V záplave rebríčkov tých najvydarenejších a najspoľahlivejších motocyklov sa často zabúda na menej dobré stroje, ku ktorým by sa výrobcovia najradšej vôbec nehlásili. Chybu skrátka urobia raz za čas aj tí najlepší. Na trh sa neraz dostali motocykle, ktoré neboli úplne dotiahnuté, a preto si vyslúžili poriadnu vlnu kritiky od odbornej aj širokej verejnosti. Vybrali sme pre vás 8 mašín, ktoré majú k dokonalosti naozaj ďaleko.
Nie všetky motocykle od kvalitných výrobcov spĺňajú nároky na pohodlnú a bezpečnú jazdu.
Na začiatku 70. rokov predstavila Kawasaki dva cestné stroje s objemom motora 748 ccm, a to Kawasaki 750 Triple 1v a Kawasaki 750 Triple H2. Výrobca sa vtedy pustil do zúrivej súťaže o maximálnu rýchlosť a sám hrdo deklaroval, že nové cestné mašiny sú rýchlejšie než akékoľvek Suzuki, Honda, Triumph alebo BSA.
Pretože rýchlosť bola snáď jediným kritériom vývoja, vznikol motocykel s tou najhoršou ovládateľnosťou a groteskným systémom bŕzd. Kawasaki Triple dokázali zvládnuť len najlepší motorkári, tí menej skúsení na to často doplatili aj svojím životom. Preto si tieto sedemstopäťdesiatky vyslúžili nelichotivú prezývku „Widow makers“.
Talianske mašiny Ducati si získali svoju obľubu po celom svete vďaka spoľahlivosti, rýchlosti a precíznej konštrukcii. Neplatí to ale pre všetky. Prvé verzie Ducati 900SS boli pre mnohých sklamaním, a to aj napriek použitiu špičkových superbike komponentov. Ducati bolo príliš hlučné a v porovnaní s inými superšportmi žalostne pomalé. Prvé modely uvedené na trh potom zápasili s častým zlyhávaním motora, s ktorým motoservisy bojovali takmer každý deň.
Na prvý pohľad sa motorka Ducati 900SS vzhľadovo podobala modelu 999 (na obrázku). Verzia 900SS ale nesplnila očakávania fanúšikov tejto talianskej značky.
Kompromis medzi endurom a cestnou motorkou v podobe Yamahy WR250X, ktorá bola predstavená na konci roku 2007, zaujal predovšetkým mladšiu generáciu motorkárov. Mašina je to naozaj svižná a jazda na nej v teréne je skutočným zážitkom. O komfortnej jazde ale nemôže byť reč. Pre tvrdý podvozok a tuhý rám sa najmä pri vyššej rýchlosti tak rozvibruje, že toho v spätných zrkadlách veľa neuvidíte.
Mašiny z kategórie custom strojov a prestavieb často vyvolávajú kontroverzie a skrátka nie sú pre každého. Pozitívnych ohlasov na motocykel Aprilia Moto 6.5 však moc nenájdete. Spolupráca talianskej Aprilie s francúzskym dizajnérom Philippom Starckom vytúžené ovocie jednoducho nepriniesla. Zaoblené hrany v kombinácii šedo-oranžovej kapotáže pôsobia komicky až infantilne. Existujú motorkári, ktorí by si radšej odsekli ruku, než aby na tomto stroji vyrazili do ulíc.
Na začiatku nového tisícročia predstavila mníchovská automobilka zastrešený skúter BMW C1, ktorý mal spojiť výhody dvojkolesového vozidla s osobným automobilom. Geniálny nápad zastrešeného skútra, na ktorom budete denne jazdiť do práce a nezmoknete, sa nakoniec stal vôbec jedným z najväčších neúspechov. Vizionárske snahy BMW stroskotali aj pre vysokú hmotnosť (185 kg) a slabý motor s výkonom len 11 kW. Konzervatívnych Nemcov tento bavorák skrátka nezaujal a príliš nebodoval ani na iných trhoch.
Skúter so strieškou sa javil ako skvelý nápad. Ťažký skúter so slabým motorom nakoniec na trhu neprerazil.
Aj slávny Harley-Davidson má v zozname mnohých krásnych a silných mašín pár čiernych oviec. Za vôbec najhorší stroj z dielne tohto slávneho výrobcu sa považuje Harley-Davidson Sportster 1981, ktorý súčasne patrí medzi najhoršie ovládateľné motocykle všetkých čias. Sportster z osemdesiatok bol príliš ťažký a veľmi zle sa s ním zatáčalo. Z hľadiska dizajnu bol podpriemerný, navyše aj pomalý v porovnaní so strojmi rovnakej kategórie a cenovej triedy.
Na rozdiel od Sportsteru 1981 sa Harley Sporter 883 podaril o niečo lepšie.
Motorky značky Royal Enfield majú veľkú skupinu priaznivcov, rovnako tak aj odporcov. Obľúbené sú najmä u fanúšikov prestavieb, ktorých motivujú aj organizované súťaže so zaujímavými odmenami. Rozhodne nepatria do kategórie najhorších a najškaredších, ale mnohí motocyklisti sa zhodujú na tom, že za rovnakú cenu skrátka zoženú lepší stroj.
Príkladom je Royal Enfield Bullet Electra, ktorý svojím vzhľadom zaujme priaznivcov vintage strojov, ale trochu zaostáva po technickej stránke. Občas sa objavujú aj problémy so zmenou prevodových stupňov alebo s riadiacou elektronikou. Okrem toho má vyššiu spotrebu, je ťažší a pri vyšších rýchlostiach dosť vibruje. Svojich fanúšikov si ale určite nájde.
Aj dnes má Honda CX500 veľké množstvo priaznivcov, ktorí na ňu nedajú dopustiť. Bolo by nespravodlivé označiť ju za najhorší motocykel všetkých čias. Veď práve tento stroj využil množstvo predtým neznámych technických inovácií, či už ide o chladenie kvapalinou, štartovanie len elektrickým štartérom alebo pohon zadného kolesa nízkoúdržbovým kardanom.
Lenže najmä prvé verzie motocykla neboli po technickej stránke úplne dotiahnuté a majiteľom spôsobili mnoho problémov. Pôvodné modely z roku 1978 mali nešťastne konštruovaný napinák rozvodovej reťaze alebo zlé mazanie ložísk. Dochádzalo aj k poškodeniu vinutia statora alebo k rýchlemu starnutiu tesnenia vodnej pumpy. Honda tak musela zorganizovať nejednu zvolávaciu akciu s cieľom vymeniť kritické komponenty.
Bohužiaľ aj vo svete motocyklov platí, že aj majster tesár sa niekedy utne. Väčšina výrobcov mašín sa však zo svojich chýb poučila a urobila všetko pre to, aby sa ďalšie nekvalitné výrobky s podobnými chybami na trh už nedostali. To isté platí aj v oblasti motocyklových pneumatík – niektoré sú lepšie, iné zaostávajú aj napriek vyššej cene. Keď sa budete obzerať po nových pneumatikách, prezrite si nezávislé testy, ktoré vám uľahčia ich výber.
Vybrať si nové pneumatiky na motorku
Zdroj fotografií: Depositphotos.com