Milí zákazníci, chceli by sme Vás informovať, že evidujeme nárazové navýšenie objednávok prepravy, čo sa môže aktuálne prejaviť na predĺžení doby doručenia zásielok.

Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Ako sa vyhnúť šmyku?

Šmyk nás môže prekvapiť celkom náhle a nečakane. Jeho zvládnutie je jedným z najzložitejších manévrov, s ktorými sa môžeme stretnúť pri šoférovaní. Na nasledujúcich riadkoch si povieme, ako sa zachovať, keď už šmyk dostaneme, a ako mu predchádzať.

Prečo vzniká šmyk?

Šmyk je vlastne strata kontaktu auta s vozovkou. Pneumatiky nemajú dostatočnú priľnavosť a nedokážu už držať stopu. K tomu môže dôjsť po celý rok – v zime na namrznutej alebo zasneženej vozovke, ale aj v lete na mokrej ceste. Nebezpečné je tiež napadané lístie, piesok alebo napríklad olejová škvrna z poškodeného auta pred vami.

Ďalšou príčinou býva aj neprispôsobenie rýchlosti povahe vozovky. Preložené do zrozumiteľnej reči to znamená, že vodič išiel príliš rýchlo v mieste a za takých podmienok, ktoré tomu nezodpovedali, napríklad v zákrute, v silnom daždi alebo v lesnom úseku.

Driftující auto na závodní dráze

Profesionálne urobený a zvládnutý pretáčavý šmyk je veľmi efektným predstavením pre diváka.

Druhy šmykov

Existujú dva druhy šmykov – pretáčavý a nedotáčavý. Ani jeden nie je príjemný, ale obidva sa dajú zvládnuť.

Pretáčavý šmyk

Častejšie sa s ním môžu stretnúť majitelia áut s pohonom zadných kolies. Zadná časť vozidla pri zatáčaní „uteká“ na opačnú stranu, ako točíme volantom. Výsledkom môžu byť aj tzv. hodiny, keď sa auto otočí okolo svojej osi. Šmyk sa dá zvládnuť, keď dáme nohu z plynu a zatočíme volantom do opačného smeru, ako uteká zadná časť. Len čo sa obnoví priľnavosť kolies, pokračujeme v zatáčaní pôvodným smerom. Tento šmyk vzniká, keď zadné pneumatiky stratia kontakt s vozovkou.

Nedotáčavý šmyk

Vzniká pri strate kontaktu predných kolies s vozovkou (napríklad pri nadmernom zaťažení zadnej nápravy nákladom) a väčšinou sa s ním stretnú majitelia áut s pohonom prednej nápravy. Príčinou býva vysoká rýchlosť pri nájazde do zákruty a prudká zmena smeru alebo zlý stav povrchu cesty (sneh, poľadovica, piesok, lístie…).  Vyzerá tak, že auto aj po zatočení kolies ide stále rovno a zákrutu opúšťa jej vonkajším okrajom. Riešením je narovnať kolesá, zošliapnuť spojku, pribrzdiť a znova skúsiť zatočiť.

Ako predchádzať šmyku?

Auto by malo byť v dobrom technickom stave. Základom sú kvalitné pneumatiky so správnym dezénom podľa momentálnej sezóny, pretože práve ony sú tým činiteľom, ktorý má na vzniku šmyku veľký podiel. Vyberajte si pneumatiky s dobrou priľnavosťou, tradične výbornými hodnotami sa pýšia napríklad pneumatiky Continental.

Prevenciou problémov s nedotáčavým alebo pretáčavým šmykom je hlavne plynulá jazda bez zbytočného stresu a prudkej akcelerácie alebo brzdenia. Nezanedbávajte ani starostlivosť o pneumatiky. Odporúčame absolvovanie školy šmyku, kde vás inštruktori naučia, ako sa zachovať v rizikových situáciách na ceste. Je to dobrá skúsenosť, ktorá vám môže pomôcť zvládnuť inštinkt, ktorý nám neomylne velí v takýchto situáciách poriadne zošliapnuť brzdu.

 

Zdroj foto: Flickr.com

Nahoru