Brzdový systém je jedným z najdôležitejších bezpečnostných prvkov vozidla. Každý vodič by preto mal vedieť rozpoznať, že brzdy už nie sú v tej najlepšej kondícii. V tomto článku vám napovieme, ktoré javy počas brzdenia by pre vás mali byť zdvihnutým prstom, a ako zaobchádzať s brzdami, aby ste zbytočne neskracovali ich životnosť.
Brzdy na aute potrebujú pravidelný servis. Problémom však môžete predísť aj ich správnym používaním.
Brzdy musia byť v perfektnom stave, aby zabezpečili čo najlepší brzdný účinok a čo najkratšiu brzdnú dráhu. V opačnom prípade sa zvyšuje riziko nejakej nepredvídanej havárie. Ale aj keď jazdíte plynule a nešliapete prudko na brzdový pedál, môže sa vyskytnúť porucha, ktorú je potrebné odstrániť. Pozrite sa, kedy treba byť pri brzdení na pozore.
Hluk pri brzdení je najčastejším signálom, že s brzdami nie je niečo v poriadku. Hučanie, pískanie a podobné zvuky pri brzdení nemusia nevyhnutne znamenať problém, ktorý by si vyžadoval výmenu niektorého z komponentov. Ak však po zošliapnutí brzdového pedála zaznamenáte nezvyčajný hluk, je najlepšie dať systém čo najskôr skontrolovať.
Príčinou hluku môže byť:
Pri opotrebovaní alebo poškodení brzdového obloženia a kotúčov, prípadne strmeňa, je potrebné tieto komponenty vymeniť. Nečistoty nechajte vyčistiť kompletne v celom systéme. V prípade korózie záleží na jej rozsahu.
Koróziu brzdových kotúčov môže spôsobiť aj kratšia odstávka vozidla v kombinácii s dažďom, posypovou soľou, prípadne situácia, keď prídete na dovolenku k moru a auto necháte týždeň stáť. Počas tohto obdobia nemusí ani kvapnúť, ale vlhkosť a morská soľ urobia svoje. Pri prvom zošliapnutí brzdy potom počujete zvuk obrusujúcej sa hrdze.
Tento jav je úplne prirodzený a nie je potrebné okamžite vyhľadať autoservis. Liekom na ľahkú koróziu je niekoľkokrát mierne zabrzdiť počas prvých sto metrov jazdy. Pri rozsiahlejšej korózii vás však výmena kotúčov a platničiek neminie.
Pociťujete vibrácie volantu pri brzdení? Je to pravdepodobne spôsobené nerovným povrchom brzdových kotúčov, ktoré sa deformujú v dôsledku opotrebovania alebo prehrievania bŕzd. Aby ste však bezpečne zabrzdili v akejkoľvek situácii, hrúbka kotúčov musí byť rovnaká po celom ich obvode. Ak nie je, bude potrebné vymeniť oba kotúče na náprave, prípadne aj platničky, ktoré môžu byť tiež poškodené.
Ak volant pri brzdení vibruje, príčinu hľadajte v deformovaných kotúčoch.
Ak auto počas jazdy ťahá do strany, môže to byť spôsobené nerovnomerne ojazdenými pneumatikami alebo zle nastavenou geometriou. Ťahanie do strany po zošliapnutí brzdového pedála je však znakom znečistených platničiek alebo poškodeného strmeňa. Môže to byť spôsobené aj použitím brzdového obloženia od rôznych výrobcov, a teda z rôznych materiálov. Ak tento jav spozorujete, nechajte si platničky a strmeň skontrolovať, prípadne vymeniť.
Dnes je už takmer každé auto vybavené posilňovačom bŕzd, vďaka ktorému nemusí vodič pri brzdení vyvíjať veľký tlak na pedál. Ak sa teda dostanete do situácie, keď sa dá brzda len ťažko zošliapnuť, s najväčšou pravdepodobnosťou bude chyba práve v posilňovači. Môže to byť len netesnosť alebo uvoľnená podtlaková hadica, ale môže ísť aj o poškodenú membránu posilňovača alebo chybnú vývevu pri diesloch.
Porucha niektorej časti systému posilňovača bŕzd však nemusí byť jedinou príčinou tvrdého pedála. Spôsobiť ho môže:
V každom prípade je potrebné prísť problému na kĺb a dať skontrolovať a opraviť, alebo vymeniť, komponenty posilňovača, platničky a strmeň.
Opačným prejavom je nedostatočná odozva brzdového pedála, keď pri jeho zošliapnutí brzdy reagujú pomaly. Odpor pedála je tzv. „hubovitý“ a na zabrzdenie je potrebný jeho nadmerný zdvih a sila. Tento problém môžu mať na svedomí napučané brzdové hadice alebo ich netesnosť a únik brzdovej kvapaliny. Za týchto okolností ihneď navštívte servis, kde zistia presnú príčinu. Môže ísť aj o netesnosť hlavného brzdového valca a brzdových valcov kolies, v prípade bubnových bŕzd aj o nesprávne nastavenie čeľustí.
K padaniu brzdového pedála dochádza vtedy, keď je poškodené tesnenie piestu hlavného brzdového valca alebo je uvoľnená matica, ktorá ho upevňuje. Najčastejšie je však na vine zavzdušnenie brzdovej sústavy, ktoré spôsobuje prehrievanie bŕzd.
Ukážkovým príkladom prehrievania je intenzívne brzdenie z kopca, po ktorom sa hneď na dlhší čas zastaví. Vtedy sa brzdy nestačia ochladiť, teplo sa naakumuluje v brzdovej kvapaline a po následnom rozjazde a prvom zabrzdení sa pedál prepadne. Účinnou prevenciou je správne používanie bŕzd, ktoré zároveň predĺži ich životnosť.
Ak viete, ako brzdy fungujú a ako s nimi počas jazdy zaobchádzať, odmenou vám bude ich dlhšia životnosť. Čo teda vašim brzdám prospeje?
Pre bezpečnú jazdu a kratšiu brzdnú dráhu sú dôležité aj kvalitné pneumatiky. Má už váš dezén niečo za sebou? Na nič nečakajte a vybavte svoje vozidlo novými pneumatikami, ktoré majú výrazne lepšie jazdné vlastnosti.
Zdroj fotografií: Depositphotos