Stojan na motorku je nevyhnutným doplnkom každého motorkára. A je jedno, či jazdíte celoročne, alebo len sezónne. Vďaka stojanu budete mať pneumatiky po zime v lepšej kondícii a uľahčíte si údržbu a servis motorky. Prečítajte si, aký typ stojana je vhodný pre vašu motorku a ujasnite si pred kúpou, na čo vám bude slúžiť.
Manipulačný stojan na motorku využijete na pohodlné parkovanie, ako aj na údržbu a opravy.
Bočný stojan na motorku je bežnou súčasťou jej vybavenia, rovnako ako rukavice vašej moto výbavy. Nie je to však najideálnejší spôsob, ako stabilizovať motorku pri údržbe, nieto ešte pri väčšom servise. Pri manipulácii s motorkou sa tento stojan ľahko uvoľní a váš stroj leží okamžite na zemi.
Aby motorka nespadla napríklad pri čistení či mazaní reťaze, výmene oleja a filtrov alebo pri údržbe vidlice, zaobstarajte si servisný stojan na motorku. Mal by byť dostatočne robustný a pevný, aby uniesol celú jej váhu. Preto na ňom nešetrite. Lacnejšie kusy sa po niekoľkých rokoch opotrebujú, kývajú sa a neplnia tak svoju funkciu.
Výber stojana však závisí najmä od toho, aký typ motorky máte a čo všetko s ňou chcete robiť.
Zadný stojan na motorku predstavuje základ pre všetky športové a menšie typy motoriek. Ľahko s ním:
Ak máte len predný stojan, odporúčame vždy k nemu používať aj zadný. Vďaka zadnému stojanu bude motorka stabilná a neprevráti sa ani pri väčšom servise.
Keď budete vyberať medzi zadnými stojanmi, najprv sa zamerajte na ich uchytenie. Preto si skontrolujte, či máte kyvnú vidlicu osadenú rolnami alebo závitmi, na ktoré rolny potom naskrutkujete. Keď vám osadenie a závity chýbajú a máte letmú kyvnú vidlicu, vyberte si zadný letmý stojan s jednostranným uchytením.
TIP: Čo sú rolny na motorke? Sú to nadstavce na konštrukciu kolesa motorky, ktoré zaisťujú bezpečné upevnenie a prepravu stroja na stojane. Vďaka zaveseniu motorky na rolny sa vám neprehne konštrukcia kolesa a nepoškriabe sa.
Predný stojan je ideálny na:
Vďaka tomu, že predný stojan musíte vždy použiť v kombinácii so zadným, ochránite v zime obidve pneumatiky na motorke.
Predné stojany sú veľmi podobné tým zadným a k vidlici ich pripevníte pomocou hrotov. Existujú aj varianty, ktoré sa upevnia pod predné svetlo. Ide o stojany s horným prídavným ramenom. Sú ideálne pre väčší servis, pretože motorku môžete zdvihnúť oveľa vyššie.
Na mnohých typoch môžete dokonca demontovať horné rameno a používať stojan na zadnú časť motorky. Takže sa z neho dá urobiť univerzálny stojan na motorku. Ak sa však chcete práci na motorke venovať sami, odporúčame vám, aby ste si zaobstarali stojany dva. Ľahšie sa tak dostanete pod stroj a nebudete s ním musieť neustále manipulovať.
Pri väčšej manipulácii s motorkou vám bočný stojan stačiť nebude.
Parkujete v garáži ťažkú váhu? Choppery a cruisery len ťažko unesú klasické stojany. Takže budete potrebovať zdvíhací stojan na motorku, ktorú „nadnesie“ hydraulika. Jeho súčasťou bývajú kolieska, ktoré vám umožnia pohodlne vojsť pod motorku a zdvihnúť ju opakovaným stlačením páky.
Pri výbere tohto typu stojana sa uistite, že zvládne zdvihnúť celú váhu vášho jednostopového miláčika. Hydraulické stojany sú ideálne aj pre terénne motocykle.
Neviete, ako vybrať motorku pre ženu? Poradíme vám, aké parametre brať do úvahy. >>
Ak si vyberáte stojan na motorku do garáže, kde je málo miesta, vyberte si pojazdný stojan. Veľkú váhu motorky s ním ľahko premiestnite, keď budete potrebovať zaparkovať auto alebo keď budete robiť údržbu motorky. Na častú prepravu odporúčame cestovný stojan na motorku.
Bez ohľadu na to, či si servis svojho motocykla robíte sami, alebo ho zveríte do rúk odborníkov, nikdy si pred jazdou nezabudnite nasadiť prilbu s platnou homologizáciou a nejazdite na pneumatikách s ojazdeným dezénom.
Zdroj fotografií: Depositphotos