Milí zákazníci, chceli by sme Vás informovať, že evidujeme nárazové navýšenie objednávok prepravy, čo sa môže aktuálne prejaviť na predĺžení doby doručenia zásielok.

Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Koľko vás stojí zlá geometria vozidla?

Pneumatiky, kolesá a náprava patria medzi najviac namáhané diely na vozoch. Poškodenie im hrozí takmer neustále, stačí stret s hrboľom alebo obrubníkom a tieto autodiely trpia. Každá nerovnosť na ceste môže spôsobiť nepríjemný defekt a narušiť geometriu auta.

Zlú geometriu u vozidla poznáte spravidla tak, že sú pneumatiky nadmerne opotrebované len z jednej strany, bez ohľadu na to, či máte pneu od renomovaného výrobcu alebo nie. Vozidlo navyše tiahne k jednej strane, pretože kolesá prednej nápravy sa ľahko rozkmitajú a horšie sa vracajú do východzej polohy.

Jazda so zle nastavenou geometriou kolies je nebezpečná a neekonomická. Kvôli opotrebeniu pneumatík budete častejšie jazdiť do pneuservisu a narastie aj spotreba paliva. V extrémnych prípadoch až o 3 %.

geometrie

Najlepšie poznáte zlú geometriu na nerovnomerne opotrebovaných pneumatikách.

Podľa prieskumu spoločnosti Volvo Trucks jazdí v Európe so zlou geometriou kolies či náprav približne polovina vozidiel. Väčšinou sa síce jedná o minimálne odchylky, vplyv ale aj tak majú.

Začínate mať pochybnosti? Rozhodne nic neskazíte, keď si geometriu vozidla necháte premerať. Investícia za preverenie a následné zoriadenie sa vám čoskoro vráti. Správne nastavená geometria náprav totiž zaisťuje ideálnu ovládateľnosť vozidla, komfort pri šoférovaní vozidla a bezpečnosť jazdy. Prejaví sa aj menšou spotrebou paliva a dlhšou životnosťou vašich pneumatík.

Čo je treba poznať

Než zamierite do servisu, urobte si jasno v niekoľkých dôležitých termínoch, ktoré sa geometrie vozidla týkajú. Mechanikovia rozlišujú medzi odklonom kolies a zbiehavosťou kolies, dvoma základnými pohľadmi, podľa ktorých sa geometria riadi.

1. Odklon kolies

Pri pohľade na kolesá zpredu alebo zozadu poznáte, či majú kolesá podobu do “A” = príklon, alebo do “V” = odklon. Odklon kolesa sa nastavuje podľa hodnôt udaných výrobcom tak, aby pri rôznych štýloch jazdy a rôznom zaťažení mali pneumatiky vždy čo najväčšiu styčnú plochu s povrchom vozovky.

mercedes-1336383_1920Pohľad zpredu vám prezradí, či sú kolesá zoriadené správne alebo nie.

2. Zbiehavosť kolies

Zbiehavosť kolies sa určuje pri pohľade na vozidlo z vtáčej perspektívy. Rozlišuje sa, či máte predné kolesá do “V” = rozbiehavosť, alebo do “A” = zbiehavosť. Pri zbiehavosti je vozidlo nedotáčavé a pneumatika sa viac opotrebováva na vnejšej strane. Ak vaše auto “trpí rozbiehavosťou”, vozidlo sa pretáča a pneumatiky sa viac opotrebovávajú z vnútornej strany.

SbíhavostV prvom prípade vidíte prejav zbiehavosti u predných kolies. Druhý prípad ukazuje správne zoriadenú geometriu.

Jednoduchý test geometrie

Kvôli testovaní geometrie nemusíte hneď mieriť do servisu, základný test zvládnete celkom jednoducho a sami. Potrebujete len rovný a bezpečný úsek cesty. Na malú chvíľu pusťte volant a sledujte chovanie auta.

Ak sa vozidlo samovoľne stáča na jednu stranu, geometria je poškodená a je treba ju nechať znova správne zoriadiť. Ak sa tak nestane, všetko by malo byť v poriadku.

Aj tak si geometriu nechajte zhruba raz do roka skontrolovať profesionálmi v autoservise. Významne tým ovplyvníte bezpečnosť šoférovania.

 

Zdroje foto: wikimedia.org, pixabay.com

Nahoru