Nie každý vášnivý motorista či motoristka potrebuje na zvýšenie hladiny adrenalínu rýchlu jazdu po nekonečne dlhej a rovnej diaľnici alebo čerstvo opravenej ceste prvej triedy. Sú motoristi, ktorí nechcú ohrozovať ostatných účastníkov cestnej premávky a túžia po poriadnej dávke dobrodružstva v nespevnenom teréne, kalužiach alebo medzi výmoľami a inými prekážkami. Takíto nadšenci potom často jazdia na svojich endurách a štvorkolkách po našich slovenských lesoch a lúkach, čo ale nie je úplne legálny spôsob, ako si túto činnosť užívať. Prečo je to tak a ako si užiť legálny offroad?
Chcete si užiť jazdu slovenským terénom? Zistite, kde je to legálne.
Ak ste fanúšikom adrenalínového motorizmu a dopriavate si offroadovú zábavu vo voľnej prírode, je potrebné spomaliť. Zákaz vjazdu do lesa, ktorý platí pre motorové vozidlá na celom Slovensku, vychádza z viacerých zákonov. Patrí medzi ne napríklad zákon o lesoch, ktorého porušenie môže pripraviť vašu peňaženku v blokovom konaní na mieste až o 165 eur, zákon o ochrane prírody a krajiny, kde vám za jazdu po lese v 2. ochrannom pásme môže byť uložená bloková pokuta až do výšky 60 eur, a zákon o poľovníctve alebo cestný zákon, kde bloková pokuta môže byť až do výšky 150 eur. Všetky jednohlasne zakazujú jazdu po lese s motorovým vozidlom, motocyklom, motorovou trojkolkou alebo štvorkolkou. Z toho vyplýva pre vás aj to, že sa nemôžete pohybovať v teréne ani po okolitých poľných cestách, pretože tvoria spojnicu s lesom.
Pýtate sa, prečo nemôžete ísť do lesa na motorke, keď ťažká technika môže? Samozrejme, existujú výnimky, keď môžete ísť do lesa s motorovým vozidlom. Zákaz neplatí pre vlastníkov lesov a revírov, ktorí vykonávajú alebo sú zodpovední za lesnícke, stavebné, ťažobné a iné práce, alebo pre orgány štátnej správy, ktoré napríklad dohliadajú na športové podujatie. Ale aj vlastník lesa sa môže dostať do konfliktu so zákonom, keď vám ako váš známy dá povolenie vjazdu a vy budete pristihnutí pri čine. Obidve strany budú mať z toho malér.
Úprimne povedané, ochrana prírody a motocyklový šport nejdú práve dohromady. Aj keď potichu závidíte traktorom, ktoré nakladajú vyťažené drevo na kamión, nemusíte byť bezohľadní k prírode. Každý, kto sa chce venovať svojmu motocyklovému koníčku, by mal zvážiť, aký vplyv má na prírodu. Nie sú to len rozbité cesty a znečistený vzduch, ale aj hluk, ktorý plaší a stresuje miestnu faunu, čím sa začína ďalší cyklus negatívnych vplyvov. Skúste si sami odpovedať na otázku, či by sa vám páčilo, keby sa vám po byte alebo po dome niekto preháňal na motorke…
Do terénu radšej na štvorkolke?
S rastúcou popularitou tohto motoristického koníčka sa o ňom čoraz viac diskutuje a mnohým je pomyselným tŕňom v oku. A to ako z hľadiska ničenia biodiverzity lesov, tak aj pre narúšanie pokoja a životného prostredia v blízkosti obcí a miest. Ako sa teda môžete venovať svojej záľube, vyhnúť sa prípadnému trestu za porušenie zákona a zároveň chrániť prírodu okolo nás? Využívajte legálne offroadové areály a trate, ktorých pomaly, ale iste pribúda. Spomenúť môžeme napríklad offroadový okruh pri Dunajskej Strede, Extreme Adventure offroad areál na severnom okraji Košíc alebo plánovaný areál pri Nitre, ktorý pripravuje občianske združenie Moto Sport Aréna Fénix. Ďalšie určite nájdete na motoristických fórach.
Veríme, že po zvážení všetkých aspektov ilegálnej jazdy v teréne sa rozhodnete pre tú lepšiu možnosť a vyskúšate niektorú z oficiálnych slovenských tratí. Ani v tomto prípade by ste však nemali podceniť kvalitu pneumatík, ktoré v teréne dostávajú poriadne zabrať. Ak máte v stajni enduro, budú sa vám hodiť pneumatiky Metzeler Karoo 3, nadšencom crossových motocyklov odporúčame napríklad pneumatiky Bridgestone M 203. Nezabúdame však ani na majiteľov štvorkoliek, pre ktorých máme v ponuke veľký výber pneumatík, napríklad širokospektrálne pneumatiky Carlisle HD Field Trax.
Legálnej jazde v teréne zdar!
Kúpiť nové motocyklové pneumatiky
Zdroj fotografií: Depositphotos