Pneumatiky zásadne ovplyvňujú jazdné vlastnosti vozidla, bezpečnosť a komfort. V tomto článku sa zameriame na dva základné konštrukčné varianty pneumatík a pokúsime sa vyriešiť spor: radiálne verzus diagonálne pneumatiky. V čom sa líšia a aké sú ich výhody a nevýhody, to sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.
Radiálne pneumatiky majú kordy uložené kolmo na smer jazdy, čo zabezpečuje lepšiu flexibilitu bočnice a pevnosť behúňa.
Správny výber pneumatík je zásadný nielen pre optimalizáciu výkonu vozidla, ale aj pre jeho dlhú životnosť. Pri výbere nového obutia hrá hlavnú úlohu, či potrebujete zimné pneumatiky alebo letné; niektorí tiež riešia dezén pneumatík. Okrem iného sa možno budete musieť rozhodnúť, či si zaobstarať radiálne alebo diagonálne pneumatiky.
Pneumatiky prešli dlhým vývojom. Prvú pneumatiku zostrojil John Boyd Dunlop v roku 1888 pre trojkolku svojho syna. Neskôr, v 20. storočí, sa objavili diagonálne pneumatiky, ktoré dominovali trhu až do 40. rokov. Potom prišiel prielom v podobe radiálnych pneumatík, ktoré prvýkrát uviedla na trh v roku 1946 spoločnosť Michelin.
Rozdiely medzi radiálnymi a diagonálnymi (bias-ply) pneumatikami sú zásadné, najmä pokiaľ ide o konštrukciu pneumatík, jazdné vlastností a vhodnosť pre rôzne druhy vozidiel. Zatiaľ čo radiálne pneumatiky dominujú osobným automobilom a motocyklom, diagonálne pneumatiky sa používajú na ťažších vozidlách, ako sú nákladné autá a poľnohospodárske stroje. Každý z týchto typov má svoje špecifické výhody a nevýhody, ktoré ovplyvňujú výber podľa individuálnych potrieb.
Radiálne pneumatiky majú kordy z oceľových vlákien, ktoré sú pri výrobe pneumatiky ukladané kolmo na smer jazdy, t. j. radiálne od stredu pneumatiky smerom von. To zabezpečuje lepšiu flexibilitu bočnice a pevnosť behúňa.
Radiálne pneumatiky – výhody:
Radiálne pneumatiky – nevýhody:
Radiálne pneumatiky sú ideálne pre osobné automobily a motocykle, kde sa kladie dôraz na komfort, bezpečnosť a jazdné vlastnosti. Používajú sa aj na ľahších nákladných vozidlách, pretože umožňujú plynulejšiu a pohodlnejšiu jazdu.
Jednou z výhod diagonálnych pneumatík je väčšia odolnosť bočníc, vďaka čomu sú ideálne pre ťažšie vozidlá a náročný terén.
V diagonálnych pneumatikách sa pásy kordovej tkaniny navzájom krížia pod uhlom 30 až 40°, čo znamená, že sú umiestnené šikmo k smeru jazdy. Kordy tak vytvárajú pevnú a robustnú štruktúru, ktorá je menej flexibilná ako v radiálnych pneumatikách.
Diagonálne pneumatiky – výhody:
Diagonálne pneumatiky – nevýhody:
Rozdiely v konštrukcii pneumatík medzi týmito dvoma typmi naznačujú, že diagonálne pneumatiky sú ideálne pre nákladné vozidlá, poľnohospodárske stroje a iné ťažké vozidlá, ktoré vyžadujú vyššiu odolnosť voči nárazom a mechanickému poškodeniu. Používajú sa aj na strojoch, kde je dôležitá pevnosť bočníc, ako sú priemyselné vozidlá a stavebná technika.
Ako vyplýva z vyššie uvedeného textu, pri výbere pneumatík je dôležité zvážiť typ vozidla, štýl jazdy a podmienky, v ktorých budete vozidlo používať. Pre osobné automobily, ktoré sa pohybujú zväčša po cestách, sú radiálne pneumatiky takmer vždy lepšou voľbou. Pre ťažké vozidlá a vozidlá, ktoré sa často pohybujú v náročnom teréne, budú vhodnejšie diagonálne pneumatiky.
Zjednodušene teda môžeme zhrnúť, že pre osobné automobily a motocykle sú vhodnejšie radiálne pneumatiky, ktoré ponúkajú lepšie jazdné vlastnosti, nižšiu spotrebu paliva a vyšší komfort, zatiaľ čo nákladné vozidlá a poľnohospodárske stroje ocenia skôr diagonálne pneumatiky, pretože sú odolné voči poškodeniu a dokážu uniesť väčšiu záťaž.
Hľadáte nové obutie? V našom e-shope nájdete nevyčerpateľnú ponuku pneumatík od overených výrobcov pre všetky typy vozidiel. Stačí si vybrať tie vaše.
Zdroj fotografií: Depositphotos