Záchranárska ulička slúži na zabezpečenie bezproblémového a predovšetkým včasného zásahu zložiek integrovaného záchranného systému v prípade nehody. Ak neviete, ako ju správne vytvoriť, uberáte sekundy tým, ktorí potrebujú zachrániť život. Preto si pripomeňte, ako v kolóne manévrovať, aby sa sanitky alebo hasiči dostali na miesto včas.
Zopakujte si správne radenie do jazdných pruhov pri vytváraní záchranárskej uličky. Bude sa vám hodiť, keď budete počuť sirénu.
Od 1. apríla 2020 platí na Slovensku povinnosť vytvoriť v kolóne záchranársku uličku a spôsob jej vytvorenia sa zjednotil s ostatnými európskymi krajinami. Vodiči majú povinnosť vytvoriť priestor na prejazd vozidiel s právom prednostnej jazdy, ak nie je diaľnica alebo cesta pre motorové vozidlá s najmenej dvomi jazdnými pruhmi voľne prejazdná pre kolónu stojacich alebo pomaly idúcich vozidiel.
Zákon zároveň špecifikuje aj samotný spôsob tvorby záchranárskej uličky:
„Ak sú v jednom smere jazdy viac ako dva jazdné pruhy, vytvára sa tento priestor medzi jazdným pruhom, ktorý je najviac vľavo, a k nemu priliehajúcim jazdným pruhom. Do tohto priestoru môžu vojsť len vozidlá s právom prednostnej jazdy, vozidlá správcu cesty a vozidlá slúžiace na odstránenie následkov dopravnej nehody alebo prekážky premávky na pozemných komunikáciách.“
Právo prednostnej jazdy majú všetky vozidlá vybavené zvláštnym výstražným svetlom modrej alebo červenej farby, prípadne klaksónom. Prejazd záchranárskou uličkou teda musíte umožniť:
Okrem zložiek integrovaného záchranného systému sa ale k dopravnej nehode potrebujú dostať aj vozidlá, ktoré odstraňujú jej následky, a vozidlá správcu cesty.
Nezabudnite, že modré výstražné svetlo majú aj vozidlá ozbrojených síl alebo havarijnej služby plynárenských zariadení. V skutočnosti teda nemusí ísť o dopravnú nehodu. Uhnúť, spomaliť alebo zastaviť musíte vždy, keď v spätnom zrkadle vidíte prichádzať modré alebo červené majáčiky.
V cestnej premávke je potrebné predvídať neštandardné situácie. Či už jazdíte:
Preto je pravidlom č. 1, aby ste záchranársku uličku začali vytvárať už keď prichádzate do kolóny. Nenechajte sa zlákať ostatnými, ktorí toto pravidlo nerešpektujú, zájdite v svojom jazdnom pruhu čo najviac na kraj a zachovajte od auta pred vami dostatočnú vzdialenosť pre prípadné manévre.
Rozdielne situácie potom nastávajú na cestách s dvomi a viacerými jazdnými pruhmi. V obidvoch prípadoch by však mal vzniknúť voľný pás široký aspoň 3 metre.
Ak sa v kolóne nachádza nájazd na diaľnicu vytvorte priestor na prejazd zložiek záchranného systému aj tu.
Niekedy sa môžete dostať do kolóny, v ktorej nemôžete vytvoriť záchranársku uličku. Typickým príkladom je dopravné obmedzenie na diaľnici pre stavebné práce. V tomto prípade sa nemusíte obávať, že sa medzi vás a kamión v pravom zúženom pruhu sanitka nezmestí. Integrovaný záchranný systém (IZS) je o obmedzeniach informovaný a vyšle na miesto nehody rovno vrtuľník. Vozidlá s právom prednostnej jazdy potom zvyčajne prichádzajú z opačného smeru.
O niečo horšia situácia je v mestách, kde často číhajú stavebné prekážky, ktoré bohužiaľ neumožňujú záchranárom ľahký prejazd. Napríklad zatrávnený električkový pás s jedným cestným pruhom vedľa neho. Často nezostáva nič iné, len improvizovať.
Základnou povinnosťou vodiča je byť ohľaduplný a disciplinovaný. Žiaľ, nájdu sa aj takí, ktorí nerešpektujú pravidlá vytvorenia záchranárskej uličky, bránia záchranárom v prejazde alebo dokonca uličku zneužijú vo svoj prospech. Zákon však pamätá aj na tieto situácie a hriešnici si tak môžu vyslúžiť pokutu. Aké sú sankcie za tieto priestupky?
Neohrozujte zdravie a život nikoho na cestách a vždy uľahčite prejazd zložkám záchranného systému. Každá sekunda sa počíta a nikdy neviete, kedy sa hra o čas bude týkať aj vás. Pre bezpečnú jazdu nezabudnite na kvalitné pneumatiky, na ktoré sa môžete spoľahnúť za každých podmienok.
Vybrať si osvedčené pneumatiky
Zdroj fotografií a videí: Depositphotos, BESIP