Každý skúsený motocyklista vám poradí, aby ste pri kúpe ojazdeného motocykla nepodliehali eufórii z nedávneho roku výroby a nízkeho počtu najazdených kilometrov. Tieto parametre vám síce niečo prezradia, ale o skutočnom stave motocykla z druhej ruky vypovedajú veľmi málo. Nepoznáte podľa nich, či mal motocykel haváriu, či sa o neho bývalý majiteľ dobre staral a čo všetko bude treba opraviť alebo vymeniť. Poradíme vám, ako si vybrať motocykel podľa jeho skutočného stavu a čo všetko by ste mali otestovať počas skúšobnej jazdy.
Páči sa vám? Máme pre vás tipy, na čo si dať pozor pri kúpe motocykla z druhej ruky.
Ešte predtým, než sa pustíte do samotnej prehliadky motocykla, skontrolujte číslo rámu, typ motora, rozmery ráfikov, pneumatiky, meno majiteľa a homologizáciu všetkých montovaných dielov. Ak chýba alebo nesúhlasí niektorý z údajov so záznamami v technickom preukaze, ušetríte si ďalší čas. Aj iná farba stroja, ako tá, ktorá je uvedená v TP, vám v budúcnosti prinesie komplikácie. Kúpa motocykla, ktorý nemá v poriadku papiere, je príliš riziková.
Viete, aké dokumenty potrebujete pri dovoze motocykla zo zahraničia?
Zamerajte svoju pozornosť na všetky časti motocykla a hľadajte stopy po zváraní, opravách a maskovaní defektov. Spotrebné časti motocykla vás nemusia tak zaujímať ako tie, ktoré nevymeníte za pár stoviek a môžu vás vo finále stáť toľko, ako celý ojazdený motocykel.
Pri výbere motocykla sa sústreďte aj na drobnejšie odreniny, praskliny a škrabance. Podľa toho, aké časti motocykla sú odreté, sa dá odvodiť, či boli škrabance spôsobené pádom. Pre taký scenár svedčí napríklad poškriabanie výfuku, stúpačiek, brzdových čeľustí, spodnej strany vidlíc, zrkadiel a koncov riadidiel, páčok brzdy aj spojky.
Skontrolujte celý motocykel, či z jeho súčastí neunikajú kvapaliny. Kontrolu zopakujte aj po skúšobnej jazde.
Veľa komponentov sa po menších haváriách dá vymeniť bez toho, aby to malo vplyv na bezpečnosť alebo funkčnosť. Ak je ale poškodený alebo dokonca zváraný rám, nie je takmer žiadna šanca, že by stroj mohol byť naďalej v požadovanej kondícii. O poškodení rámu môžu svedčiť nápadne vyleštené miesta.
Odreniny laku samozrejme ešte nepoukazujú na búrlivú minulosť motocykla, ale ak majú lakované časti viac odtieňov, treba spozornieť. Pravdepodobne sa niekto snažil zakryť viac ako chybičky krásy.
Funkčnosť bŕzd si overíte skúšobnou jazdou, ale aj pri obyčajnom pohľade sa všeličo dozviete. Na ojazdenom motocykli sa dá predpokladať opotrebovanie brzdových doštičiek, čo je normálne, ale ak sú brzdy ohnuté, znamená to, že pravdepodobne došlo k nárazu.
Stav motocyklových pneumatík vypovedá niečo málo o tom, ako sa bývalý majiteľ staral o svojho miláčika. Skontrolujte, či sú pneumatiky spôsobilé na prevádzku, nemajú prerezanú vzorku a zamerajte sa tiež na výplet na kolesách. Ohnuté alebo chýbajúce drôty sú varovnou kontrolkou, že stroj nie je v dobrej kondícii.
Dôkladne prezrite hlavne ráfiky a hľadajte praskliny a nápadne naleštené alebo prelakované miesta. Dajte motocykel na stojan, roztočte obidve kolesá a všímajte si plynulosť pohybu aj usadenie kolies vo vidlici.
Prečítajte si tiež, ako predĺžiť životnosť pneumatík na motocykel.
V zvislej polohe podržte motocykel jednou rukou za riadidlo a druhou sa oprite do sedla, aby ste otestovali zadný tlmič. Predný tlmič vyskúšajte zatlačením do riadidiel v stoji obkročmo. Potom skontrolujte tlmiče, či sa na nich neobjavil olej. Pomaly otáčajte riadidlami zo strany na stranu a sledujte, či je pohyb plynulý.
Kúpa motocykla nie je záležitosť pár stoviek eur, preto si urobte čas na skúšobnú jazdu, pri ktorej otestujete nielen komfort, ale hlavne vlastnosti a prípadné nedostatky, ktoré nevidieť na prvý pohľad. Zamerajte sa na:
Ani po skúšobnej jazde stále neviete, či je kúpa motocykla rozumným krokom? Nechajte motocykel prezrieť odborníkmi zo servisu, ktorí odhalia aj nedostatky, ktoré ako laik môžete ľahko prehliadnuť. A hneď ako si zaobstaráte svoj vysnený motocykel z druhej ruky, určite nešetrite na kúpe kvalitných značkových pneumatík na motocykle.
Zdroj fotografií: Depositphotos.com