O výbere pneumatík rozhoduje veľa faktorov. Patria k nim správne rozmery, štýl jazdy, frekvencia jazdenia alebo typ vozidla. Preto sme pre vás pripravili podrobného sprievodcu, ktorý vás prevedie výberom pneumatík od A po Z.
Požadované parametre pneumatík pre vaše vozidlo nájdete vo veľkom technickom preukaze.
V článku sa dozviete:
Optimálne jazdné vlastnosti vozidla dosiahnete iba s takými pneumatikami, ktoré majú rozmery a konštrukciu schválenú na prevádzku vášho auta. Keď to dodržíte, elegantnejšie sa vyhnete šmyku alebo včas zabrzdíte v nepredvídateľných situáciách. Kompletné označenie pneumatík nájdete na ich bočnici. Ak si však kupujete nové pneumatiky na auto z druhej ruky, radšej si potrebné parametre skontrolujte vo veľkom technickom preukaze.
Medzi základné kritériá výberu pneumatík patrí šírka pneumatiky, profil a priemer. Ako príklad môžeme uviesť rozmer 225/50 R17, kde
Natočili sme aj krátke video, ktoré vám ukáže, na čo sa zamerať pri výbere pneumatík.
K ďalším dôležitým parametrom patria indexy nosnosti a rýchlosti, ktoré v označení nasledujú hneď za rozmermi pneumatík – napríklad 94H. Index nosnosti, v tomto prípade číslo 94, stanovuje maximálne možné zaťaženie jednej pneumatiky a zodpovedá hmotnosti 640 kg. Používanie pneumatík s nižším indexom nosnosti je nebezpečné a protizákonné. Pneumatiky s vyšším indexom nosnosti používať môžete, ale bude to na úkor komfortu jazdy.
60 | 250 | 71 | 345 | 82 | 475 | 93 | 650 | 104 | 900 | 115 | 1215 | 126 | 1700 | 137 | 2300 | 148 | 3159 | 159 | 4375 |
61 | 257 | 72 | 355 | 83 | 487 | 94 | 670 | 105 | 925 | 116 | 1250 | 127 | 1750 | 138 | 2360 | 149 | 3250 | 160 | 4500 |
62 | 265 | 73 | 365 | 84 | 500 | 95 | 690 | 106 | 950 | 117 | 1285 | 128 | 1800 | 139 | 2430 | 150 | 3350 | 161 | 4625 |
63 | 272 | 74 | 375 | 85 | 515 | 96 | 710 | 107 | 975 | 118 | 1320 | 129 | 1850 | 140 | 2500 | 151 | 3450 | 162 | 4750 |
64 | 280 | 75 | 385 | 86 | 530 | 97 | 730 | 108 | 1000 | 119 | 1360 | 130 | 1900 | 141 | 2575 | 152 | 3550 | 163 | 4857 |
65 | 290 | 76 | 400 | 87 | 545 | 98 | 750 | 109 | 1030 | 120 | 1400 | 131 | 1950 | 142 | 2650 | 153 | 3650 | 164 | 5000 |
66 | 300 | 77 | 412 | 88 | 560 | 99 | 775 | 110 | 1060 | 121 | 1450 | 132 | 2000 | 143 | 2725 | 154 | 3750 | 165 | 5150 |
67 | 307 | 78 | 425 | 89 | 580 | 100 | 800 | 111 | 1090 | 122 | 1500 | 133 | 2060 | 144 | 2800 | 155 | 3875 | 166 | 5300 |
68 | 315 | 79 | 437 | 90 | 600 | 101 | 825 | 112 | 1120 | 123 | 1550 | 134 | 2120 | 145 | 2900 | 156 | 4000 | 167 | 5450 |
69 | 320 | 80 | 450 | 91 | 615 | 102 | 850 | 113 | 1150 | 124 | 1600 | 135 | 2180 | 146 | 3000 | 157 | 4125 | 168 | 5600 |
70 | 335 | 81 | 462 | 92 | 630 | 103 | 875 | 114 | 1180 | 125 | 1650 | 136 | 2240 | 147 | 3075 | 158 | 4250 | 169 | 5800 |
Index rýchlosti (H = 210 km/h) určuje maximálnu možnú rýchlosť, na ktorú je pneumatika konštruovaná. Pri prekročení tejto rýchlosti hrozí poškodenie pneumatík. Letné pneumatiky musia mať rýchlostný index rovnaký alebo vyšší, ako je hodnota uvedená v technickom preukaze. V prípade zimných pneumatík odporúčame, aby ste si ich kúpili s maximálne o stupeň nižším rýchlostným indexom. Túto informáciu si však nezabudnite označiť v zornom poli pri šoférovaní, aby ste neprekročili najvyššiu povolenú rýchlosť.
Rýchlostný index | Q | R | S | T | U | H | V | ZR | W | Y | (Y) |
km/h | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 | 240 | >240 | 270 | 300 | >300 |
Značka ZR v sebe obsahuje všetky indexy s rýchlosťou nad 240 km/h. Ak je pneumatika vhodná pre rýchlosti nad 300 km/h, v zátvorke nájdete ypsilon.
Rozhodujúce môže byť aj označenie DOT. Nájdete tu informácie o výrobcovi a mieste výroby pneumatík. Mali by vás však zaujímať predovšetkým posledné štyri čísla. Ak na bočnici nájdete napríklad číslo 1720, znamená to, že pneumatika bola vyrobená v 17. týždni roku 2020. Podľa toho zistíte vek pneumatík a termín, dokedy ich musíte namontovať na svoje vozidlo. Správne uskladnená nová pneumatika môže v tme a chlade vašej garáže vydržať až 5 rokov a vy s ňou môžete jazdiť ďalších päť sezón.
Vek nasadených pneumatík má vplyv na jazdné vlastnosti a prejavuje sa na hĺbke dezénu aj na popraskaní gumy. Opotrebované pneumatiky sa ťažko ovládajú, majú dlhšiu brzdnú dráhu a zle zvládajú akvaplaning. Ak sú vaše pneumatiky v permanentnej prevádzke, nejazdite na nich dlhšie ako 5 rokov.
Aby ste sa v problematike DOT zorientovali v priebehu niekoľkých minút, natočili sme video s naším mechanikom Martinom.
Poznáte rozmery a všetky indexy, ale neviete, ktorú značku pneumatík si vybrať? Pomôcť vám môžu nezávislé testy pneumatík, ktoré každoročne realizujú renomované zahraničné aj české autokluby a magazíny, ako je ADAC, AutoBild alebo AutoTip. Nájdete v nich tie najpredávanejšie modely, ktoré sú testované z hľadiska správania sa na suchom a mokrom povrchu (zimné pneumatiky aj na snehu a ľade), komfortu ovládania, hlučnosti, miery opotrebenia a valivého odporu.
Zimné pneumatiky patria k povinnej výbave vozidla od 1. novembra do 31. marca. Dôvodom je bezpečnosť jazdy. Ich zloženie totiž zabezpečuje oveľa lepší záber na snehu a ľade a dômyselne prepracovaný systém drážok a odvodňovacích kanálikov lepšie zvláda odvádzanie snehu, vody a prípadný akvaplaning. S výberom vám pomôžu vyššie uvedené nezávislé testy, kde si sami určíte, ktoré parametre sú pre vás dôležité.
Ako zistíte, ktoré pneumatiky sú zimné? Ak vám nič nenaznačia špecifické drážky, prezradí to symbol snehovej vločky na pozadí hory. Na označenie M+S sa radšej nespoliehajte, pretože sa nachádza aj na niektorých pneumatikách pre terénne a SUV vozidlá alebo na celoročných pneumatikách.
Rovnako ako pri zimných pneumatikách, aj pri výbere letných pneumatík vám pomôžu nezávislé testy. Najlepšie hodnotené pneumatiky však nemusia byť pre vás ideálnou voľbou. Zamerajte sa na jednotlivé parametre a rozhodnite sa podľa nich. Jazdíte často na dlhé vzdialenosti alebo je pre vás diaľnica každodenným chlebom? Potom vám pravdepodobne budú vyhovovať tie menej hlučné a odolnejšie voči opotrebovaniu. Ak so svojím vozidlom nevyrážate za nepriaznivého počasia, malo by vás zaujímať správanie na suchom povrchu.
V každom prípade vždy odporúčame na letnú sezónu vymeniť pneumatiky za letné. Lepšie sa prispôsobujú vozovke, odolávajú vysokým teplotám a ak sa pred vami objaví prekážka, môžete sa spoľahnúť na kratšiu brzdnú dráhu. V neposlednom rade majú aj nižší valivý odpor, čo má pozitívny vplyv na spotrebu paliva.
Dezén letných pneumatík je určený na prevádzku pri teplotách nad 7 °C, keď sa ukázalo, že majú lepšie jazdné vlastnosti ako zimné pneumatiky.
O nákupe vhodných pneumatík rozhodujú aj ďalšie faktory, ktoré by ste mali zohľadniť. Položte si otázky typu:
Na základe odpovedí potom porovnajte parametre testovaných pneumatík a vyberte si tie najvhodnejšie pre vaše jazdné podmienky. V meste oceníte také, ktoré si poradia s mokrou vozovkou. V horách zase potrebujete dobré záberové vlastnosti. Alternatívou však môžu byť aj celoročné pneumatiky.
Vlastnosti celoročných pneumatík síce výrazne nevynikajú v žiadnom ročnom období, ale sú príjemným kompromisom pre tých, ktorí nejazdia každý deň na dlhé vzdialenosti a do hôr sa vydávajú len zriedka. Vďaka technologickému pokroku sa môžete spoľahnúť, že budú dostatočne bezpečné aj v nepriaznivom počasí, a navyše vám ušetria peniaze za pravidelné prezúvanie pneumatík, respektíve za nákup letnej a zimnej súpravy pneumatík.
V záujme zníženia emisií skleníkových plynov nariadila EÚ výrobcom pneumatík, aby svoje pneumatiky označovali štítkom. Parametre jednotlivých pneumatík tak môžete prehľadne porovnať podľa energetického štítku. Nájdete na ňom identifikačné údaje o pneumatike, zaradenie do kvalitatívnej triedy a predovšetkým informácie o:
Trieda hlučnosti udáva hodnotu vonkajšieho hluku, ktorý produkuje valiaca sa pneumatika. Na novom európskom štítku, ktorého podoba začala platiť 1. mája 2021, sú triedy znázornené písmenami A, B a C s konkrétnou hodnotou decibelov. Ak máte radi tichú jazdu, hľadajte pneumatiky s triedou hlučnosti A.
Dojazdové pneumatiky oceníte, keď dostanete defekt alebo stratíte tlak v pneumatike. V takejto situácii na nich môžete pohodlne dôjsť do pneuservisu, bez toho, aby ste museli vymeniť koleso. Špeciálna konštrukcia so zosilnenou bočnicou zabraňuje deformácii pneumatiky a udržiava ju na ráfiku. Tzv. run-flat pneumatiky poznáte podľa špeciálneho označenia, ktoré sa líši v závislosti od výrobcu. Zvyčajne sú to písmená RFT, ale môžete vidieť aj R/F, ROF alebo CSR.
Podmienkou použitia dojazdových pneumatík pri defekte je dodržanie maximálnej povolenej rýchlosti 80 km/h, ale zároveň musíte mať kolesá vybavené senzormi tlaku. Nevýhodou týchto pneumatík sú vyššie obstarávacie náklady a nemožnosť opravy. S tým je spojená aj nutnosť nákupu dvoch nových run-flat pneumatík na danú nápravu z dôvodu rozdielnej miery opotrebovania.
Ultra-High-Performance pneumatiky sú konštruované pre extrémne rýchlosti nad 240 km/h. Ich typickými znakmi sú robustná konštrukcia, široká kontaktná plocha a špeciálne drážky. Vďaka tomu sú maximálne priľnavé, stabilné a zvládnu aj tie najnáročnejšie situácie. Kedysi boli typické len pre výkonné športové vozidlá, ale reakcia výrobcov na zvýšený dopyt po UHP pneumatikách na seba nenechala dlho čakať. Dnes si ich tak môžete zaobstarať aj na športový sedan alebo SUV s predpísaným indexom rýchlosti ZR, respektíve V, W a Y.
Nízkoprofilové pneumatiky zaujmú na prvý pohľad svojím dizajnom. Sú bežné najmä na športových vozidlách, ale obľúbené sú takmer u všetkých, ktorí uprednostňujú športový vzhľad, pretože opticky zväčšujú koleso. V porovnaní s bežnými pneumatikami je rozdiel viditeľný v rozmere profilu. Výška bočnice nepresahuje 40 % šírky behúňa, takže ich spoznáte napríklad podľa rozmeru 205/40 R17. Ak uvažujete o ich kúpe, najskôr sa uistite, že ich rozmery sú kompatibilné s rozmermi uvedenými v technickom preukaze vášho vozidla.
Nízkoprofilové pneumatiky boli doménou športových vozidiel, kde podčiarkujú ich športový štýl.
Pre pneumatiky úžitkových vozidiel je typická vyššia záťaž, preto majú odlišnú konštrukciu. Z tohto dôvodu neodporúčame, aby sa na dodávku montovali pneumatiky pre osobné vozidlá, aj keď k tomu zvádzajú vyhovujúce rozmery a finančná úspora. So záťažou súvisí aj správne nahustenie pneumatík, ktoré by ste mali kontrolovať oveľa častejšie ako v prípade osobných vozidiel. Nedostatočne nahustené pneumatiky totiž významne znižujú svoju životnosť a menia jazdné vlastnosti.
Aj dezén pneumatík pre dodávky sa líši od pneumatík pre osobné vozidlá. Pri výbere dezénu sa zamerajte najmä na jednotlivé sezóny. Na letných, zimných a celoročných pneumatikách pre úžitkové vozidlá nájdete písmená LT. Na bočnici nájdete aj:
Index rýchlosti | N | P | Q | R | S | T | H |
max. km/h | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 210 |
Pri výbere pneumatík na traktor vychádzajte z údajov uvedených v technickom preukaze. Na rozdiel od bežných vozidiel budete kupovať dve súpravy pneumatík rôznych rozmerov na každú nápravu – na prednú vodiace a na zadnú záberové. Keďže ide o poľnohospodársky stroj, ktorý si musí poradiť s terénom na poli, v lese alebo na stavenisku, rozhodujúcim parametrom je šírka pneumatík. Čím vyššia je táto hodnota, tým väčší výkon bude pneumatika prenášať na zem.
Na rozdiel od pneumatík pre osobné automobily, pri ktorých je pravdepodobnejšie, že sa stretnete len s radiálnou konštrukciou dezénu, majú pneumatiky pre poľnohospodársku techniku aj diagonálnu konštrukciu. Najčastejšie sú konštruované pre maximálnu rýchlosť 40 km/h, t. j. index rýchlosti A8. Ak sa s traktorom nevyhnete dlhšej jazde po cestách, radšej si zvoľte index rýchlosti s vyššou hodnotou. V tomto prípade však počítajte s tým, že index nosnosti bude musieť byť nižší. V opačnom prípade budete pneumatiky nadmerne zaťažovať, čo má vplyv na ich deformáciu a opotrebovanie.
Existujú rôzne typy pneumatík pre štvorkolky. Pred ich výberom si preto musíte ujasniť, aký terén budete zdolávať. Do bahna alebo kamenistého terénu je vhodná iná konštrukcia ako na jazdu na upravených tratiach.
Dôležitým parametrom je profil pneumatík, ktorý môže byť okrúhly (vhodný pre úžitkové stroje), alebo hranatý (vhodný pre športové štvorkolky). Rozhodujúci je aj dezén. Do bahna je ideálny agresívny, pri jazde na úžitkovej štvorkolke oceníte skôr hrubší. V neposlednom rade by ste mali zohľadniť aj odolnosť voči prepichnutiu, ktorá je daná počtom vrstiev. Odolnejšie pneumatiky majú štyri a viac.
Dezén, čiže vzorka pneumatiky, má vplyv na jazdné vlastnosti pneumatík na suchých, daždivých alebo zasnežených cestách. Podľa usporiadania drážok a lamiel sa rozlišujú 3 typy dezénov. Na základe toho sa dá určiť, či ide o pneumatiku letnú alebo zimnú, prípadne celoročnú.
Každý typ dezénu je špecifický, preto je pri výbere nových pneumatík dobré zohľadniť, v akých podmienkach ich budete najviac používať.
Ak nejde o nové pneumatiky, je nutné skontrolovať hĺbku dezénu aspoň raz ročne pri ich výmene. Zákon totiž stanovuje jej minimálne hodnoty pre letné a zimné obdobie pre osobné a úžitkové vozidlá.
Celoročné pneumatiky musia mať hĺbku dezénu minimálne 1,6 mm v lete a 4 mm v zime.
Hĺbka dezénu určuje správanie pneumatík v rôznych podmienkach. Pre vašu bezpečnosť ju kontrolujte aspoň raz ročne.
Konštrukcia pneumatík zohráva úlohu pri prenose síl medzi autom a vozovkou, čo ovplyvňuje jazdný komfort aj bezpečnosť. Existujú dva typy konštrukcie – radiálna a diagonálna. Pri pneumatikách pre osobné vozidlá sa v súčasnosti môžete stretnúť prakticky len s radiálnou konštrukciou, ktorá je v označení pneumatiky znázornená písmenom R, napr. 215/55 R18. Diagonálna konštrukcia je typickejšia pre terénne vozidlá.
Hlavný rozdiel medzi radiálnou a diagonálnou konštrukciou je v usporiadaní kordových vrstiev, ktoré tvoria kostru pneumatiky. Pri radiálnej konštrukcii sú tieto vrstvy vedené od pätky k pätke kolmo na rovinu rotácie. Pneumatika má veľkú kontaktnú plochu s vozovkou aj pri menšom zaťažení a vykazuje dobrý výkon aj pri vyšších rýchlostiach. V prípade diagonálnej konštrukcie sa vrstvy vzájomne krížia pod uhlom 30° až 40°. Takéto pneumatiky sú odolnejšie voči mechanickému poškodeniu, ale menej stabilné pri vyšších rýchlostiach.
Nešetrite na kvalite a zaobstarajte svojmu dvojstopovému spoločníkovi pneumatiky od osvedčených značiek, ktoré vás nesklamú na ceste ani v teréne.
Vybrať si osvedčené pneumatiky
Zdroj fotografií: Depositphotos