Porucha vozidla je pre každého vodiča veľmi nepríjemná, najmä keď sa stane na mieste, z ktorého je treba automobil rýchlo odstrániť, aby sa predišlo ďalším komplikáciám v doprave. Ťažné lano síce nepatrí podľa vyhlášky medzi povinnú výbavu, ale ak nechcete čakať často aj hodiny na odtiahnutie, oplatí sa voziť ho so sebou nielen v zimnom období, keď hrozí zapadnutie do hlbokého snehu.
Vodič vlečeného vozidla sa sústredí na plynulú jazdu, natiahnuté lano a prejazdy zákrutami, aby bol schopný zavčasu reagovať a zabránil tak zrážke obidvoch vozidiel.
Na vlečenie motorového vozidla je treba vybrať také ťažné lano, ktoré je prispôsobené hmotnosti auta. V prípade osobných automobilov väčšinou stačí ťažné lano do 3000 kg, pre dodávky a SUV bude musieť mať väčšiu nosnosť.
Vhodné ťažné vozidlo je základným predpokladom bezproblémového vlečenia. Dôležitý je nielen odpovedajúci výkon, ale aj okamžitá hmotnosť, ktorá by mala byť väčšia než hmotnosť vlečeného auta.
Každé vozidlo je vybavené ťažným okom vpredu aj vzadu, alebo má v kufri komponent na namontovanie. Na ťažné oko na obidvoch vozidlách sa pripevní karabína, alebo sa prevlečie cezeň lano, ktoré sa upevní kolíkom (podľa typu lana). Nikdy ťažné lano nepripevňujte priamo na nápravu! Spôsob uchytenia, ktorý sa môže trochu líšiť podľa typu, nájdete v manuáli, ktorý je súčasťou balenia ťažného lana.
V strednej časti ťažného lana musí byť umiestená červená zástavka s rozmermi min. 30 x 30 cm, ktorú obvykle výrobca priloží alebo priamo pripevní k ťažnému lanu.
Na zadné okno vlečeného vozidla viditeľne umiestnite výstražný trojuholník, ktorý upozorní vodiča za vami, že vám má venovať zvýšenú pozornosť a má si udržovať väčší odstup. Výstražné blinkre sa pri vlečení motorového vozidla nepoužívajú. Blinkre totiž budete potrebovať na bežnú signalizáciu.
Pred samotnou jazdou je treba si s vodičom ťažného vozidla ujasniť presnú trasu a základné signály – stoj, spomaľ, pozor, zmena smeru doľava alebo doprava. Dorozumievať sa môžete klaksónom, rukami, svetelnou signalizáciou alebo najlepšie vysielačkou či telefónom s handsfree. Trasu si vyberte tak, aby ste sa vyhli prudkému stúpaniu a klesaniu, pri ktorom môžu vzniknúť problémy, vyhnite sa aj veľmi frekventovaným komunikáciám. Ideálne je použiť GPS navigáciu a nastaviť rovnakú trasu v obidvoch vozidlách. Vodič vlečeného auta tak bude mať dopredu prehľad o zmene smeru bez nutnosti komunikácie s kolegom.
Tesne pred začiatkom jazdy vlečené vozidlo odbrzdite a zaraďte neutrál.
Maximálna povolená rýchlosť jazdy s použitím ťažného lana je 60 km/hod, aj preto je zakázané vlečenie motorového vozidla po diaľnici, ak to situácia priamo nevyžaduje. V takom prípade je nevyhnutné diaľnicu opustiť na najbližšom výjazde.
Udržujte rozstup od ťažného vozidla minimálne 2,5 metra, maximálne 6 metrov. Pritom je treba dávať veľký pozor na všetko, čo sa robí na ceste, aby bol vodič schopný zavčasu reagovať a zabránil tak zrážke obidvoch vozidiel. Sústreďte sa na plynulú jazdu, natiahnuté lano a opatrné prejazdy zákrutami.
Ťažné lano síce nie je súčasťou povinnej výbavy, ale môže zachrániť veľmi nepríjemnú situáciu. Viete, akú ďalšiu povinnú a odporúčanú výbavu by ste mali voziť stále so sebou? Prečítajte si článok Povinná výbava auta od 1. októbra 2018.
Myslite tiež na to, že hĺbka vzorky na pneumatikách zásadne ovplyvňuje dĺžku brzdnej dráhy, preto kvalitné pneumatiky v bezchybnom stave predstavujú nevyhnutnú podmienku ako pri vlečení vozidla na ťažnom lane, tak v bežnej premávke.
Zdroj fotografií: Depositphotos.com