Už od prvého vozidla vyrobeného v roku 1896 legendárnym Henry Fordom patria pneumatiky k nenahraditeľnej súčasti každého vozidla. Od tejto doby si prešli rapídnym vývojom, čo sa prejavilo v ich zložení aj vo výrobnej technológii. Z čoho sa skladajú dnes?
Medzi hlavné suroviny, z ktorých sa pneumatiky vyrábajú, patrí napríklad prírodná a syntetická guma. kyselina kremičitá, oleje či sadze.
Výroba pneumatík je zložitý proces, ktorého presný postup a zloženie je obchodným tajomstvom. Pneumatiky sú konštruované z najrôznejších druhov materiálov prevažne gumových zmesí, ktoré majú výkonnostné vlastnosti dôležité pre správnu funkciu. K hlavným surovinám, z ktorých sa pneumatiky vyrábajú, patrí až 30 typov prírodných a syntetických gúm, kyselina kremičitá, sadze, oleje a ďalšie tajné prísady, ktoré si každý výrobca dopĺňa podľa svojho receptu. Výsledkom je čierna pružná hmota. ktorá sa následne rozdrobuje.
Vzniknutá hmota sa po vychladnutí nareže na pásy, z ktorých vznikne základná konštrukcia pneumatiky. Do špeciálneho konfekčného stroja na výrobu surovej pneumatiky sa vkladajú textilné prvky, oceľové kordy, pätky, kordová tkanina, behúň a ďalšie komponenty. Výsledkom je tzv. surová pneumatika, ktorá už pripomína bežnú pneumatiku. Surová pneumatika je následne spracovaná vo vulkanizačnom lise, kde získava svoj konečný tvar, vrátane vzorky a označenia výrobcu na bočnici. Na záver sa každá pneumatika dôsledne kontroluje, aby sa na trh dostali naozaj bezchybné pneumatiky.
Behúň a dezén je tá časť pneumatiky, ktorá je ako jediná v kontakte s vozovkou. Akonáhle sa vytvorí široká vrstva gumy, chráni vnútornú kostru pred nárazmi a vonkajším poškodením a tiež pred predčasným odieraním.
Bočnica je mimoriadne silná časť pneumatiky, ktorá zaisťuje ochranu kostry pred vonkajšími vplyvmi a mechanickým poškodením. Vyrába sa z prírodného kaučuku, vďaka ktorému vydrží aj mnohonásobný ohyb. Na bočnici nájdete všetky údaje o pneumatike.
Kostrou sa nazýva rám pneumatiky, ktorý sa skladá zo spletených kordových vlákien obalených gumou. Pretože podopiera veľký tlak vzduchu, musí byť kostra dostatočne odolná a zároveň pružná, aby pohltila zmeny zaťaženia a vonkajšie nárazy.
Rameno pneumatiky je malý skosený kraj spájajúci behúň s bočnicou. Navrhnutý bol tak, že ovplyvňuje schopnosť zatáčať a pomáha držať stabilitu vozidla.
Pätka pneumatiky je tvorená z pevnostných oceľových laniek potiahnutých gumou. Vďaka pätkám a treniu drží pneumatika na ráfiku. Pätky v podstate tvoria vzduchotesnú izoláciu medzi ráfikom kolesa a pneumatikou a zabezpečujú prenos všetkých síl medzi pneumatikou a ráfikom.
Zaujímavosťou je, že pneumatiky sú vyrobené predovšetkým z materiálov, ktorých prirodzená farba je biela. Presne také boli aj prvé pneumatiky, dnes sú ale obvykle čierne. Prečo to tak je? Zlom nastal v roku 1917, kedy boli do kaučukovej zmesi prvýkrát pridané sadze. Práve tie spôsobili desaťnásobné zvýšenie odolnosti voči opotrebeniu, a tak dnes sadze predstavujú zhruba 25-30 % materiálu používaného pri výrobe súčasných pneumatík.
Základom bezpečnej jazdy je výber kvalitných pneumatík, ktoré sú vyvinuté v súlade s najmodernejšími technologickými postupmi. Neváhajte a pozrite si našu ponuku letných pneumatík od preverených výrobcov.
Zdroj fotografií: AZ pneu