Len blázon by chcel dobrovoľne znižovať výkon motorky. Pre tých, ktorí nemajú vodičské oprávnenie skupiny A, je však tzv. priškrtenie motocykla jedinou možnosťou, ako viesť silný stroj legálne a bez rizika postihu. Zníženie výkonu sa však spravidla nezaobíde bez investície do súpravy na škrtenie a bez návštevy dopravného inšpektorátu. V niektorých prípadoch sa preto obmedzenie výkonu motorky nevyplatí. Prečítajte si, čo taká úprava obsahuje a pre koho je určená.
Priškrtenie motorky je riešením pre tých, ktorí si plánujú v horizonte niekoľkých rokov kúpiť silný stroj, ale momentálne ho nemôžu legálne viesť.
Najväčšou skupinou motocyklistov, ktorí uvažujú o obmedzení výkonu, sú majitelia vodičského oprávnenia skupiny A2. Tí môžu od 18 rokov viesť stroj s výkonom do 35 kW. Na získanie vodičského preukazu skupiny A, a teda aj na sedlanie mašín bez obmedzenia výkonu, si však musia počkať aspoň ďalšie 2 roky.
Priškrtenie motorky má preto veľký význam pre začínajúcich motocyklistov, ktorí si chcú v horizonte niekoľkých rokov kúpiť silný stroj, ale momentálne ho nemôžu legálne viesť. Nákup slabšieho stroja a jeho skorý predaj kvôli obmene za silnejšiu mašinu by sa im nevyplatil a zabral by im veľa času.
Zníženie výkonu však nemá zmysel pre tých, ktorí do budúcna neuvažujú o rozšírení vodičského oprávnenia a skupina A2 im stačí. Takým motocyklistom odporúčame investovať do motocykla danej kategórie, ktorý bude mať optimalizovaný a vyvážený výkon. Vyhnú sa tak nákladom spojeným so znížením výkonu, ako aj súvisiacemu papierovaniu.
Výkon sa dá obmedziť na takmer každom sériovo vyrábanom motocykli, naopak, rovnako sa dá aj výkon motorky zvýšiť. Priškrtenie je možné buď pomocou originálnej súpravy od výrobcu, ktorú vám odborne nainštalujú v autorizovanom servise, alebo sa dá využiť homologovaná súprava od alternatívneho výrobcu. Stretnúť sa môžete s 3 typmi znižovania výkonu:
► Priškrtenie na 35 kW – v súčasnej dobe najrozšírenejšie. Podľa platnej legislatívy je možné obmedzovať len motocykle s maximálne dvojnásobným výkonom. Stroje s výkonom nad 70 kW sa teda nedajú priškrtiť.
► Priškrtenie na 25 kW – využívalo sa do roku 2013, kým nedošlo k zmene v skupinách vodičských preukazov. V dnešnej dobe nemá význam. V bazároch však narazíte na veľké množstvo motocyklov obmedzených práve na 25 kW.
► Priškrtenie na 11 kW – na tento výkon možno obmedziť len motocykle s objemom valcov do 125 cm³. Súčasne vyrábané motorky sú konštruované tak, aby ich mohli viesť jazdci s vodičským oprávnením skupiny A1. Priškrtenie má reálny význam len na niektorých starších motocykloch v kategórii 125 cm³, ktoré majú vyšší výkon. Vzhľadom na vysoké náklady na zaobstaranie súpravy na škrtenie sa však obmedzenie väčšinou nevyplatí.
Ak sa obzeráte po bazárovom motocykli, ktorému znížil výkon už predchádzajúci majiteľ, zistite si, či môžete taký stroj naozaj viesť. V roku 2013 totiž došlo k legislatívnym zmenám, ktoré trochu skomplikovali problematiku obmedzovania výkonu motocyklov.
Ak ste získali vodičské oprávnenie skupiny A2 po 19. januári 2013, môžete viesť len tie motorky obmedzené na 25 kW, ktorých pôvodný výkon je maximálne dvojnásobný. Pred týmto dátumom bolo možné na výkon 25 kW obmedzovať motocykle z akéhokoľvek výkonu. V bazári tak môžete bežne natrafiť napríklad na obľúbenú Suzuki Bandit 600 obmedzenú na 25 kW. Jej pôvodný výkon je však 57 kW, a tak ju s vodičským preukazom vydaným po januári 2013 legálne viesť nesmiete.
Na mladých vodičov myslia aj samotní výrobcovia motocyklov. Preto ponúkajú možnosť obmedziť výkon úplne nových strojov. Úprava výkonu pri nákupe vás vyjde väčšinou oveľa lacnejšie ako v prípade dodatočnej montáže súpravy na škrtenie. Znížený výkon bude okrem toho uvedený od začiatku v technickom preukaze, a tak sa vyhnete zložitému papierovaniu.
K možnosti obmedzovať výkon pristupujú výrobcovia rôzne, napríklad Kawasaki ponúka zníženie výkonu zadarmo. Ostatným výrobcom spravidla nejaký poplatok zaplatíte, nie je však nijako závratný. A keď si už budete vyberať nový motocykel a súvisiace príslušenstvo, nezabudnite sa porozhliadnuť po kvalitných motocyklových pneumatikách, ktoré vás podržia v každom počasí.
Ak ste sa rozhodli dodatočne znížiť výkon motorky a výrobca neponúka originálny systém obmedzenia, musíte si vybrať súpravu na škrtenie od alternatívneho výrobcu. Musí byť homologovaná, aby vám obmedzenie výkonu uznali na dopravnom inšpektoráte. Obmedzenie sa robí rôznym spôsobom. Často je mechanické a využíva dorazy, difúzory v nasávacom potrubí alebo iné obmedzovače. Na nových motocykloch sa často výkon znižuje elektronicky, a to výmenou riadiacej jednotky.
Montáž súpravy na škrtenie musí robiť profesionálny motocyklový servis, ktorý dá na systém plombu. Na nej je uvedené číslo, ktoré sa zapíše do veľkého technického preukazu. Po montáži obmedzovača výkonu vás čaká návšteva dopravného inšpektorátu, kde vám po predložení všetkých potrebných dokumentov urobia zápis do veľkého TP a vystavia nový malý TP s údajmi o obmedzenom výkone.
Rozmyslite si, či sa vám vyplatia starosti so znížením výkonu motocykla. Často má väčší význam počkať pár mesiacov a rozšíriť si vodičské oprávnenie na skupinu A.
Čo sa však vyplatí stopercentne, sú kvalitné pneumatiky. Ak tie vaše začínajú mať opotrebovaný dezén, neriskujte pád v zákrute či nebezpečne dlhú brzdnú dráhu a kúpte si nové.
Vyberte si z motocyklových pneumatík preverených značiek
Zdroj fotografie: Depositphotos