Milí zákazníci, chceli by sme Vás informovať, že evidujeme nárazové navýšenie objednávok prepravy, čo sa môže aktuálne prejaviť na predĺžení doby doručenia zásielok.

Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

[VEĽKÝ SPRIEVODCA] Ako si vybrať pneumatiky na auto, VAN a traktor

O výbere pneumatík rozhoduje veľa faktorov. Patria k nim správne rozmery, štýl jazdy, frekvencia jazdenia alebo typ vozidla. Preto sme pre vás pripravili podrobného sprievodcu, ktorý vás prevedie výberom pneumatík od A po Z.

ako si vybrať pneumatiky

Požadované parametre pneumatík pre vaše vozidlo nájdete vo veľkom technickom preukaze.

V článku sa dozviete:

  1. Ako si vybrať pneumatiky podľa rozmerov a skratiek na bočniciach pneumatík
  2. Ako si vybrať pneumatiky podľa indexov nosnosti a rýchlosti
  3. Ako si vybrať pneumatiky podľa dátumu výroby
  4. Ako si vybrať pneumatiky podľa nezávislých testov
  5. Ako si vybrať pneumatiky na zimu
  6. Na čo sa zamerať pri výbere pneumatík na leto
  7. Opýtajte sa sami seba, na akú jazdu pneumatiky potrebujete
  8. Ako si vybrať pneumatiky podľa energetického štítku EU
  9. Čo udáva trieda hlučnosti v prípade pneumatík
  10. Ako si vybrať dojazdovú pneumatiku
  11. Čo sú to Ultra-High-Performance pneumatiky
  12. Čo sú nízkoprofilové pneumatiky
  13. Ako si vybrať pneumatiky na dodávku alebo VAN
  14. Ako si vybrať pneumatiky na traktor
  15. Ako si vybrať pneumatiky na štvorkolku
  16. Má typ dezénu pneumatík vplyv na ich výber?
  17. Aká je minimálna hĺbka dezénu pneumatík?
  18. Aký vplyv na výber pneumatík má typ ich konštrukcie

Ako si vybrať pneumatiky podľa rozmerov a skratiek na pneumatike?

Optimálne jazdné vlastnosti vozidla dosiahnete iba s takými pneumatikami, ktoré majú rozmery a konštrukciu schválenú na prevádzku vášho auta. Keď to dodržíte, elegantnejšie sa vyhnete šmyku alebo včas zabrzdíte v nepredvídateľných situáciách. Kompletné označenie pneumatík nájdete na ich bočnici. Ak si však kupujete nové pneumatiky na auto z druhej ruky, radšej si potrebné parametre skontrolujte vo veľkom technickom preukaze.

Medzi základné kritériá výberu pneumatík patrí šírka pneumatiky, profil a priemer. Ako príklad môžeme uviesť rozmer 225/50 R17, kde 

  • číslo 225 označuje šírku behúňa v milimetroch,
  • číslo 50 označuje výšku bočnice v percentách voči celkovej šírke pneumatiky,
  • a R17 označuje radiálnu konštrukciu a celkový vnútorný priemer pneumatiky v palcoch, ktorý sa hodí na ráfik kolesa s rovnakým priemerom.

Natočili sme aj krátke video, ktoré vám ukáže, na čo sa zamerať pri výbere pneumatík.

Kompletný návod, ako si vybrať pneumatiky podľa rozmerov na bočnici sme uviedli v samostatnom článku. >>

Ako si vybrať pneumatiky podľa indexov nosnosti a rýchlosti?

K ďalším dôležitým parametrom patria indexy nosnosti a rýchlosti, ktoré v označení nasledujú hneď za rozmermi pneumatík – napríklad 94H. Index nosnosti, v tomto prípade číslo 94, stanovuje maximálne možné zaťaženie jednej pneumatiky a zodpovedá hmotnosti 640 kg. Používanie pneumatík s nižším indexom nosnosti je nebezpečné a protizákonné. Pneumatiky s vyšším indexom nosnosti používať môžete, ale bude to na úkor komfortu jazdy.

60 250 71 345 82 475 93 650 104 900 115 1215 126 1700 137 2300 148 3159 159 4375
61 257 72 355 83 487 94 670 105 925 116 1250 127 1750 138 2360 149 3250 160 4500
62 265 73 365 84 500 95 690 106 950 117 1285 128 1800 139 2430 150 3350 161 4625
63 272 74 375 85 515 96 710 107 975 118 1320 129 1850 140 2500 151 3450 162 4750
64 280 75 385 86 530 97 730 108 1000 119 1360 130 1900 141 2575 152 3550 163 4857
65 290 76 400 87 545 98 750 109 1030 120 1400 131 1950 142 2650 153 3650 164 5000
66 300 77 412 88 560 99 775 110 1060 121 1450 132 2000 143 2725 154 3750 165 5150
67 307 78 425 89 580 100 800 111 1090 122 1500 133 2060 144 2800 155 3875 166 5300
68 315 79 437 90 600 101 825 112 1120 123 1550 134 2120 145 2900 156 4000 167 5450
69 320 80 450 91 615 102 850 113 1150 124 1600 135 2180 146 3000 157 4125 168 5600
70 335 81 462 92 630 103 875 114 1180 125 1650 136 2240 147 3075 158 4250 169 5800

Index rýchlosti (H = 210 km/h) určuje maximálnu možnú rýchlosť, na ktorú je pneumatika konštruovaná. Pri prekročení tejto rýchlosti hrozí poškodenie pneumatík. Letné pneumatiky musia mať rýchlostný index rovnaký alebo vyšší, ako je hodnota uvedená v technickom preukaze. V prípade zimných pneumatík odporúčame, aby ste si ich kúpili s maximálne o stupeň nižším rýchlostným indexom. Túto informáciu si však nezabudnite označiť v zornom poli pri šoférovaní, aby ste neprekročili najvyššiu povolenú rýchlosť.

Rýchlostný index Q R S T U H V ZR W Y (Y)
km/h 160 170 180 190 200 210 240 >240 270 300 >300

Značka ZR v sebe obsahuje všetky indexy s rýchlosťou nad 240 km/h. Ak je pneumatika vhodná pre rýchlosti nad 300 km/h, v zátvorke nájdete ypsilon.

Ako si vybrať pneumatiky podľa dátumu výroby

Rozhodujúce môže byť aj označenie DOT. Nájdete tu informácie o výrobcovi a mieste výroby pneumatík. Mali by vás však zaujímať predovšetkým posledné štyri čísla. Ak na bočnici nájdete napríklad číslo 1720, znamená to, že pneumatika bola vyrobená v 17. týždni roku 2020. Podľa toho zistíte vek pneumatík a termín, dokedy ich musíte namontovať na svoje vozidlo. Správne uskladnená nová pneumatika môže v tme a chlade vašej garáže vydržať až 5 rokov a vy s ňou môžete jazdiť ďalších päť sezón.

Mali by ste však vedieť, ako správne uskladniť pneumatiky. >>

Vek nasadených pneumatík má vplyv na jazdné vlastnosti a prejavuje sa na hĺbke dezénu aj na popraskaní gumy. Opotrebované pneumatiky sa ťažko ovládajú, majú dlhšiu brzdnú dráhu a zle zvládajú akvaplaning. Ak sú vaše pneumatiky v permanentnej prevádzke, nejazdite na nich dlhšie ako 5 rokov

Aby ste sa v problematike DOT zorientovali v priebehu niekoľkých minút, natočili sme video s naším mechanikom Martinom.

Ako si vybrať pneumatiky podľa nezávislých testov

Poznáte rozmery a všetky indexy, ale neviete, ktorú značku pneumatík si vybrať? Pomôcť vám môžu nezávislé testy pneumatík, ktoré každoročne realizujú renomované zahraničné aj české autokluby a magazíny, ako je ADAC, AutoBild alebo AutoTip. Nájdete v nich tie najpredávanejšie modely, ktoré sú testované z hľadiska správania sa na suchom a mokrom povrchu (zimné pneumatiky aj na snehu a ľade), komfortu ovládania, hlučnosti, miery opotrebenia a valivého odporu.

POZRITE SI NAJNOVŠIE VÝSLEDKY NEZÁVISLÝCH TESTOV. >>

Ako si vybrať pneumatiky na zimu

Zimné pneumatiky patria k povinnej výbave vozidla od 1. novembra do 31. marca. Dôvodom je bezpečnosť jazdy. Ich zloženie totiž zabezpečuje oveľa lepší záber na snehu a ľade a dômyselne prepracovaný systém drážok a odvodňovacích kanálikov lepšie zvláda odvádzanie snehu, vody a prípadný akvaplaning. S výberom vám pomôžu vyššie uvedené nezávislé testy, kde si sami určíte, ktoré parametre sú pre vás dôležité.

Ako zistíte, ktoré pneumatiky sú zimné? Ak vám nič nenaznačia špecifické drážky, prezradí to symbol snehovej vločky na pozadí hory. Na označenie M+S sa radšej nespoliehajte, pretože sa nachádza aj na niektorých pneumatikách pre terénne a SUV vozidlá alebo na celoročných pneumatikách.

Na čo sa zamerať pri výbere pneumatík na leto

Rovnako ako pri zimných pneumatikách, aj pri výbere letných pneumatík vám pomôžu nezávislé testy. Najlepšie hodnotené pneumatiky však nemusia byť pre vás ideálnou voľbou. Zamerajte sa na jednotlivé parametre a rozhodnite sa podľa nich. Jazdíte často na dlhé vzdialenosti alebo je pre vás diaľnica každodenným chlebom? Potom vám pravdepodobne budú vyhovovať tie menej hlučné a odolnejšie voči opotrebovaniu. Ak so svojím vozidlom nevyrážate za nepriaznivého počasia, malo by vás zaujímať správanie na suchom povrchu.

Pozrite si aktuálne testy letných pneumatík nemeckého autoklubu ADAC. >>

V každom prípade vždy odporúčame na letnú sezónu vymeniť pneumatiky za letné. Lepšie sa prispôsobujú vozovke, odolávajú vysokým teplotám a ak sa pred vami objaví prekážka, môžete sa spoľahnúť na kratšiu brzdnú dráhu. V neposlednom rade majú aj nižší valivý odpor, čo má pozitívny vplyv na spotrebu paliva.

výmena pneumatík za letné

Dezén letných pneumatík je určený na prevádzku pri teplotách nad 7 °C, keď sa ukázalo, že majú lepšie jazdné vlastnosti ako zimné pneumatiky.

Opýtajte sa sami seba, na akú jazdu pneumatiky potrebujete

O nákupe vhodných pneumatík rozhodujú aj ďalšie faktory, ktoré by ste mali zohľadniť. Položte si otázky typu:

  • Ako často a kde jazdíte? Po ceste alebo v teréne?
  • Aký je váš štýl jazdy? Predpisový alebo adrenalínový?
  • Žijete v horách alebo jazdíte často na hory?

Na základe odpovedí potom porovnajte parametre testovaných pneumatík a vyberte si tie najvhodnejšie pre vaše jazdné podmienky. V meste oceníte také, ktoré si poradia s mokrou vozovkou. V horách zase potrebujete dobré záberové vlastnosti. Alternatívou však môžu byť aj celoročné pneumatiky.

Vlastnosti celoročných pneumatík síce výrazne nevynikajú v žiadnom ročnom období, ale sú príjemným kompromisom pre tých, ktorí nejazdia každý deň na dlhé vzdialenosti a do hôr sa vydávajú len zriedka. Vďaka technologickému pokroku sa môžete spoľahnúť, že budú dostatočne bezpečné aj v nepriaznivom počasí, a navyše vám ušetria peniaze za pravidelné prezúvanie pneumatík, respektíve za nákup letnej a zimnej súpravy pneumatík.

Ako si vybrať pneumatiky podľa energetického štítku

V záujme zníženia emisií skleníkových plynov nariadila EÚ výrobcom pneumatík, aby svoje pneumatiky označovali štítkom. Parametre jednotlivých pneumatík tak môžete prehľadne porovnať podľa energetického štítku. Nájdete na ňom identifikačné údaje o pneumatike, zaradenie do kvalitatívnej triedy a predovšetkým informácie o:

  • spotrebe paliva, kde písmeno A znamená, že sú najúspornejšie,
  • brzdných vlastnostiach na mokrej vozovke, kde písmeno A predstavuje najlepšiu hodnotu,
  • triedu hlučnosti v decibeloch,
  • piktogramy o priľnavosti na snehu a ľade (na zimných a celoročných pneumatikách), ktoré ukazujú, že pneumatiky spĺňajú prísne kritériá pre jazdu v týchto podmienkach,
  • a QR kód, pomocou ktorého si môžete overiť pravdivosť uvedených informácií.

Čo udáva trieda hlučnosti v prípade pneumatík

Trieda hlučnosti udáva hodnotu vonkajšieho hluku, ktorý produkuje valiaca sa pneumatika. Na novom európskom štítku, ktorého podoba začala platiť 1. mája 2021, sú triedy znázornené písmenami A, B a C s konkrétnou hodnotou decibelov. Ak máte radi tichú jazdu, hľadajte pneumatiky s triedou hlučnosti A.

Ako si vybrať dojazdovú pneumatiku

Dojazdové pneumatiky oceníte, keď dostanete defekt alebo stratíte tlak v pneumatike. V takejto situácii na nich môžete pohodlne dôjsť do pneuservisu, bez toho, aby ste museli vymeniť koleso. Špeciálna konštrukcia so zosilnenou bočnicou zabraňuje deformácii pneumatiky a udržiava ju na ráfiku. Tzv. run-flat pneumatiky poznáte podľa špeciálneho označenia, ktoré sa líši v závislosti od výrobcu. Zvyčajne sú to písmená RFT, ale môžete vidieť aj R/F, ROF alebo CSR. 

Podmienkou použitia dojazdových pneumatík pri defekte je dodržanie maximálnej povolenej rýchlosti 80 km/h, ale zároveň musíte mať kolesá vybavené senzormi tlaku. Nevýhodou týchto pneumatík sú vyššie obstarávacie náklady a nemožnosť opravy. S tým je spojená aj nutnosť nákupu dvoch nových run-flat pneumatík na danú nápravu z dôvodu rozdielnej miery opotrebovania.

Čo sú to Ultra-High-Performance pneumatiky

Ultra-High-Performance pneumatiky sú konštruované pre extrémne rýchlosti nad 240 km/h. Ich typickými znakmi sú robustná konštrukcia, široká kontaktná plocha a špeciálne drážky. Vďaka tomu sú maximálne priľnavé, stabilné a zvládnu aj tie najnáročnejšie situácie. Kedysi boli typické len pre výkonné športové vozidlá, ale reakcia výrobcov na zvýšený dopyt po UHP pneumatikách na seba nenechala dlho čakať. Dnes si ich tak môžete zaobstarať aj na športový sedan alebo SUV s predpísaným indexom rýchlosti ZR, respektíve V, W a Y.

Prečítajte si, ako Ultra-High-Performance pneumatiky zvýšia výkon vášho auta na maximum. >>

Čo sú nízkoprofilové pneumatiky

Nízkoprofilové pneumatiky zaujmú na prvý pohľad svojím dizajnom. Sú bežné najmä na športových vozidlách, ale obľúbené sú takmer u všetkých, ktorí uprednostňujú športový vzhľad, pretože opticky zväčšujú koleso. V porovnaní s bežnými pneumatikami je rozdiel viditeľný v rozmere profilu. Výška bočnice nepresahuje 40 % šírky behúňa, takže ich spoznáte napríklad podľa rozmeru 205/40 R17. Ak uvažujete o ich kúpe, najskôr sa uistite, že ich rozmery sú kompatibilné s rozmermi uvedenými v technickom preukaze vášho vozidla.

ako rozpoznať nízkoprofilové pneumatiky

Nízkoprofilové pneumatiky boli doménou športových vozidiel, kde podčiarkujú ich športový štýl.

Ako si vybrať pneumatiky na dodávku alebo VAN

Pre pneumatiky úžitkových vozidiel je typická vyššia záťaž, preto majú odlišnú konštrukciu. Z tohto dôvodu neodporúčame, aby sa na dodávku montovali pneumatiky pre osobné vozidlá, aj keď k tomu zvádzajú vyhovujúce rozmery a finančná úspora. So záťažou súvisí aj správne nahustenie pneumatík, ktoré by ste mali kontrolovať oveľa častejšie ako v prípade osobných vozidiel. Nedostatočne nahustené pneumatiky totiž významne znižujú svoju životnosť a menia jazdné vlastnosti.

Aj dezén pneumatík pre dodávky sa líši od pneumatík pre osobné vozidlá. Pri výbere dezénu sa zamerajte najmä na jednotlivé sezóny. Na letných, zimných a celoročných pneumatikách pre úžitkové vozidlá nájdete písmená LT. Na bočnici nájdete aj:

  • číselné označenie rozmeru,
  • dátum výroby,
  • valivý odpor,
  • hodnotu hlučnosti,
  • index rýchlosti.
Index rýchlosti N P Q R S T H
max. km/h 140 150 160 170 180 190 210

Ako si vybrať pneumatiky na traktor

Pri výbere pneumatík na traktor vychádzajte z údajov uvedených v technickom preukaze. Na rozdiel od bežných vozidiel budete kupovať dve súpravy pneumatík rôznych rozmerov na každú nápravu – na prednú vodiace a na zadnú záberové. Keďže ide o poľnohospodársky stroj, ktorý si musí poradiť s terénom na poli, v lese alebo na stavenisku, rozhodujúcim parametrom je šírka pneumatík. Čím vyššia je táto hodnota, tým väčší výkon bude pneumatika prenášať na zem.

Na rozdiel od pneumatík pre osobné automobily, pri ktorých je pravdepodobnejšie, že sa stretnete len s radiálnou konštrukciou dezénu, majú pneumatiky pre poľnohospodársku techniku aj diagonálnu konštrukciu. Najčastejšie sú konštruované pre maximálnu rýchlosť 40 km/h, t. j. index rýchlosti A8. Ak sa s traktorom nevyhnete dlhšej jazde po cestách, radšej si zvoľte index rýchlosti s vyššou hodnotou. V tomto prípade však počítajte s tým, že index nosnosti bude musieť byť nižší. V opačnom prípade budete pneumatiky nadmerne zaťažovať, čo má vplyv na ich deformáciu a opotrebovanie.

Ako si vybrať pneumatiky na štvorkolku

Existujú rôzne typy pneumatík pre štvorkolky. Pred ich výberom si preto musíte ujasniť, aký terén budete zdolávať. Do bahna alebo kamenistého terénu je vhodná iná konštrukcia ako na jazdu na upravených tratiach. 

Dôležitým parametrom je profil pneumatík, ktorý môže byť okrúhly (vhodný pre úžitkové stroje), alebo hranatý (vhodný pre športové štvorkolky). Rozhodujúci je aj dezén. Do bahna je ideálny agresívny, pri jazde na úžitkovej štvorkolke oceníte skôr hrubší. V neposlednom rade by ste mali zohľadniť aj odolnosť voči prepichnutiu, ktorá je daná počtom vrstiev. Odolnejšie pneumatiky majú štyri a viac.

Podrobný návod, ako si vybrať pneumatiky na štvorkolku, sme uviedli v samostatnom článku. >>

Má typ dezénu pneumatík vplyv na ich výber?

Dezén, čiže vzorka pneumatiky, má vplyv na jazdné vlastnosti pneumatík na suchých, daždivých alebo zasnežených cestách. Podľa usporiadania drážok a lamiel sa rozlišujú 3 typy dezénov. Na základe toho sa dá určiť, či ide o pneumatiku letnú alebo zimnú, prípadne celoročnú.

Každý typ dezénu je špecifický, preto je pri výbere nových pneumatík dobré zohľadniť, v akých podmienkach ich budete najviac používať.

  • Symetrický dezén má rovnaký tvar po celej pozdĺžnej osi aj zrkadlovo. Je vhodný na kratšie vzdialenosti a na jazdu po meste. Tieto pneumatiky je možné namontovať na vozidlo ľubovoľne. 
  • Smerový dezén charakterizuje tzv. šípový vzor a vďaka veľmi dobrej schopnosti odvádzať vodu a sneh je najčastejší na zimných pneumatikách. Pri montáži je nevyhnutné dodržať vyznačený smer otáčania.
  • Asymetrický dezén je kombináciou dvoch predchádzajúcich a je rozdelený na strany, z ktorých jedna odvádza vodu a druhá sa stará o lepšiu stabilitu v zákrutách. Pri montáži je potrebné dodržať označenie vnútornej a vonkajšej strany (inside, outside).

Detailne sme popísali aj hĺbku a štruktúru zimných dezénov. Aké sú ich špecifiká? >>

Aká je minimálna hĺbka dezénu pneumatík?

Ak nejde o nové pneumatiky, je nutné skontrolovať hĺbku dezénu aspoň raz ročne pri ich výmene. Zákon totiž stanovuje jej minimálne hodnoty pre letné a zimné obdobie pre osobné a úžitkové vozidlá.

  • Minimálna hĺbka dezénu letných pneumatík je 1,6 mm. To platí pre osobné a nákladné vozidlá, autobusy a motorky. Výnimku majú skútre a mopedy do 50 cm3, ktoré majú minimálnu hodnotu 1,0 mm.
  • Minimálna hĺbka dezénu zimných pneumatík pre osobné a úžitkové vozidlá do 3,5 t je 4 mm.
  • Minimálna hĺbka dezénu zimných pneumatík pre úžitkové vozidlá nad 3,5 t je 6 mm.

Celoročné pneumatiky musia mať hĺbku dezénu minimálne 1,6 mm v lete a 4 mm v zime.

Vieme, čo sa deje s opotrebovanými pneumatikami. Prečítajte si, ako ich môžete využiť aj vy. >>

meranie hĺbky dezénu

Hĺbka dezénu určuje správanie pneumatík v rôznych podmienkach. Pre vašu bezpečnosť ju kontrolujte aspoň raz ročne.

Aký vplyv na výber pneumatík má typ ich konštrukcie

Konštrukcia pneumatík zohráva úlohu pri prenose síl medzi autom a vozovkou, čo ovplyvňuje jazdný komfort aj bezpečnosť. Existujú dva typy konštrukcie – radiálna a diagonálna. Pri pneumatikách pre osobné vozidlá sa v súčasnosti môžete stretnúť prakticky len s radiálnou konštrukciou, ktorá je v označení pneumatiky znázornená písmenom R, napr. 215/55 R18. Diagonálna konštrukcia je typickejšia pre terénne vozidlá.

Hlavný rozdiel medzi radiálnou a diagonálnou konštrukciou je v usporiadaní kordových vrstiev, ktoré tvoria kostru pneumatiky. Pri radiálnej konštrukcii sú tieto vrstvy vedené od pätky k pätke kolmo na rovinu rotácie. Pneumatika má veľkú kontaktnú plochu s vozovkou aj pri menšom zaťažení a vykazuje dobrý výkon aj pri vyšších rýchlostiach. V prípade diagonálnej konštrukcie sa vrstvy vzájomne krížia pod uhlom 30° až 40°. Takéto pneumatiky sú odolnejšie voči mechanickému poškodeniu, ale menej stabilné pri vyšších rýchlostiach. 

Nešetrite na kvalite a zaobstarajte svojmu dvojstopovému spoločníkovi pneumatiky od osvedčených značiek, ktoré vás nesklamú na ceste ani v teréne.

 

Vybrať si osvedčené pneumatiky

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru