Motocykle vyrobené v minulom storočí nemôžu konkurovať z technologického či bezpečnostného hľadiska súčasným špičkovým silným mašinám. Napriek tomu majú svoje kúzlo, jedinečný príbeh a často aj veľkú cenu. Záujem o motorky, ktoré už niečo zažili, sa z roka na rok zvyšuje, a tým stúpa aj ich cena. Lenže s rozdelením mašín to nie je tak jednoduché. Popri veteránoch, čiže oldtimeroch, existujú aj tzv. youngtimery, klasické alebo ikonické motorky. Niektorú z nich máte možno aj vo svojej garáži.
Aká stará je motorka, ktorú máte v garáži? Zistite, či je to veterán, alebo youngtimer.
Za veteránov, čiže oldtimerov, sa všeobecne považujú vozidlá, ktoré sú staršie ako 30 rokov. Platí to ako pre automobily, tak aj pre motocykle. V rôznych kútoch sveta sa však líši definícia veteránov a ich požadovaný vek. V kategórii dvojkolesových vozidiel sa za oldtimerov považujú spravidla motorky, ktoré boli vyrobené približne do 80. rokov minulého storočia.
Oldtimery sú charakteristické veľkým množstvom kovových komponentov a často aj ich ručnou výrobou. Vznikli v čase pred rozmachom plastových komponentov a pred zahájením veľkoprodukcie, ktorú v ďalších rokoch umožnili nové technológie pásovej výroby. Medzi obľúbených veteránov tuzemskej výroby patria motorky Jawa, ČZ, Stadion alebo Ogar či Satan, ktoré sa len tak nevidia.
Majitelia oldtimerov sa združujú v rámci jednotlivých klubov veteránov, kde organizujú zrazy a rôzne podujatia. Kluby fungujú väčšinou pod záštitou Federácie klubov historických vozidiel Českej republiky. Ak máte v garáží starú motorku a chcete si vybaviť zvláštne evidenčné číslo pre historické vozidlo a doklady, musíte osloviť niektorý z klubov. Posúdenie stavu, veku a možnosti zaradenia medzi historické vozidlá vykoná testovacia komisia.
O veteránoch počul snáď každý. Samostatnú kategóriu však tvoria tzv. youngtimery, ktoré sú mladšie, ale z rôznych dôvodov už môžu mať zberateľský potenciál. V prípade motocyklov ide obvykle o modely vyrobené v rokoch 1980 až 1995, hranica sa však stále posúva. Tieto motorky sú charakteristické použitím väčšieho množstva plastových komponentov a technologickými inováciami, ktoré udávali smer v ďalších rokoch.
Medzi youngtimerov sa zaraďujú obvykle motorky, ktoré sa svojho času vyrábali len v obmedzenom počte kusov, a tak ich na cestách vidíme len zriedka. Zberateľsky cenné sú často aj úplne bežné modely, ktoré majú najazdený malý počet kilometrov a sú v pôvodnom stave.
Pekného youngtimera máte možno vo svojej garáži aj vy. Medzi typických predstaviteľov tejto kategórie patrí napríklad Honda VF750F alebo Suzuki Katana 1100. Záujem o ne sa zvyšuje nielen medzi zberateľmi, ale aj medzi bežnými motorkármi v pokročilejšom veku, ktorí si plnia svoje detské sny a obstarávajú si mašiny, ktoré si v mladosti nemohli dovoliť. Ak zvažujete predaj youngtimera, pár rokov počkajte. Jeho cena pravdepodobne časom porastie.
Máte doma youngtimera? Pravdepodobne má zberateľský potenciál a jeho cena porastie.
V priebehu 70. rokov sa začali čoraz viac presadzovať na motocyklovom trhu japonské stroje označované ako UJM (univerzálne japonské motocykle). Vyznačovali sa vzduchom chladeným štvorvalcovým motorom a typickým okrúhlym svetlometom. Mašiny, ktoré sa touto koncepciou inšpirovali a vychádza z nej hlavne ich vzhľad, sa označujú ako klasické. Okrem japonskej Hondy CB Seven Fifty alebo Kawasaki Zephyr sem patria aj posledné mašiny niektorých anglických značiek, napríklad Royal Enfield.
Pojem „klasický motocykel“ však nerozlišuje, či ide o veterána, alebo youngtimera. Opäť sa môžeme riadiť rokom výroby. Klasické motocykle vyrobené do 80. rokov minulého storočia majú svoje pevné miesto medzi oldtimermi, tie novšie medzi youngtimermi. V súčasnosti mnohí výrobcovia motocyklov oživili koncept klasických motocyklov a ponúkajú tak úplne nové motorky so špičkovými technológiami. Z dizajnového hľadiska ide o klasické motocykle, historickú hodnotu ale pochopiteľne zatiaľ nemajú. Aj medzi nimi však narazíte na limitované edície a netradičné exempláre, ktoré sú obľúbené aj medzi zberateľmi.
Aby mala motorka cenu (či už historická, alebo z novšej produkcie), musí byť udržiavaná a vo výbornom stave. Nech už vyrazíte so svojím veteránom na motozraz, alebo nasadnete na youngtimera, nepodceňujte ich obutie. Motocyklové pneumatiky sú dôležitou súčasťou motocykla bez ohľadu na rok výroby, tak na to nezabúdajte.
Zdroj fotografií: Depositphotos.com