Nafta zamŕza už pri −7 °C, benzín vydrží oveľa nižšie teploty. Pripravte svoje auto na zimu vrátane pohonných hmôt, aby ste naštartovali za akýchkoľvek podmienok. V našom novom článku vám prezradíme, ako spoznať zimnú zmes nafty, ako sa správa v zime LPG a čo robiť, ak nafta predsa len zamrzne.
Zimná nafta odolá silným mrazom do −20 °C, prémiová až do −35 °C. Majitelia benzínových áut môžu byť pokojní až do −40 °C.
V nádrži vám zostalo posledných pár litrov paliva ešte z leta a auto stojí vonku na mraze. Z nafty sa pomaly stáva stuhnutá hmota, ktorá zamŕza už pri teplote nižšej o niekoľko stupňov. Kedy tankovať zimnú zmes a ako spoznáte, že máte namále aj s benzínom, sa dočítate na ďalších riadkoch.
Prečítajte si tiež, ako ovládať ovládajte svoje auto na snehu a ľade ako profesionál. >>
Za to, kedy zamŕza nafta, môže jej filtrovateľnosť. Teda parafíny, ktoré obsahuje a ktoré zanášajú palivový filter. Ak ste teda pol roka nejazdili a v nádrži máte letnú naftu, zamrzne už pri −7 °C. Ak jazdíte často a pravidelne tankujete, môžete byť pokojní. Čerpacie stanice sú totiž povinné predávať v zimných mesiacoch naftu s filtrovateľnosťou do −20 °C.
Aby ste zabránili zamrznutiu nafty, nenechávajte v nádrži ani jej malé množstvo. Zvlášť tej letnej. Ak s autom nejazdíte často, radšej natankujte plnú nádrž prechodnej alebo zimnej nafty.
Riešením sú aj prémiové nafty s filtrovateľnosťou od −26 °C do −35 °C, ktoré majú pre prevádzku auta aj ďalšie zlepšené parametre. Obsahujú zmes aditív, ktoré zvyšujú cetánové číslo CČ/CN (t. j. ochotu nafty vznietiť sa v spaľovacom priestore), zlepšujú mazanie a majú antioxidačné a antikorózne účinky.
Ak však nechcete investovať do tohto typu paliva, doplňte aditíva samostatne pred tankovaním. Tým sa posunie bod tuhnutia nafty o 5 až 7 °C.
Pravdepodobnosť extrémnych a dlhotrvajúcich mrazov u nás snáď nehrozí, ale aj pre tieto prípady sú niektoré čerpacie stanice, hlavne v horských oblastiach, vybavené arktickou naftou s filtrovateľnosťou do −32 °C.
Ak máte dieselový motor, buďte v zime opatrní a radšej natankujte aj do nádrže stojaceho vozidla zimnú zmes.
S benzínom je situácia oveľa jednoduchšia. Bod mrazu bežného Naturalu 95 totiž nastáva až pri −40 °C. A paradoxne – čím väčšia je zima, tým lepšie motor štartuje. Benzín má v týchto „tuhých“ podmienkach vyšší tlak pár a lepšie sa odparuje.
Komplikácií sa nemusíte obávať ani v prípade motora na LPG. Naštartuje sa aj na benzín a spaľovanie propán-butánu sa spúšťa až po niekoľkých minútach. Ani počas jazdy by nemali nastať žiadne problémy. Zásobníky LPG v zime pumpári plnia opačným pomerom propánu a butánu ako v lete. Teda 40 ku 60. Propán sa totiž lepšie odparuje a do plynnej fázy prechádza až pri −42 °C, zatiaľ čo bután už pri −0,5 °C, a preto je podiel zložky propánu v zime vyšší.
TIP: Ak skladujete palivo v bareloch, spozornite. Trvanlivosť benzínu a nafty závisí od obsahu biozložiek. Ak ich obsahujú, odporúčame ich skladovať 4 až 6 mesiacov. Ak neobsahujú biozložky, benzín a nafta sa môžu skladovať aj niekoľko rokov. |
Čo robiť, ak nafta predsa len zamrzne?
Ak nemáte garáž, skúste nájsť na ulici kanál a postavte naň auto. Odparuje sa z neho teplejší vzduch a vedenie paliva tak aspoň trochu oteplíte.
Pri starších typoch dieselových motorov neurobíte chybu, ak do nádrže nalejete trochu benzínu (približne jeden liter benzínu na jednu nádrž nafty). Určite to nerobte v novších autách, nie sú na to stavané – mohli by ste poškodiť vstrekovanie alebo samotný motor.
Ak dôjde k najhoršiemu a nafta vám zamrzne, dopravte auto do vykurovanej garáže alebo aspoň do podzemných garáží v nákupnom centre a počkajte, kým sa auto prehreje. Potom skúste naštartovať. V najhoršom prípade sa obráťte na náš autoservis, ktorý si so zamrznutým palivom poradí.
Pre bezpečnú jazdu nielen v zime doplňte kvalitné palivo a spoľahlivé zimné autodoplnky a pneumatiky, ktoré vás nesklamú. S výberom vám radi poradíme na telefónnom čísle +421 2 6820 6080 alebo v našom autoservise.