Dezén je odborné pomenovanie vzorky pneumatík, ktorá sa líši v závislosti od toho, či ide o letnú, zimnú alebo celoročnú pneumatiku. Zimné pneumatiky sú ideálne vtedy, keď teploty klesnú pod +7 °C. Len zimná zmes pri týchto a nižších teplotách zaručí potrebnú priľnavosť, ktorú vám letná pneumatika zaistiť nedokáže. Chcete poznať všetky špecifiká zimných pneumatík? Potom čítajte ďalej.
Zimné pneumatiky majú svoje špecifiká. Od letných sa líšia predovšetkým použitou kaučukovou zmesou a dezénom.
Medzi letnými a zimnými pneumatikami existujú tri zásadné rozdiely: štruktúra, zloženie a dezén behúňa. Letné pneumatiky obsahujú špeciálnu zmes a vzorku, vďaka ktorej si poradia s rozpálenou vozovkou aj v horúcom lete. Naopak zimné pneumatiky sú mäkšie a obsahujú väčší podiel prírodného kaučuku, vďaka čomu si poradia so všetkými nástrahami zimného obdobia.
Na rozdiel od letných pneumatík majú tie zimné v blokoch behúňa tisícky drobných drážok, ktoré odvádzajú vodu a kašovitý sneh, čím predchádzajú akvaplaningu. Výrazná vzorka a husté prerezanie dezénových blokov zaisťujú perfektný záber aj na snehu.
V poslednej dobe narastá obľuba celoročných pneumatík, ktoré sú kompromisom medzi letnými a zimnými pneumatikami. Celoročné pneumatiky sú vyrobené zo špeciálnej zmesi, ktorá sa ľahko prispôsobí extrémnym teplotným výkyvom. Na rozdiel od letných pneumatík sú mäkšie, aby lepšie znášali chladnejšie podmienky. Sú však tvrdšie než zimné pneumatiky, a preto sú odolnejšie a menej náchylné na opotrebovanie.
Životnosť pneumatík spravidla určuje hĺbka dezénu, ktorá býva na nových letných pneumatikách približne 7 až 8 mm, v prípade zimných pneumatík je dezén hlboký často aj 9 až 10 mm. Všetky druhy pneumatík sa skladajú z najrôznejších druhov materiálov a gumových zmesí, ktoré postupne v priebehu používania začínajú meniť svoje vlastnosti. Tým, ako sa hĺbka vzorky na pneumatike znižuje, stráca pneumatika svoje pôvodné schopnosti a jej správanie sa zhoršuje.
Minimálna hĺbka dezénu je stanovená zákonom o cestnej premávke a líši sa v závislosti od ročného obdobia aj od druhu vozidla. V prípade letných pneumatík je to 1,6 mm, a to ako pre osobné vozidlá, tak aj pre vozidlá typu VAN a SUV. V prípade zimných pneumatík sa však minimálna hĺbka dezénu pre osobné a nákladné vozidlá líši. Kým automobily do 3,5 tony musia mať vzorku minimálne 4,0 mm, vozidlá nad 3,5 tony majú povinnú hĺbku vzorky aspoň 6,0 mm.
Čo sa týka celoročných pneumatík, záleží na aktuálnom období. V letnom období stačí hĺbka min. 1,6 mm. Od novembra do konca marca však platí minimálna hĺbka dezénu rovnako ako pre zimné pneumatiky, teda 4,0 mm.
Signálom na výmenu pneumatík je hĺbka dezénu. Výhodou novších modelov pneumatík je, že majú tzv. indikátory opotrebovania. Sú to malé výstupky umiestnené priamo v drážkach, ktoré signalizujú úroveň minimálnej bezpečnej hĺbky drážok dezénu pneumatiky. Na nových pneumatikách sú takmer neviditeľné, objavujú sa až v priebehu opotrebovávania.
Ak splynie výstupok s dezénom, je najvyšší čas na nákup nových pneumatík. Ukazovateľom opotrebovania v hĺbke 1,6 mm bývajú vybavené letné pneumatiky. Ukazovatele 4,0 mm nájdete aj na niektorých modeloch zimných pneumatík, najčastejšie sa nachádzajú na bočnici v tvare vločky.
Ukazovatele opotrebovania predstavujú iba rýchly spôsob posúdenia veľkosti opotrebovania pneumatiky. Oveľa spoľahlivejšou metódou je meranie pneumatiky pomocou hĺbkomeru, ktorý bez problémov kúpite v každom autoservise, obchode s autodoplnkami, alebo na čerpacej stanici. Stačí ho priložiť k drážke cca 4 cm od bočného plášťa. Práve v tomto mieste bývajú pneumatiky najviac opotrebované.
Ak nemáte k dispozícii merač hĺbky dezénu, môžete použiť jednoduchú metódu s 2-eurovou mincou, ktorá má presne 4-milimetrový okraj. Počas zimy si tak ľahko môžete overiť, ako je na tom vaša pneumatika.
Hĺbka dezénu zimných pneumatík nie je len číslo, ktoré musíte podľa platnej legislatívy dodržiavať. Je to predovšetkým významný faktor, ktorý ovplyvňuje jazdné vlastnosti vozidla. Opotrebovaná pneumatika sa vyznačuje výrazne zhoršenými vlastnosťami, najmä čo sa týka priľnavosti k vozovke a rýchlosti brzdenia. Vzťahuje sa to hlavne na zimné pneumatiky, kde je voda odvádzaná dezénom. Ak nie je voda odvedená zo stopy pneumatiky do boku včas, hrozí akvaplaning a následná strata kontroly nad vozidlom.
Ak má pneumatika ojazdený dezén, ani od tej najlepšej nemôžete očakávať zázraky. Odborníci preto odporúčajú výmenu letných pneumatík a celoročných pneumatík v lete vtedy, ak hĺbka ich dezénu bude menšia ako 3 mm. V prípade výmeny zimných pneumatík alebo celoročných pneumatík v zime sa odporúča vymeniť ich vtedy, keď má dezén hĺbku 4 mm.
Ako rýchlo sa pneumatika opotrebuje alebo koľko sezón vydrží, záleží od štýlu jazdy, tlaku vzduchu v pneumatikách, ich uskladnenia, ale predovšetkým od počtu najazdených kilometrov. Všeobecne sa odporúča vymeniť pneumatiky každé štyri roky. Nákup nových pneumatík síce znamená pre vodičov nemalý finanční výdaj, môže však zabrániť oveľa väčšej finančnej ujme. Blíži sa vaše obutie k týmto hodnotám? Zaistite si nové kvalitné pneumatiky včas! Vyberať si môžete z širokej ponuky prémiových značiek.
Vybrať z pneumatík preverených značiek
Zdroj fotografií: Depositphotos.com, AZ pneu SK