Profesionálne pneuservisy sú na každom kroku a za výmenu pneumatík na motorke si účtujú len pár stoviek. Vo väčšine prípadov sa vyplatí spoľahnúť sa na odborníkov a prezutie pneumatík zveriť do ich rúk. Nikdy ale neviete, kedy sa dostanete do situácie, v ktorej budete odkázaní len sami na seba (majitelia enduro mašín by mohli rozprávať). Správny postup výmeny starých alebo poškodených pneumatík za nové by tak mal vedieť každý skúsený motorkár. Stačí trocha šikovnosti a znalosť niekoľkých fígľov – výmenu pneumatík zvládnete hravo za chvíľku a bez zničených ráfikov. Prinášame vám návod, ako na to.
Prezutie motorky je lepšie zveriť odborníkom. Napriek tomu by ste mali vedieť zvládnuť výmenu pneumatík aj sami.
Čím lepšiu výbavu na výmenu pneumatík budete mať, tým rýchlejšia bude práca a jej výsledok bude uspokojivejší. Úplným základom sú dve montážne páky, pomocou ktorých odrazíte pätky od ráfikov a gumy cez ne pretiahnete. Keď je naozaj najhoršie, dajú sa použiť aj skrutkovače. Riziko poškodenia pneumatiky, ráfikov aj pretrhnutia duše je však veľké. Ak to vyslovene nehorí, neskúšajte to.
Okrem montážnych pák vám výmenu pneumatík uľahčí aj mydlo alebo silikónový sprej a montážny stojan. Maticu na ventilčeku potom povolíte kľúčom alebo kliešťami. Aby ste minimalizovali riziko poškriabania ráfikov, obstarajte si plastové chrániče, ktoré sa pri manipulácii umiestňujú pod montážne páky. A ak to s výmenou motocyklových pneumatík myslíte vážne, investujte do vyvažovačky. Jazdou na vyvážených kolesách sa značne znížia vibrácie a opotrebovanie pneumatík bude rovnomerné. Pneumatiky vám tak vydržia oveľa dlhšie.
Pri svojpomocnej výmene pneumatiky narazí väčšina motocyklistov už vo fáze demontáže. Ako dať dole gumy, aby ste sa čo najmenej nadreli a nepoškodili ráfiky? Demontáž pneumatiky robte v 4 nasledujúcich krokoch:
Skôr ako sa chopíte montážnych pák, vypustite všetok vzduch. Pomocou kľúča môžete demontovať celý ventilček, prípadne môžete vypustiť vzduch pomocou tenkého drôtu, imbusového kľúča, alebo iného nástroja.
Aby sa dala pneumatika z ráfika ľahko demontovať, je potrebné ju uvoľniť od ráfika. Dobre na to poslúži špeciálny montážny stojan, zvládnuť sa to však dá aj s použitím jednej montážnej páky. Zasuňte ju pod ráfik a pôsobením sily sa snažte pätku gumy odraziť. Postupne uvoľňujte pneumatiku po celom obvode, kým nepovolí a na pohľad nevyskočí. Po uvoľnení namažte pneumatiku z obidvoch strán mydlom alebo silikónovým sprejom.
Do odrazenej pneumatiky sa budú dať bez problémov zasunúť montážne páky, pomocou ktorých môžete postupne preťahovať pneumatiku cez hornú hranu ráfika. Do preťahovania cez ráfik sa nepúšťajte, kým nebude pneumatika uvoľnená od obidvoch hrán ráfika kolesa. V mieste pätky sa nachádzajú pevné oceľové lanká, preto je potrebné gumu preťahovať a vyhnúť sa jej naťahovaniu. Aby ste ochránili ráfik pred deformáciou a poškriabaním, vložte pod montážnu páku plastový chránič.
Len čo sa vám podarí na jednom mieste pretiahnuť pneumatiku cez ráfik, vložte druhú montážnu páku kúsok vedľa a pokračujte v preťahovaní. Nenechajte sa odradiť odporom gumy, ktorý sa prejaví návratom do pôvodnej polohy. Ak budete pozorní, dôkladní a trpezliví, za pár minút bude pneumatika pretiahnutá cez ráfik po celom obvode.
Posledný krok spočíva v uvoľnení pneumatiky z vnútornej strany disku a jej vytlačení von. Odporúčame opäť používať chrániče ráfikov a gumu dávať dolu v čo najväčšom počte krokov, aby sa ráfik nepreťažoval. Z vnútornej strany zasuňte montážnu páku pod zvyšnú časť gumy a vytláčajte ju von. Zapojte do hry aj druhú montážnu páku a postupne uvoľňujte pneumatiku od ráfika. Uvidíte, že po chvíli povolí a ráfik bude voľný.
Montáž novej pneumatiky na ráfik je v mnohom podobná demontáži, len je treba postupovať odzadu. Na jednu stranu pneumatiky naneste montážnu pastu a začnite s nazúvaním v mieste ventilčeka. Ráfik narazte rukami a postupne pneumatiku preťahujte pomocou montážnej páky. Keď budete mať na jednej strane obuté, pokračujte z druhej strany disku. Len čo bude pneumatika na svojom mieste, pretiahnutá cez ráfiky a naskočená na obidvoch stranách po celom obvode, máte vyhraté. Potom zostáva len nahustiť pneumatiku na potrebný tlak a namontovať koleso na mašinu.
Svojpomocnú výmenu pneumatík riešia mnohí motorkári hlavne v prípade defektu. Ak sa na výmenu pneumatiky necítite a nechcete v budúcnosti riešiť problém s prepichnutou pneumatikou ďaleko od civilizácie, kúpte si súpravu na opravu defektov. Prepichnuté miesto sa zacelí pomocou špeciálnej hmoty, vďaka ktorej dorazíte do cieľa (alebo do najbližšieho servisu) aj bez demontáže kolesa. Súčasťou súpravy na opravu defektu pneumatiky je navyše aj malý kompresor, pomocou ktorého pneumatiku dohustíte, nech už zostanete trčať kdekoľvek. Súprava je ľahká a skladná, v batožinovom priestore motocykla tak zaberie len minimum miesta.
Postup výmeny motocyklovej pneumatiky by ste mali poznať, v štandardných situáciách však rozhodne odporúčame uprednostniť návštevu pneuservisu. K dispozícii sme vám aj v našom pneuservise v Bratislave. Vo veľmi krátkom čase vám vymeníme pneumatiky na cestnú mašinu, enduro, chopper aj skúter. V prípade záujmu kolesá z motocykla aj demontujeme a samozrejme zaistíme odborné vyváženie.
Pneumatiky vymeňte včas, skôr ako začnú vykazovať známky opotrebovania, aby vás spoľahlivo podržali v každej klopenej zákrute. U nás máte na výber z kvalitných motocyklových pneumatík overených značiek.
Vyberte si kvalitné motocyklové pneumatiky
Zdroj fotografie: Depositphotos