Pneumatiky sú nenahraditeľnou súčasťou každého dopravného prostriedku. Ich hlavnou úlohou je prenášať hnacie a brzdné sily medzi kolesami a vozovkou, ale podieľajú sa aj na odpružení vozidla. Nie každý však vie, z čoho sa skladajú. Preto vám v tomto článku opíšeme jednotlivé časti konštrukcie pneumatiky a úlohu, ktorú zohrávajú pri jazde.
Každá časť pneumatiky má pri jazde svoj význam. Svoju úlohu zohráva aj to, či má pneumatika radiálnu alebo diagonálnu konštrukciu.
Presné zloženie pneumatík je tajným receptom každého výrobcu, ale hlavné ingrediencie sú u všetkých rovnaké. Vyrábajú sa z rôznych gumových zmesí, prírodných a chemických vlákien a oceľového kordu. Konštrukcia pneumatiky má priamy vplyv na jazdné vlastnosti vozidla a musí bezpečne obstáť v:
Existuje mnoho typov pneumatík, ktoré slúžia na rôzne účely, ale ich základná konštrukcia je rovnaká. Z čoho sa skladajú?
Behúň je vrchná vrstva pneumatiky, ktorá sa dotýka vozovky. Jeho úlohou je zabezpečiť dostatočnú priľnavosť, odolávať opotrebovaniu a chrániť vnútornú kostru pred nárazmi. Na tejto časti sa tiež nachádza jeden z troch typov dezénov, čiže vzorka.
Rameno pneumatiky je malý skosený okraj, ktorý spája behúň a bočnicu. Na prvý pohľad sa môže zdať ako bezvýznamný prvok, ale je dôležitý najmä pri zatáčaní, keď pomáha udržať stabilitu vozidla.
Bočnica je veľmi odolná časť spojujúca pätku pneumatiky s behúňom, resp. s ramenom. Je navrhnutá tak, aby odolala mechanickému poškodeniu a zabezpečila bočnú stabilitu pneumatiky. Na bočnici nájdete kompletné označenie pneumatiky, od rozmerov cez hmotnostný index až po dátum výroby.
Medzi behúňom a kostrou pneumatiky sa nachádza niekoľko vrstiev nárazníkov – v prípade osobných vozidiel sa používajú väčšinou dve vrstvy, v prípade nákladných vozidiel tri alebo štyri. Ide o akési vložky vyrobené z rôznych vlákien (najčastejšie z oceľového kordu v prípade radiálnych pneumatík), ktoré absorbujú nárazy z vozovky a zvyšujú odolnosť behúňa voči prerazeniu.
Už zo samotnej podstaty názvu vyplýva, že kostra tvorí základ pneumatiky. Ide o pásy tenkých kordových vlákien z bavlny, polyesteru alebo ocele obalené gumou, ktoré musia odolať tlaku v pneumatike. Podľa smeru vedenia vlákien sa konštrukcia delí na radiálnu a diagonálnu.
Pätka je spodná zosilnená časť pneumatiky, ktorá dosadá na ráfik a zabezpečuje prenos všetkých síl z ráfika až na kontaktnú plochu pneumatiky s vozovkou. Jej jadro tvorí oceľové pätné lano.
Pätné lano spevňuje pätku, zabezpečuje správne usadenie pneumatiky na ráfik, a tým aj ich vzájomnú vzduchotesnosť. Jeho nosnosť je až 1 800 kg.
Červené pásy znázorňujú radiálnu konštrukciu pneumatiky. Vedú od pätky k pätke kolmo na rovinu rotácie.
To, či má pneumatika radiálnu alebo diagonálnu konštrukciu, určuje jej kostra, resp. smer, v ktorom sú uložené kordové vlákna. Ak sú vedené od pätky k pätke pod uhlom 90°, ide o radiálnu konštrukciu. Pri diagonálnej konštrukcii sa pásy kordovej tkaniny vzájomne krížia pod uhlom 30 až 40°.
V prípade pneumatík pre osobné vozidlá sa stretnete takmer výlučne s radiálnou konštrukciou. Zaberajú väčšiu kontaktnú plochu s vozovkou, takže zaťaženie je lepšie rozložené. Tým sa zlepšuje aj komfort jazdy. Radiálne pneumatiky tiež nemajú problém s vyššími rýchlosťami, pri ktorých je ovládateľnosť vozidla predvídateľnejšia.
Diagonálne pneumatiky sú pri rýchlej jazde menej stabilné, čo je spôsobené menšou kontaktnou plochou. Preto neposkytujú taký dobrý jazdný komfort. V porovnaní s radiálnymi pneumatikami sú však pevnejšie, odolnejšie voči mechanickému poškodeniu a lepšie znášajú väčšie zaťaženie. Preto tento typ konštrukcie môžete nájsť v pneumatikách pre štvorkolky, traktory a iné poľnohospodárske stroje.
Sú vaše súčasné pneumatiky opotrebované, alebo ich používate už viac ako 5 rokov? Je najvyšší čas zaobstarať si nové. Vyberte si z našej širokej ponuky osvedčených značiek.
Zdroj fotografií: Depositphotos