Kto by nechcel dopriať svojim sedacím partiám a chrbtu v studenom aute príjemné teplo, najmä keď teplota v kabíne koketuje s bodom mrazu? V tomto smere sú vyhrievané sedadlá na jeseň a v zime neoceniteľné. Ich používanie však nemá iba samé pozitíva, preto je potrebné zachádzať s touto funkciou opatrne. Prečo?
Vyhrievané sedadlá v aute vám spríjemnia jazdu. Pozor však na niektoré ich nevýhody.
Klesajúce vonkajšie teploty a zhoršujúce sa poveternostné podmienky znamenajú, že motoristi musia byť na cestách nielen opatrnejší, ale bezprostredne po nasadnutí do auta pociťujú aj určitý diskomfort. Všadeprítomný chlad preniká do ovládacích prvkov, volantu a najmä do sedadiel, čo prinajmenšom znepríjemňuje každodennú cestu do práce.
Riešením sú vyhrievané sedadlá, ktoré sa čoraz častejšie stávajú bežnou výbavou nových vozidiel. Luxusnejšie autá majú vyhrievané sedadlá aj vzadu. Ich nesprávne používanie však môže spôsobiť zdravotné komplikácie, v nejednom prípade došlo aj k prepáleniu sedadla.
Hlavnú úlohu pri vyhrievaní sedadiel majú odporové drôty umiestnené pod čalúnením sedadiel. Potom už prichádza na rad elektrický prúd, ktorý drôtmi prechádza, zahrieva ich a premieňa na teplo. Intenzita vyhrievania sa dá korigovať na ovládacom paneli najčastejšie v troch stupňoch, na niektorých modeloch vozidiel výnimočne v piatich stupňoch. V ideálnom prípade by mala byť neoddeliteľnou súčasťou tejto výbavy autoregulačná funkcia, ktorá má zabrániť možnému prehriatiu.
S týmto problémom sa v minulosti stretlo mnoho automobiliek, najhoršie na tom bol Chrysler s modelom Voyager, kde u niektorých majiteľov došlo dokonca k popáleninám. Ak teda vlastníte auto s vyhrievanými sedadlami a radi sa „tam dole“ zahrejete, teplota by nemala presiahnuť 45 °C.
Vyhrievané sedadlo je v zime určite praktická a hlavne príjemná vec, ktorá súvisí hlavne s komfortnou jazdou. Zahreje sa za niekoľko sekúnd a vy sa pri sedení v aute a šoférovaní budete cítiť oveľa lepšie. Aby ste sa ale vyhli možným nežiaducim účinkom, je potrebné zaobchádzať s touto funkciou s rozumom.
Prehrievanie chrbtových svalov dlhšie, ako je potrebné, môže viesť po vystúpení z auta k ich prechladnutiu a spôsobiť následné bolesti chrbta, problémy s platničkami alebo s bedrovou chrbticou. Na dlhodobé používanie vyhrievaných sedačiek by si mali dávať pozor aj muži, pretože pravidelné prehrievanie intímnych partií môže mať negatívny vplyv na ich reprodukčnú sústavu, v krajnom prípade môže spôsobiť aj neplodnosť a impotenciu.
Na pozore by mali byť aj ženy, ktoré si pravidelne užívajú sedenie na vyhriatom sedadle počas jazdy do práce alebo na nákup. Teplo je totiž živná pôda pre vznik infekcií a zápalov v intímnych partiách. V neposlednom rade sa pri prehriatí sedacích partií môžu objaviť hemoroidy.
Z vyššie uvedeného zoznamu rizík vyplýva, že je dobré zapínať vyhrievanie sedadiel len na nevyhnutný čas. Sedadlo nechať rýchlo zohriať a potom sa už spoliehať iba na klasické kúrenie.
Nemáte túto funkciu zabudovanú vo výbave vášho vozidla? Vyhrievané sedadlá môžete do auta inštalovať aj dodatočne. Tým jednoduchším variantom je vyhrievaná podložka alebo vyhrievané poťahy do auta, zložitejšia a finančne nákladnejšia je montáž dodatočného vyhrievania. Nestojí to síce veľa, ale musíte k tomu pripočítať prácu čalúnnika, ktorý musí odstrániť čalúnenie sedadiel a po vložení vyhrievacieho systému ho opäť prišiť. Samozrejmosťou je v tomto prípade aj zabudovanie tlačidla ovládania vyhrievania.
Je vaše auto pripravené na zimu? Nezabudnite doplniť zásobu zimnej zmesi do ostrekovačov a pre istotu majte vždy poruke aj štartovacie káble.