Prieskumy ukazujú, že len necelých 20 % šoférov jazdí na správne nahustených pneumatikách. Ďalších 60 % šoférov podľa predných európskych výrobcov pneumatík jazdí s podhustenými pneumatikami a zvyšných 20 % šoférov jazdí naopak s pneumatikami prehustenými.
So správnym tlakom v pneumatikách je však jazda pohodlnějšia, bezpečnejšia a ekologičtejšia. Auto má lepšiu spotrebu, kratšiu brzdnú dráhu a správnym nahustením predĺžite životnosť pneumatík až o 50 %.
V Európe sa kvôli zlému nahusteniu ročne zničí cez 55 miliónov pneumatík.
Správny tlak nezáleží na pneumatike, ale na type vozidla. Ak nepoznáte správne hodnoty, nájdete ich často na stĺpiku vo dverách u šoféra alebo z vnútornej strany dvierok u nádrže od paliva. Prípadne údaj hľadajte v manuáli vozidla, na internete, alebo sa obráťte na profesionálov v pneuservise.
Na informačných štítkoch bývajú uvedené dve rôzne hodnoty tlaku. Jeden údaj informuje o správnom tlaku pri bežnej jazde, druhý o hodnote vhodnej pri väčšom zaťažení. Tlak je dobré kontrolovať pravidelne raz za tri až štyri týždne, ideálne pri teplote vzduchu pneumatík 20 °C.
Podhustená pneumatika sa pri jazde opotrebováva hlavne na okrajoch (viac než po strede) a tiež sa rýchlejšie zohrieva. To vedie ku zníženiu jej životnosti a v extrémnych prípadoch si môžete pneumatiky úplne zničiť. Existuje síce celá rada kvalitných značiek pneu, skvelou voľbou sú napríklad pneumatiky Continental, ale aj tak veríme, že je snazšie zbytočne neutrácať a tlak v pneumatikách si postrážiť.
Podhustené pneumatiky sú navyše nebezpečné, pretože majú zníženú styčnú plochu s vozovkou. Behom šoférovania sa vám bude horšie otáčať volantom, pri zmene smeru vozidlo trochu pláva a brzdná dráha sa vám predlžuje až o 4 metre.
Podhustená pneumatika má rovnako aj väčší valivý odpor, s čímž sa pojí aj vyššia spotreba paliva. Podhustenie o 1 bar vám navýši spotrebu až o 6 %.
Prehustené pneumatiky horšie pohlcujú nárazy a hrozí u nich väčšie riziko poškodenia, keď nechcene prejdete cez výmoľ alebo vojdete na obrubník. Aj príliš nahustená pneumatika má zníženú styčnú plochu s vozovkou, pretože sa povrchu cesty dotýka predovšetkým v strede. To sa potom prejavuje horšou ovládateľnosťou vozu.
Tlak si jednoducho zmeriate pri tankovaní paliva.
Ak chcete správne nahustiť pneumatiku, ideálne je spraviť to zastudena. To znamená, že vozidlo alespoň 3 hodiny predtým nepoužívate, alebo ujdete vzdialenosť kratšiu ako 1,6 km. V prípade, že sú vaše pneumatiky zohriate prevádzkou, pri hustení pripočítajte k odporúčanému tlaku 0,3 baru.
Okrem tradičného vzduchu je dnes možné hustiť pneumatiky aj dusíkom. Jeho molekuly sú väčšie a ťažšie a preto z pneumatiky pomalšie uchádzajú. Optimálny tlak vám tak vydrží dlhšie, nebude sa vám tak kvôli zlému nahusteniu zvyšovať spotreba a pneumatikám se predĺži životnosť.
Zdroj foto: pixabay.com, flicker.com