Milí zákazníci, chceli by sme Vás informovať, že evidujeme nárazové navýšenie objednávok prepravy, čo sa môže aktuálne prejaviť na predĺžení doby doručenia zásielok.

Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Ako je na tom aktuálne automobilový trh? Zasiahla ho korona?

Pandémia COVID-19 zasiahla mnoho priemyselných odvetví a žiadnou výnimkou nie je ani automobilový priemysel, ktorý v súčasnej dobe na celom svete bojuje s negatívnymi následkami koronavírusovej krízy. Spotrebitelia stále čelia zdravotným aj finančným problémom, a tak mobilita zostáva v mnohých častiach sveta do istej miery obmedzená. Ako sa zmenil automobilový trh a aké sú predikcie na rok 2021 sa dozviete v nasledujúcom článku.

Rad nových vozidiel na predaj

Trh s novými aj ojazdenými autami sa pomaly zotavuje z následkov koronavírusovej krízy, ale stále ho podľa všetkého čakajú ťažké roky.

Aktuálna situácia na trhu s automobilmi

Žiadna kríza alebo recesia nedokázali takým spôsobom ochromiť ekonomiku ako práve pandémia koronavírusu a s ňou spojené preventívne opatrenia. Hoci sa výroba motorových vozidiel postupne vracia do normálu, stále zostáva hlboko pod úrovňou minulého roka. Dôvodom je dopyt. Covid-19 zmenil priority spotrebiteľov, ktorí viac ako inokedy zvažujú, za čo minú svoje peniaze. 

Poklesy predaja v jednotlivých krajinách zodpovedajú miere zasiahnutia pandémiou a prijatým obmedzeniam. Najviac poklesol predaj automobilov v USA a v Japonsku. Nie je žiadnym prekvapením, že v Európe sa najviac prepadli predaje áut v Taliansku, ktoré patrilo k najviacej postihnutým európskym krajinám. Výnimkou je Čína, ktorá je najväčším automobilovým trhom na svete. Práve tu sa predaj nových automobilov po februárovej kríze stabilizoval a dokonca sa takmer vrátil na úroveň pred pandémiou. V Číne sa najlepšie darí prémiovým značkám Porsche (Nemecko) a Tesla (USA).

Koronavírus zmenil spôsob nákupu automobilov

Vypuknutie koronavírusovej epidémie výrazne zmenilo spôsob, akým uvažujeme o vozidlách a ako ich nakupujeme. Zatiaľ čo sú niektoré zmeny len dočasné, iné s najväčšou pravdepodobnosťou pretrvajú do budúcnosti. Odborníci odhadujú, že spotrebitelia budú aj naďalej preferovať spoločenský dištanc, čo prinúti predajcov zmeniť stratégiu predaja. Z tohto dôvodu sa predaj nových aj ojazdených vozidiel minimálne na nejaký čas presunie do online prostredia. 

V nasledujúcich mesiacoch možno očakávať väčšiu konkurenciu, pretože predajcovia majú veľkú motiváciu ponúkať svoje vozidlá za nízke ceny. Vzhľadom na častejší online predaj sa môže zvýšiť počet skúšobných jázd u zákazníkov doma, čo je časovo náročnejšie a drahšie, ale v konečnom dôsledku to môže byť úspešnejšia stratégia.

Dopyt po ojazdených automobiloch

O niečo lepšie je na tom dopyt po ojazdených vozidlách, a to napriek tomu, že spotrebitelia plánujú utrácať za nákup a servis menej peňazí v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi. Je to spôsobené najmä tým, že po otvorení bazárov šli obchodníci s cenami drasticky dolu, aby trh opäť oživili. V prvom polroku sa dostala priemerná cena ojazdeného automobilu na 8 150 eur, teda o 615 eur menej ako v prvom polroku minulého roka. 

Stabilným sa zdá byť trh s náhradnými dielmi, čo je spôsobené zvýšenou potrebou mobility, ktorá bola v predchádzajúcich niekoľkých mesiacoch nižšia v dôsledku núdzového stavu a veľkého počtu pracovníkov na home office.

Trh s motorkami

Celkom iná je situácia na trhu s motocyklami. Aj v ich prípade bol na jar zaznamenaný výrazný pokles. Situácia sa však zmenila v máji, keď boli silné predaje a v júli boli dokonca silnejšie ako v predchádzajúcich rokoch. V priebehu júla bolo napríklad v Česku registrovaných 2 589 nových motocyklov a celkovo tamojší trh v porovnaní s minulým rokom od januára do júla vzrástol o 4,3 %

Podľa odborníkov je to spôsobené predovšetkým tým, že mnohých ľudí sa koronavírusová kríza priamo nedotkla, napriek tomu im skazila plány na letnú dovolenku, a preto si namiesto dovolenky kúpili práve motorku. 

Ďalším dôvodom je skutočnosť, že ľudia hľadajú možnosti, ako sa vyhnúť cestovaniu mestskou hromadnou dopravou, kde je všeobecne vyššie riziko nákazy. Práve to malo za následok nárast predaja skútrov a bicyklov.

Predpoklad do budúcnosti

Hoci sa automobilový priemysel pomaly spamätáva z negatívnych dopadov koronavírusovej krízy, jeho budúcnosť je aj naďalej neistá. Koronavírus výrazne zamiešal kartami na trhu s novými autami a nikto nedokáže presne odhadnúť, kedy sa situácia vráti do normálu. Medzinárodný menový fond predpokladá, že globálna ekonomika sa v tomto roku zníži o 4,9 % a jej čiastočné zotavenie bude nasledovať v roku 2021, čo by aj tak znamenalo kumulatívnu stratu celosvetovej ekonomiky v rokoch 2020–2021 vo výške presahujúcej 12 biliónov dolárov

Ak však očakávate, že ceny nových automobilov výrazne poklesnú, musíme vás sklamať. Aj keď je možné, že sa výhodné ponuky objavia po obmedzenú dobu, Európa sa nachádza v prechodnom období zavádzania sprísnených emisných limitov, v dôsledku čoho dôjde k zdraženiu vozidiel so spaľovacím motorom. Do konca roka tak možno predpokladať rast cien áut o tri až štyri percentá. 

Určitú alternatívu síce predstavujú ekologické vozidlá, ktoré sú však výrazne drahšie, a tak sa dá skôr predpokladať, že v čase ekonomickej neistoty si zákazníci radšej vyberú lacnejší variant. Preto sa očakáva, že sa v budúcnosti objavia na automobilovom trhu dva protichodné trendy. Na jednej strane sa budú zdražovať vozidlá s konvenčným pohonom, aby boli dodržované emisné limity vyžadované zo strany EÚ, na druhej strane dôjde k postupnému znižovaniu ceny elektromobilov. Tak či onak, pre automobilový priemysel to bude ešte veľká výzva.

A čo vy? Zvažujete v najbližšom čase kúpu nového či ojazdeného vozidla? Ak ste sa rozhodli nákup odložiť a viete, že vaše auto pomaly dosluhuje, neriskujte a radšej si nechajte skontrolovať vaše vozidlo vrátane pneumatík. Možno zistíte, že je potrebné dopriať vášmu autu aspoň nové pneumatiky. Na trhu nájdete veľké množstvo pneumatík rôznych preverených značiek. 

 

Vyberajte si z pneumatík od preverených výrobcov

 

Zdroj fotografie: Depositphotos.com

Nahoru