Milí zákazníci, chceli by sme Vás informovať, že evidujeme nárazové navýšenie objednávok prepravy, čo sa môže aktuálne prejaviť na predĺžení doby doručenia zásielok.

Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Riešiť alebo neriešiť typ dezénu pneumatiky?

Dezén, čiže vzorka pneumatiky, nie je iba dizajnovým podpisom návrhára. Typ a štruktúra dezénu ovplyvňuje jazdné vlastnosti a výkonnosť pneumatiky na rôznych povrchoch. V modernom svete kladú vodiči na pneumatiky stále vyššie nároky, a tak sa okrem nových technológií vyvíjajú tiež nové zdokonalené vzorky pneumatík. Základné 3 typy dezénu a ich výhody však zostávajú rovnaké.  

Typy vzorků pneu

Existujú tri základné typy dezénov pneumatík. V našom článku sa dočítate, ako si medzi nimi vyberať a aké sú ich výhody alebo nevýhody.

Symetrický dezén pneumatiky

V prípade symetrickej vzorky nezáleží na tom, na akej pozícii je pneumatika na vozidle umiestnená, ani akým smerom. Vzorka má rovnaký tvar po celej pozdĺžnej osi na všetkých štyroch pneumatikách. Je to dnes už menej používaný typ dezénu pneumatík, určený predovšetkým na menšie osobné automobily. Pneumatiky so symetrickým dezénom majú nižšie výrobné náklady a dobrý pomer cena/výkon. Výrobcovia pneumatík odporúčajú tento typ vzorky na kratšie vzdialenosti, napríklad na jazdu prevažne po meste.

Príklad symetrického dezénu na pneumatikách Pirelli Cinturato All season +

+
Nízke obstarávacie náklady Vyrábajú sa spravidla do priemeru R18
Spoľahlivé jazdné vlastnosti Nevhodné na vozidlá vyššej triedy
Ľahká montáž (neriešite umiestnenie pneumatiky) Nižšia stabilita v zákrutách
Možnosť striedania pozícií a tým zaistenie dlhšej životnosti Vhodné prevažne na kratšie vzdialenosti

Smerový dezén pneumatiky

Pre svoj tvar si tento typ dezénu vyslúžil tiež označenie „šípový“. Má tvar písmena V, ktorý určuje aj smer, v akom musia byť pneumatiky namontované. Smer rotácie je takisto vždy vyznačený na bočnici a musí byť dodržaný kvôli bezproblémovému odvodu vody drážkami a optimálnej stabilite vozidla aj za silného dažďa. Tieto pneumatiky možno meniť iba medzi prednou a zadnou nápravou. Smerový dezén pneumatiky sa používa prevažne na zimných pneumatikách určených na automobily strednej triedy a športové vozidlá.

Príklad smerového dezénu na pneumatikách Michelin Alpin 6

+
Zníženie rizika akvaplaningu Vyššia hlučnosť
Stabilné aj pri rýchlej jazde na mokrom povrchu Menej vhodné na vozidlá vyššej triedy
Ideálne na zimnú premávku Nižšia kilometrová životnosť
Vhodné aj na športové vozidlá

Asymetrický dezén pneumatiky

V súčasnosti najobľúbenejší typ dezénu pneumatík, vhodný pre všetky triedy vozidiel, kombinuje dve spomínané vzorky. Vnútorná časť behúňa zaisťuje bezproblémový odvod vody, záber a brzdenie v zime a na mokrom povrchu, funkciou vonkajšej časti je udržovanie stability v zákrutách a komfort pri rýchlej jazde v priamom smere. Pri montáži je potrebné dodržať pozíciu pneumatiky, ktorá je na bočnici označená – OUT čiže outside (vonkajšia strana) a IN čiže inside (vnútorná strana). Pravé a ľavé pneumatiky sa v prípade asymetrického dezénu nerozlišujú.

Príklad asymetrického dezénu na pneumatikách Dunlop SP Sport 01

+
Vhodné na všetky typy vozidiel Vyššie obstarávacie náklady
Výborné jazdné vlastnosti na každom povrchu
Nízka hlučnosť
Vysoká stabilita v zákrutách
Kratšia brzdná dráha

Na čo sa zamerať pri výbere pneumatík si môžete prečítať v našom článku 3 najčastejšie chyby pri výbere pneumatík.

Bez ohľadu na typ pneumatík predpisuje vyhláška hĺbku dezénu letných pneumatík na 1,6 mm, zimné pneumatiky nemôžu prekročiť hranicu 4 mm. Približujú sa vaše pneumatiky týmto hodnotám? Zaobstarajte si včas nové kvalitné pneumatiky!

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Nahoru