Milí zákazníci, chceli by sme Vás informovať, že evidujeme nárazové navýšenie objednávok prepravy, čo sa môže aktuálne prejaviť na predĺžení doby doručenia zásielok.

Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Označenie pneumatík: ktoré padnú na vaše auto a čo znamenajú písmená a čísla

Výber správnych pneumatík je jedným z predpokladov bezpečnej jazdy. Naučte sa čítať ich značenie a vyhnite sa nevhodným pneumatikám, ktoré by spôsobili nepredvídateľné správanie vášho vozidla počas jazdy. Pripravili sme pre vás sprievodcu označovaním pneumatík, s ktorým si urobíte jasno, aký význam majú všetky písmená a čísla na pneumatike.

Označenie pneumatík a diskov

Na každej pneumatike je množstvo označení, ale pre bežného vodiča sú najdôležitejšie jej rozmery, nosnosť a maximálna konštrukčná rýchlosť.

Všetko označenie pneumatík sa nachádza na bočnici, ktorá je veľmi odolná a chráni kostru pneumatiky pred vonkajšími vplyvmi. Proces výroby pneumatík si riadi každá značka sama, ale pre všetkých výrobcov platia rovnaké smernice pre ich označovanie. Ak sa teda pozriete na pneumatiky bežného osobného automobilu, SUV, „štvorkolky“ alebo na pneumatiky pre elektromobil či motocykel, uvidíte rovnaké označenie. Čo sa skrýva pod jednotlivými symbolmi?

Spoznajte základné parametre

Najprv sa pozrieme na rozmery pneumatík a index nosnosti (hmotnostný index) a rýchlosti (napr. 205/55 R16 91 H). Tieto údaje nájdete nielen na bočnici pneumatiky, ale aj vo veľkom technickom preukaze vozidla. 

Skontrolujte si pokojne hneď, či vaše súčasné pneumatiky vyhovujú stanovenému predpisu a riaďte sa ním aj pri výbere nových pneumatík. V sekcii poznámok a ďalších záznamov v technickom preukaze nájdete aj alternatívy, ktoré môžete použiť na svojom vozidle.

Všetko si ukážeme na jednom z najbežnejších príkladov, pneumatike 205/55 R16 91 H:

  • Číslo 205 označuje šírku behúňa v milimetroch. Znamená to teda, že pneumatika je široká 205 mm.
  • Číslo 55 označuje bočný profil pneumatiky a udáva percentuálny pomer výšky bočnice k šírke pneumatiky. V tomto prípade je to 55 % z 205 mm.
  • R znamená, že pneumatika má radiálnu konštrukciu. To znamená, že vnútorné vlákna, ktorými je „vystlaná“, smerujú kolmo k smeru rotácie. Ďalšia konštrukcia je napríklad diagonálna (D) alebo zmiešaná (B = Bias Belted), ale tie sa takmer nevyrábajú.
  • Číslo 16 je označenie pneumatiky v palcoch (1 palec = 2,54 cm) a udáva jej vnútorný priemer. Skontrolujte ho podľa priemeru ráfika na diskoch, musia sa zhodovať. Na trhu nájdete hodnoty od 13 do 23. Menšie rozmery sú vhodné pre automobily typu Škoda Fabia alebo VW Polo, väčšie rozmery pre SUV.
  • Číslo 91 je index nosnosti (hmotnostný index), ktorý určuje maximálne možné zaťaženie jednej pneumatiky. Bežne ho nájdete v rozmedzí od 70 do 110, čo zodpovedá nosnosti jednej pneumatiky od 335 kg do 1060 kg. Ak si kúpite pneumatiky s nižším hmotnostným indexom, ako je uvedené vo veľkom technickom preukaze, porušujete tým predpisy a ohrozujete aj svoju bezpečnosť. Pneumatiku s vyšším hmotnostným indexom ale pokojne používajte.
  • Písmeno H je rýchlostný index, ktorý udáva maximálnu možnú rýchlosť, pre ktorú je pneumatika prispôsobená. Škálu u klasických pneumatík výrobcovia určili v rozmedzí Q-ZR (Q, R, S, T, U, H, V a ZR, pod ktoré spadá W a Y). Limit vášho rýchlostného indexu pneumatík hľadajte v technickom preukaze. Zimné pneumatiky môžu mať nižší rýchlostný index, než je hodnota uvedená v TP, túto informáciu si ale vyznačte do zorného poľa pri riadení, aby ste ju neprekročili. Pri letných pneumatikách musí hodnota rýchlostného indexu zodpovedať hodnote v TP, prípadne musí byť vyššia.
Rýchlostný index Q R S T U H V ZR W Y (Y)
km/h 160 170 180 190 200 210 240 >240 270 300 >300

Značka ZR v sebe obsahuje všetky indexy s rýchlosťou nad 240 km/h. Ak je pneumatika vhodná pre rýchlosti nad 300 km/h, v zátvorke nájdete ypsilon.

Je špeciálne označovanie a homologizácia pneumatík len výstrelkom automobiliek, alebo vám výrazne uľahčí jazdu?

Spojili sme sily s Topspeed.sk a Pirelli a pomohli sme vytvoriť toto vzdelávacie video. Presvedčte sa sami, že špeciálne označenie pneumatík má pre vás zmysel.

Špecifické vlastnosti pneumatík

Na pneumatike nájdete aj informácie o špeciálnych vlastnostiach, ktoré pre bežného používateľa nemajú veľký význam. Na bočnici nájdete aj:

  • tl (tubeless) = bezdušová pneumatika pre motocykle,
  • tt (tubetype) = pneumatika s dušou pre motocykle,
  • XL (extra load) = zosilnená konštrukcia pneumatiky, ktorá má zvýšenú nosnosť,
  • RF (reinforced) = zosilnená konštrukcia pneumatiky pre úžitkové vozidlá, 
  • RFT (Run-Flat) = dojazdová pneumatika so samonosnou bočnicou, ktorá udrží váhu vozidla, keď v pneumatike dôjde k strate tlaku (ale pozor, môžete s ňou prejsť maximálne 80 km pri maximálnej rýchlosti 80 km/h a je dosť drahá, pričom nemáte ani vyhliadku, že na nej opravíte defekt),
  • MO (Mercedes Original) = homologizácia pre konkrétnu značku (pneumatiku však môžete používať aj pre inú značku),
  • C = pneumatiky pre úžitkové vozidlá,
  • A/S (All Season) = celoročné pneumatiky,
  • vločka alebo M/S (mud and snow) = označenie zimných pneumatík.

Dátum výroby pneumatík

Vek pneumatík je dôležitý údaj, podľa ktorého poznáte, kedy je čas na ich výmenu. Dobre uskladnené a nepoužívané pneumatiky si zachovajú svoje vlastnosti až 5 rokov, ak ich ale používate, riaďte sa pravidlom štyroch.

Ďalšie označenie pneumatík: rok výroby a orientácia

Veľmi dôležitým údajom je dátum výroby pneumatík. Označenie DOT máva rôzny formát. Väčšinou poskytuje informácie:

  • o výrobcovi, 
  • kde boli pneumatiky vyrobené,
  • presný dátum výroby (posledné štyri číslice). 

Napríklad číslo 1221 nám udáva, že pneumatika opustila výrobu v 12. týždni roku 2021. Ak teda pneumatiky nie sú opotrebované alebo inak poškodené, pokojne použite toto číslo na určenie termínu, po ktorom ich už radšej nepoužívajte a rovno ich odvezte do zberného dvora.

Ak pneumatiky nepoužívate a máte ich len uskladnené, zachovajú si svoje pôvodné vlastnosti po dobu 5 rokov. Výrobcovia ich totiž napúšťajú špeciálnou zmesou, ktorá sa postupne uvoľňuje a chráni pneumatiky. Pri pravidelnom používaní by ste však mali mať na pamäti staré známe pravidlo štyroch, pretože aj dobre uskladnená použitá pneumatika časom stráca svoje vlastnosti. 

Aby ste sa v problematike DOT zorientovali v priebehu niekoľkých minút, natočili sme video s naším mechanikom Martinom.

Na bočnici pneumatiky nájdete aj označenie inside a outside, podľa ktorého poznáte vnútornú a vonkajšiu stranu, alebo rotation, ktoré označuje smer rotácie. Tieto údaje sú dôležité najmä pre osobu, ktorá mení pneumatiky. Ak nie sú namontované v správnej orientácii, ich funkcie výrazne klesajú.

Váš dezén si už nedokáže poradiť so snehom, s čľapkanicou a odvádzaním prebytočnej vody? Potom je najvyšší čas na nové, kvalitné pneumatiky, ktoré obstoja v každom počasí.

 

Vybrať nové pneumatiky

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru