Pneumatiky, kolesá a nápravy sú najviac namáhanými časťami automobilov. Takmer neustále im hrozí poškodenie, stačí nabehnúť na výtlk alebo na obrubník a tieto časti auta utrpia. Každá takáto nerovnosť môže spôsobiť nepríjemný defekt, ale môže tiež narušiť geometriu. Ako spoznáte zlú geometriu kolies a prečo by ste ju mali pravidelne riešiť? To sa dočítate v našom článku.
Nastaviť geometriu kolies si nechajte ideálne raz do roka.
Zlú geometriu vozidla zvyčajne spoznáte podľa toho, že pneumatiky sú nerovnomerne opotrebované. Viac opotrebované sú len na jednej strane, bez ohľadu na to, či používate pneumatiky od renomovaného výrobcu, alebo nie. Riadenie tiež ťahá do strany, pretože kolesá prednej nápravy sa ľahko rozkmitajú a horšie sa vracajú do východiskovej polohy.
Jazda so zle nastavenou geometriou kolies je nebezpečná a neekonomická. Pre opotrebovanie pneumatík budete častejšie navštevovať pneuservis a zvýši sa aj spotreba paliva, v extrémnych prípadoch až o 3 %. Máte pochybnosti o nastavení geometrie na svojom vozidle? Určite nič nepokazíte, ak si ju necháte skontrolovať. Investícia do kontroly a následného nastavenia sa vám čoskoro vráti.
Správne nastavená geometria náprav totiž zabezpečuje ideálnu ovládateľnosť vozidla, komfort pri riadení a bezpečnosť jazdy. Prejaví sa aj nižšou spotrebou paliva a dlhšou životnosťou vašich pneumatík.
Zle nastavenú geometriu kolies najlepšie spoznáte podľa nerovnomerne opotrebovaných pneumatík.
Skôr ako sa vyberiete do servisu, ujasnite si niekoľko dôležitých pojmov, ktoré sa týkajú geometrie vozidla. Mechanici rozlišujú medzi odklonom kolies a zbiehavosťou kolies – dvoma základnými hľadiskami, ktorými sa geometria riadi.
Pri pohľade na kolesá spredu alebo zozadu môžete zistiť, či sú kolesá nastavené do tvaru písmena A (príklon), alebo do V (odklon). Odklon kolesa sa nastavuje podľa hodnôt určených výrobcom tak, aby pri rôznych štýloch jazdy a rôznom zaťažení mali pneumatiky vždy čo najväčšiu styčnú plochu s povrchom vozovky.
Zbiehavosť kolies sa určuje pri pohľade na vozidlo z vtáčej perspektívy. Rozlišuje sa, či máte predné kolesá nastavené do tvaru písmena V (rozbiehavosť), alebo do A (zbiehavosť). Pri zbiehavosti je vozidlo nedotáčavé a pneumatika sa viac opotrebováva na vonkajšej strane. Ak vaše auto „trpí rozbiehavosťou“, vozidlo sa pretáča a pneumatiky sa viac opotrebovávajú z vnútornej strany. Pri zbiehavosti sa plášte naopak viac opotrebovávajú z vonkajšej strany.
V prvom prípade vidíte z vtáčej perspektívy prejav rozbiehavosti, v druhom zbiehavosti kolies.
Na testovanie geometrie nemusíte hneď mieriť do servisu, základný test zvládnete pomerne ľahko aj sami. Potrebujete len rovný a bezpečný úsek cesty. Na malú chvíľu pustite volant a pozorujte správanie auta. Ak sa vozidlo samo od seba stáča na jednu stranu, geometria kolies nie je v poriadku a je potrebné ju nechať znovu nastaviť.
Ak sa tak nestane, malo by byť všetko v poriadku. Napriek tomu si však nechajte geometriu skontrolovať zhruba raz do roka profesionálmi v autoservise. Významne tým ovplyvníte bezpečnosť jazdy. Ste z Bratislavy a okolia? Objednajte sa do nášho servisu. Radi sa postaráme o nastavenie geometrie vášho auta.
Objednať sa na geometriu kolies
Zdroj fotografií: Depositphotos