Áno má, aj 2x ročne v prípade, že letné/zimné pneu na ktoré auto prezujete chcete používať čo najdlhšie bez zbytočného opotrebenia. No nie je nutné, aby nastavenie geometrie na jar a na jeseň robil majiteľ každého auta. Minimálne raz ročne (na jar pri prezúvaní na letné pneumatiky) by toto nastavenie však malo absolvovať každé používané auto. Je totiž veľmi pravdepodobné, že po zime sú výrobcom odporúčané hodnoty vplyvom nekvality našich ciest rozladené. Tiež vždy vtedy, keď sa vám “podarí” naraziť kolesom na obrubník, alebo veľkú jamu.
V poslednom rade vtedy, ak zistíte, že vozidlo stáča doprava alebo doľava, keď na rovnej ceste na krátky okamih pustíte volant. V prvom rade pre prevenciu, pretože keď už auto nedokáže ísť rovno samostatne, je to už v podstate posledná fáza nesprávneho nastavenia geometrie, ktorá už dlhšiu dobu nerovnomerne drala pneumatiky z jednej strany, zvyšoval valivý odpor auta a tým aj spotrebu paliva.
Tým majiteľom, ktorí majú svoje auto naozaj radi odborníci odporúčajú kontrolu geometrie vždy keď:
Pre informácie o všetkých službách nášho autoservisu kliknite tu
Správne nastavená geometria má zásadný vplyv na mieru opotrebovania a odolnosť pneumatík. Hodnoty geometrie kolies nastavené výrobcom vozidla minimalizujú mieru opotrebovania behúňa a maximalizujú komfort vodiča a spolucestujúcich. Správne nastavená geometria všetkých 4 kolies znižuje opotrebovanie behúňa pneumatík a spotrebu paliva. Zároveň spresňuje ovládateľnosť vozidla a zvyšuje tak bezpečnosť počas jazdy.
Ľudia si pletú nastavenie geometrie s vyvážením kolies. Ide o úplne odlišné činnosti. Nastavenie geometrie kolies spočíva v nastavení odklonu a zbiehavosti všetkých kolies tak, aby sa po vozovke odvaľovali kolmo a ich pozdĺžne osi zvierali symetrický uhol. Naopak, správne vyváženie kolies zabezpečuje, že pri vysokých rýchlostiach vozidla nevznikajú žiadne vibrácie.
Geometriu kolies zväčša rozladí, ak koleso vo vyššej rýchlosti narazí na obrubník alebo vojde do výmoľa. Príčinou však môže byť aj závažnejšia nehoda, ktorá geometriu kolies úplne rozhodí. Aj malé odchýlky od správne nastavenej geometrie spôsobujú citeľné problémy. Zmyslom nastavenia geometrie kolies je zaručiť stabilitu počas jazdy a čo najviac predĺžiť životnosť pneumatík.
Väčšina problémov s nastavením geometrie prednej či zadnej nápravy trvá do 30 minút. Kontrola geometrie kolies spočíva v zmeraní uhlov, ktoré sú stanovené výrobcom vozidla. Hoci sa s nastavením geometrie kolies spájajú také výrazy ako zbiehavosť, rozbiehavosť, kladná a záporná hodnota odklonu kolesa, v súčasnosti ide o nenáročnú službu.