Na palubnej doske je veľké množstvo kontroliek. Niektoré z nich majú len informatívny charakter, iné signalizujú, že v aute pracujú špeciálne systémy, ktoré zvyšujú vašu bezpečnosť a komfort jazdy. Patria sem napríklad ABS, ASR a ESP. V tomto článku vám vysvetlíme, čo tieto skratky znamenajú, ako systémy fungujú a ako vám môžu pomôcť v rôznych situáciách na ceste.
Kontrolka ABS je označená písmenami ABS v kruhu a pri štartovaní sa rozsvieti na niekoľko sekúnd. Ak svieti aj naďalej, pravdepodobne to znamená poruchu systému.
ABS je skratka anglického výrazu Anti-lock Brake System, ktorý by sa dal preložiť ako antiblokovací brzdový systém. Ak musíte prudko zabrzdiť, systém sa aktivuje a zabráni zablokovaniu kolies. Cieľom teda je, udržať vozidlo ovládateľné aj pri prudkom brzdení. A ako to funguje v praxi?
Počas prudkého brzdenia elektronický systém monitoruje rýchlosť každého kolesa. Keď zistí, že sa niektoré koleso začína blokovať, uvoľní tlak na brzdové platničky. Deje sa tak v postupných intervaloch, čo pocítite ako opakované „klepanie“ alebo vibrácie na zošliapnutom pedáli. To vám umožní udržať kontrolu nad vozidlom a bezpečne zastaviť aj v náročných podmienkach, napríklad na zasneženej ceste.
Na vozidlách, ktoré ABS nemajú, dochádza pri prudkom zošliapnutí pedálu k zablokovaniu kolies. Vodič tak stráca kontrolu nad riadením a musí si rýchlo spomenúť, ako zvládnuť pretáčavý alebo nedotáčavý šmyk. ABS už ale dnes patrí medzi štandardnú výbavu vozidiel.
Systém ASR je rozšírením systému ABS. Skratka Anti-Slip Regulation znamená reguláciu preklzávania kolies a má teda na starosti kontrolu trakcie. Keď sa rozsvieti kontrolka ASR, znamená to, že jedno alebo viacero kolies stráca trakciu. Ak pridáte plyn napríklad na snehu alebo blate, za normálnych okolností sa kolesá na hnacej náprave začnú pretáčať a vy strácate kontrolu nad svojím vozidlom. Ak je však vaše vozidlo vybavené systémom ASR, nemusíte ešte strácať hlavu.
Systém ASR funguje podobne ako ABS s tým rozdielom, že sa zameriava na kontrolu krútiaceho momentu motora. Len čo riadiaca jednotka vyhodnotí, že sa zvýšili otáčky (rýchle ste pridali plyn) a kolesá sa pretáčajú, ASR automaticky zníži výkon motora, pribrzdí pretáčajúce sa koleso, prípadne skombinuje oboje. To vám dáva šancu dostať sa z najhoršieho.
ASR radšej vypnite pri jazde so snehovými reťazami, aby ste sa plynulo rozbehli.
Tlačidlo na vypnutie systému ESP (a teda aj ASR) za zvyčajne nachádza na stredovom paneli.
Electronic Stability Program, teda elektronický stabilizačný program je navrhnutý tak, aby pomáhal udržiavať stabilitu vozidla v náročných situáciách – napríklad pri prejazde ostrou zákrutou vo vyššej rýchlosti alebo pri vyhýbacom manévri. Oranžová kontrolka ESP zvyčajne zobrazujúca auto v šmyku začne blikať, keď systém rozpozná potenciálne nebezpečnú situáciu vedúcu k šmyku alebo k vybočeniu z jazdného pruhu.
Systém pomocou senzorov vyhodnocuje informácie o:
Keď zistí, že vozidlo má tendenciu vybočiť zo svojej trajektórie, zasiahne pomocou rovnakých mechanizmov ako systém ASR. Vozidlo potom pokračuje v smere, ktorý ste určili natočením volantu. Ide teda o ďalšieho pomocníka, ktorý vám pomáha zaisťovať bezpečnosť a pohodlie na ceste.
Máte auto vybavené týmito inteligentnými systémami? Aj tak vám odporúčame, aby ste sa na ne úplne nespoliehali a vždy jazdili opatrne a s rozvahou. Ak totiž budete jazdiť na opotrebovaných pneumatikách, ani ESP vás pred šmykom nezachráni.
Pre čo najväčší pokoj a istotu počas jazdy pravidelne kontrolujte hĺbku dezénu pneumatík. Ak už majú to najlepšie za sebou, je najvyšší čas obuť kvalitný dezén.
Zdroj fotografií: Depositphotos