Defekt pneumatiky na motocykel je určite nepríjemná udalosť, ktorá nastane väčšinou vtedy, keď sa to najmenej hodí. Existujú situácie, v ktorých sa prepichnutiu plášťa nedá predísť, ale v mnohých prípadoch pomôže účinná prevencia. Aké sú najčastejšie príčiny defektov motocyklových pneumatík, ako im predchádzať a čo robiť, keď už k prepichnutiu pneumatiky dôjde?
Prepichnutiu pneumatiky na motocykel sa v niektorých prípadoch nevyhnete, máme však pre vás pár tipov, ako minimalizovať riziko defektu motocyklových pneumatík.
Štrk, sklo, klince, skrutky, obrubníky a ďalšie ostré predmety sú veľmi častou príčinou defektu pneumatiky, vo vyšších rýchlostiach sa však táto situácia nedá príliš ovplyvniť. V prípade jazdy cez stavenisko, kde je vysoká pravdepodobnosť výskytu ostrých predmetov, sa dá riziko prepichnutia znížiť zvýšenou opatrnosťou a nepretržitým sledovaním povrchu pred sebou. Dávajte pozor aj pri jazde cez zastavanú oblasť v období osláv, festivalov, Veľkej noci a konania rôznych podujatí, keď hrozí zvýšené riziko rozbitého skla na vozovke. Účinnou prevenciou proti prerazeniu je samozrejme aj obstaranie kvalitných motocyklových pneumatík a ich dôkladná údržba.
Aj tie najkvalitnejšie a najodolnejšie pneumatiky sú náchylné na defekt, ak nie sú dodržiavané pokyny a predpisy dané výrobcom a zákonom. Medzi najčastejšie chyby patrí zlý tlak v motocyklových pneumatikách a opotrebovaná vzorka dezénu do tej miery, že má hĺbku menšiu ako 1,6 mm. Vystavujete sa nielen nebezpečenstvu prerazenia pneumatiky a úrazu pri páde, ale aj vysokej pokute a v neposlednom rade vám poisťovňa nepreplatí spôsobenú škodu.
Každá pneumatika, aj tá na motocykel, má obmedzenú životnosť, a to aj v prípade, keď nie je používaná. Okrem bežného opotrebovania v nej totiž dochádza k chemickým a fyzikálnym procesom. Pri kupovaní si overte, že nové pneumatiky neboli vyrobené skôr ako pred piatimi rokmi. A ak budete chcieť byť naozaj dôslední, informujte sa u predajcu aj o spôsobe uskladnenia motocyklových pneumatík.
Strata tlaku, ktorá už bola spomínaná, môže nastať nielen kvôli nedôslednému husteniu, ale tiež kvôli korózii, poškodenému disku alebo ventilu, ktorý odporúčame meniť každú sezónu. Za pár centov tak môžete predísť veľkému problému.
Zlé uskladnenie pneumatík na motocykel má zásadný vplyv na ich jazdné vlastnosti, a tým aj na ich náchylnosť na defekt. Prečítajte si, ako správne zazimovať motocykel.
Defekt pneumatiky vás môže prekvapiť kdekoľvek, kedykoľvek a v každom počasí. Základom je prevencia, ale pripravenosť je ešte dôležitejšia. Vo výbave každého motocyklistu by preto nemala chýbať súprava na opravu motocyklových pneumatík, vďaka ktorej jednoducho cez ventil zalepíte prepichnutú pneumatiku a nahustíte ju malým kompresorom pripojeným k batérii motocykla. Treba pamätať na to, že zalepenie defektu je núdzové riešenie kvôli bezpečnému dojazdu do cieľa, ktorým by mal byť pneuservis. Ďalším používaním poškodenej motocyklovej pneumatiky sa vystavujete nebezpečenstvu, preto by malo bezodkladne nasledovať obstaranie nových motocyklových pneumatík.
Zdroj fotografií: Depositphotos.com