Autobild (DE) 2021
- Šírka
- 215
- Profil
- 65
- Priemer
- 17
Budúcnosť patrí celoročným pneumatikám, žiadny typ pneumatík nerastie rýchlejšie, žiadny iný segment pneumatík za tak krátku dobu neurobil väčšie technologický pokrok. Na základe zákonných požiadaviek a požiadaviek výrobcov automobilov musia vývojári pneumatík neustále pracovať na nových riešeniach. Hlavný dôraz je jasne kladený na znižovanie CO2. Ale hluk valenia a opotrebenie pneumatík (jemný prach) tiež zaisťujú bezsenné noci pre inžinierov. Aby sa znížili emisie CO2, stačilo by optimalizovať valivý odpor, čo je v skutočnosti celkom jednoduché, a zvýšiť tlak na 3,5 baru - ľahko sa odvaľuje s menšou kontaktnou plochou so zemou.
Problémom sú všetky ostatné jazdné vlastnosti, najmä bezpečnosť. Menšie kontakt so zemou znamená dlhšiu brzdnú dráhu a menej zákrut. Pneumatika sa navyše na jednej strane opotrebováva a musí byť predtým vymenená - konfliktné ciele, s ktorými je potrebné pri vývoji počítať. Polročné výmena kolies je nákladná a časovo náročná, ale v minulosti zvyčajne neexistovala žiadna alternatíva. Naše testy neumožnili všeobecné odporúčanie. Len malé veľkosti na ľahkých vozidlách v mestskom prostredí boli dostatočne bezpečné. Všestrannosť neprichádzala do úvahy pre rýchle diaľničné trasy alebo riadenie v alpských lokalitách.
To sa zmenilo, keď Michelin pred šiestimi rokmi predstavil CrossClimate. Do tej doby bol trh s celoročnými pneumatikami malý a zvládnuteľný. Francúzsky výrobca pneumatík prišiel s radikálne novým dizajnom behúňa, ktorý úplne obchádza lamely. Aj bez prerezanie behúňa, ktoré sú tak dôležité pre priľnavosť na ľade a snehu, sa nováčikovi nejako podarilo dosiahnuť prijateľného výkonu na snehu. Pri svojom testovacom debute CrossClimate 2015 dokázal okamžite dosiahnuť druhého miesta za celoročným majstrom Vector 4Seasons od spoločnosti Goodyear. Testeri a experti boli ohromení. Na mokrých a suchých tratiach bol nový dizajn behúňa dokonca jasne lepšie ako väčšina konkurentov. Kilometrový výkon bol tiež príkladný. Celoročné pneumatiky sa stali pohodlnú a bezpečnú alternatívou pre mnoho vodičov. Od tej doby sa medzi univerzálmi veľa stalo. Súťaž nasledovala príklad Michelin a upravila dezén a gumovej zmesi.
Ostatní výrobcovia, ako napríklad Continental, uviedli na trh nový rad s nápadne podobným dizajnom profilu. Zmenili sa ale aj požiadavky. Autá rastú a sú stále ťažšie. V našich každoročných celosezónne testoch dokázali dokonca zaujať 19-palcové celoročné pneumatiky na Audi Q5. Tento rok sme ako "testera" priviezli na kontrolu pneumatík aktuálne "VW Tiguan". Ten má v závislosti na motore prázdnu hmotnosť okolo 1,8 tony. Testovaná veľkosť 215/65 R 17 je základná veľkostí pre stredne veľké SUV. Tretia generácia Michelinu, CrossClimate 2, musí v našom náročnom teste prvýkrát čeliť svojmu najdôležitejšiemu konkurentovi - vrátane pneumatiky Imperial z Číny. Tu sú výsledky!