prospeje?

  • Vyhýbajte sa intenzívnemu brzdeniu. Radšej predvídajte a rýchlosť znižujte plynule. Ak máte nové brzdy, prvých 200 km by ste nemali intenzívne brzdiť.
  • Nejazdite štýlom brzda-plyn.
  • Pri jazde z kopca si pomáhajte motorom. Pribrzďujte len krátko a intenzívne.
  • Doprajte brzdám pravidelný servis.
  • Komponenty brzdového systému nevymieňajte doma v garáži. Túto činnosť zverte odborníkom, ktorí okrem iného správne vymedzia vôle medzi kotúčmi a platničkami.
  • Raz za dva roky si nechajte vymeniť brzdovú kvapalinu.

Pre bezpečnú jazdu a kratšiu brzdnú dráhu sú dôležité aj kvalitné pneumatiky. Má už váš dezén niečo za sebou? Na nič nečakajte a vybavte svoje vozidlo novými pneumatikami, ktoré majú výrazne lepšie jazdné vlastnosti.

 

Kúpiť si nové pneumatiky

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru